Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Inlägg av auspuff »

Måste ju ha en tråd här på Sävarturbo också. Jag kopierar in de sista inläggen ifrån Zatzy.. Du kan läsa mer på hemsidan: http://www.sjukast.com/tomuch där hittar du bilder och information på demonteringen.

Bild
Senast redigerad av auspuff den ons jun 25, 2008 2:05 pm, redigerad totalt 17 gång.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag kom stakarna från LGspeed.se
Bild

Åkte direkt ner till Torsås och lämnade dem till Astander, så nu har han alla delar han behöver för att balansera mitt vevparti. Längtar tills han ringer mig! =)

Happ, paket idag igen. Woho. Fan vad jag älskar att lösa ut paket, synd att det kostar så jävligt bara! =)

Dagens paket kom ifrån SPM. Undrar vad det kan vara?
Bild

707 tryckplatta.
Bild

6puckad lamell.
Bild

Ventiltätningar
Bild

Mer paket! Polaren kom hem ifrån USA med min boostcontroller och shiftlight. Och idag damp GLT-kamaxlarna ner i brevlådan.

Under helgen är det tänkt att jag ska rengöra i motorrumet, tabort gamla olja o dylikt samt plocka ut allting som skall lackas.

Bild

Sjögren och jag tog ett ryck idag och monterade bort det sista utvändigt inför lacken. Är helt väck av all Thinnerånga, var nog inte lagligt att köra hem efteråt =)

Nu blir det till att diska lite motorprylar, måste ju blänka härligt när man monterar tillbaka dem.

Fick även e-post idag om att min HX40 är skickad så nästa vecka blir det en tripp till SGR så de kan börja med grenrörskonstrueringen.

Bild

Bild

Boda skrev:haha.. de där kallar jag motor tvätt! :lol:
Motordisk snarare :) Här är ett par bilder på vad gårdagen gick åt till =)

Bild

Bild

Bild

Idag var jag och hämtade mitt tråg som har badat i syra, det var som nytt, lite färg på det så ser ingen skillnad på ett nytt och mitt gamla =)

Var även förbi killen som planar min topp och fick reda på att den är klar ikväll.
Vi pratade även om lite slangar/slangkopplingar som jag ska ha till bilen, han sa att de stålomspunna slangarna alla använder är rent skräp, det höll inte ens ett år på hans bil så jag kommer köra med riktiga hydraulslangar som tåler värme och tryck mycket bättre.

Sen mailade jag även KLracing idag för det är fel på min wastegate jag köpte där, jävla kinaskräp. Här är en bild som förklarar "problemet" närmare. Själva wastegaten är sned så svetsflänsen glappar och v-bandsklämman når inte runt.

Var även inne på Volvo och beställde lite delar.

Tändkablar (1500), fördelarlock, rotor (368,270). Ventilfjädrar, brickor(41kr/st) och uttrampningslager(460).

Bild

Fick två fina paket idag.

1st. HX40 #16 avgashus. (58/65)
Bild
Bild

Ny oljepump
Bild

Var precis och hämtade min planade topp.. 3 tiondelar blev borttaget så den var inte alls skev, sista tiondelen togs för att förbättra ytan.

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Spenderade Fredag/Lördag uppe på Gatebil (mantorp).. Grym "festival" måste jag säga, helt klart en av de bästa jag besökt. Fick såå jävla mycket inspiration så nu ska det smidas i garaget..

Idag blev det lite slipande på turbon, den såg ju förjävlig ut när jag fick den.

Tvättade även blocket och skrapade rent ytorna ifrån alla beläggningar och smuts. Även fuelrailen fick sig lite bögputs..

Förhoppningsvis ska jag få in lite pengar idag så att det sista kan beställas in ifrån USA. Dumpventiler, bränslepumpar, siliconslang, klämmor, spridare. Sen ska det byggas!

