Bredbandslambda

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Bredbandslambda

Inlägg av mattias »

Syftet med den här tråden är att hålla koll på lite information om olika bredbandslambda som finns att köpa. Det har tidigare varit rätt så dyrt med sådana men priserna förändras, finns många konkurrenter nu. Jag hittade den här tråden på AutoPower där några diskuterar vilka som finns. Här är en lista med länkar till olika tillverkare:

Zeitronix: http://www.zeitronix.com/Products/zt2/zt2.htm
JEG's High Performance: http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
Fjo Racing Electronics: http://www.fjoracing.com/
HqTec (svenskt): http://www.hqtec.se/index.asp?page=lm1.html
MoTeC: http://www.motec.com/products/plm/plm.htm
Lindsey Racing: http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... ESWIDEBAND
WBO2: http://wbo2.com/
PLX-device http://www.plxdevices.com/
Wide Band Commander: http://www.widebandcommander.com/productinfo.htm
Innovate: http://www.innovatemotorsports.com/
VEMS 'round' : http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... cts_id=101 (går att handla via mig)

/Mattias
Senast redigerad av mattias den fre maj 09, 2008 1:08 am, redigerad totalt 6 gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Får väl tillägga att Autronic har en utmärkt mätare också (Kostar dock en del)

//Jonas T
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

http://www.innovatemotorsports.com/ verkar vettig som tusan...
http://www.vems-group.com/ Gör ett insprutningssystem likt megasquirt som heter GenBoard, där ingår 2 bredbandslambdakanaler för 1700 spänn ellerså, exkl sond..
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

http://www.widebandcommander.com/productinfo.htm

Den tycker jag är snygg som tusan, passar perfekt ihop med Autometer.
Vettiga funktioner har den också.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har köpt PLX-device och är väldigt nöjd.

http://www.plxdevices.com/products.htm
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

PLX såg väldigt trevlig ut. Själv vill jag ha en mininmal controller, inget krav på loggning men en display vore trevligt då man inte har dator med sig kopplad mot sprutet (MegaSquirt). PLX M-250 (utan display) eller M-300 (med display) vore perfekt. Kostar ca 2550 kr + tull och det är jämförbart med många andra faktiskt.

Inte dumt!
(Men Innovate LM-1 är väldigt prisvärd.. hmm)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

En grej som faktiskt är riktigt vettig är att innovates (HQ-tec) bredbandare (såg förövrigt att de nu sänkt priset med 1000:-) Fungerar tillsammans med mitt Autronic. Så jag har en utgång på lambdan som ger information till loggen (varvtal, tryck o s v) i Autronicet, detta ger en mycket bra överblick över ändringar på lambdavärdet i förhållande till övriga parametrar.

MVH Jonas T
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag vet inte riktigt vilken "unik" funktion du pratar om, men det låter inte som att det är något speciellt med Innovates mätare, i stort sett alla mätare i listan här ovan ger ut både en "narrow-band" (0.0-1.0 V) och "wide-band"-signal (0.0-5.0V) vilket är precis vad alla styrsystem vill ha på sina ingångar.

Fast om du menar att Innovates lambda på något sätt har en datakommunikationslänk mot Autronic:en då har man ju något att bita i, å andra sidan har Autronic SMC ingångar för det mesta redan.

Själv försöker jag välja "rätt" lambda-mojäng att koppla mot mitt MegaSquirt, så inga krav på loggning eller nåt i själva lambda-controllern. Ska också bygga en enkel krets för att koppla in avgastemp på den, då kan jag logga både EGT och lambda tillsammans med alla andra ingångar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tyckte också att PLX verkade rätt okej. Gruppköp kanske?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Mattias:

Tror jag hade lite för bråttom i formuleringen :D innovate är väl inte unik på något vis i jämförelse Dock så kräver Autronic en ingångspänning på lambdan som skall vara 0 - 1 volt vilket flera mätare kan ge. Det stora problemet är att Autronic använder en "flytande" jord vilket i sin tur ger oriktiga värden på lambdavärdet om inte mätaren också har det. Tills nu har det bara fungerat med deras egen bredbandare (svindyr 18-20 000:-) Tror att de flesta av de ovanstående mätarna fungerar utmärkt(de flesta använder väl samma sond?). Detaljer som vi funderat på är att möjligheten att kalibrera mätarna är viktig. I takt med att driftstimmarna ökar så verkar förutsättningarna förändras