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ingen dålig familje bil det här inte =)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

peppe skrev:Ingen dålig familje bil det här inte =)
Precis lagom :hihi:

Beställde dump nu.. $268 med frakt och lägre värde angett för att undvika en miljard i tullen.. =)

De kostar 2500kr i Sverige + fläns om jag fattade rätt. Sparar iallafall ett par hundringar, sen är det alltid kul att handla i utlandet, paketen blir roligare =)

BildBild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag kom min 044.. Imorgon kommer det mer godis.. Ska börja bygga bränslesystemet på Lördag morgon, tyvärr är det bröllop som gäller resten av helgen men får väl försöka göra lite på Söndag också =)

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Igår kom mina topplocksbult och idag fick jag en beställning ifrån Volvo. Ventilfjädrar, brickor, uttrampningslager, rotor, fördelarlock. På Måndag kommer tändkabelsatsen och nya bult till halva motorn (vem vill sätta tillbaka gamla slitna?)..
Snäll som jag är så fick jag också låna Volvos specialverktyg till ventilfjädrarna!

Bild

Bild
Caltex
För mycket laddtryck

Inlägg av Caltex »

Sen mailade jag även KLracing idag för det är fel på min wastegate jag köpte där, jävla kinaskräp. Här är en bild som förklarar "problemet" närmare. Själva wastegaten är sned så svetsflänsen glappar och v-bandsklämman når inte runt.

Kolla efter märken av skruvstycke på den gjutna avgasgrytan..
Jag har köpt en likadan WG: på samma ställe..
som hade följande fel:

*1* Nån mindre begåvad person har pressat huset ovalt i skruvstycket :doh: :doh: :doh: , antagligen för att svetsflänsen/ventilsätet inte ska glappa så mkt i huset. :roll:
Detta fick till följd att sätet och ventilen ligget förskjutna ca 0,35mm... ventilen håller inte tätt för fem öre.

*2* ventilen var krokig, antagligen som en följd av *1*

*3* Det låg en massa metallspån i tryckklockan , kring membranet.
Dålig gradning osv..

*4* V-bandsklammret på utgående avgas var för stort, passade inte alls

*5* skadad fläns på utgående avgas.

Det tog väl en halvdag ungefär att slipa ventil, rikta den gjutna grytan,grada, smida om V-bandklammer mm.
Hade det inte varit för att jag hade bråttom att bygga ihop bilen så skulle jag ha returnerat skiten omgående.
Man blir ju bara så trött på sånt här, men man får väl vad man betalar för.. :evil:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Säkert något liknande som hänt med min.

Fick en laddning med prylar idag igen. Fan vad pengarna går.. Får äta luft i ett år nu..

Kvällen kommer jag spendera med att byta ventilfjädrar, brickor och tätningar..

Bild

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Nu till det ännu tråkigare.. Vad innebär nedanstående bild? Varför har det blivit så och hur påverkar det..

Bild
jajsen
För mycket laddtryck

Inlägg av jajsen »

skulle tippa på att du har fått massa skit i oljan som gått upp til tryckarna o lekt runt.

vet inte om det går att fixa.

mvh Erik
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

har du lämnat veven till pär så tar det nog ett tag innan du får den..han har så jävla mycket å göra. han är i byggnaden bredvid här ja jobbar nämligen

men fränt projekt :thumbright:
team weber power
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

jajsen skrev:skulle tippa på att du har fått massa skit i oljan som gått upp til tryckarna o lekt runt.

vet inte om det går att fixa.

mvh Erik
Frågan är varifrån det kom för silen hade inga hål när jag synade den..
weber-power skrev:har du lämnat veven till pär så tar det nog ett tag innan du får den..han har så jävla mycket å göra. han är i byggnaden bredvid här ja jobbar nämligen

men fränt projekt :thumbright:
Japp Pär som har den. Lämnade allting för ca en månad sen.. Då sa han efter semestern.. När han nu har tänkt ha den vet jag inte =)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Ska ta en bild på lyftaren såfort jag är i garaget.

Fick ännu mer paket idag. Nu är det inte många bitar som saknas, bara motorn som ska hem ifrån Astander då.

Har glömt att nämna att jag har en extramotor kommandes på Lördag också, komplett block/topp som skall användas för att passa in allting innan jag får tillbaka min riktiga, plus att den ska preppas med stakar och fräst vevhusvent. Den motorn skall sedan sitta i 850n när jag flyttar över min riktiga maskin till en 7X0 kaross (bakhjulsdrift)..

Bild
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

phonic skrev:Nu till det ännu tråkigare.. Vad innebär nedanstående bild? Varför har det blivit så och hur påverkar det..
är det inte du som åstakommit det med ventilfjäder-bågen?
Skriv svar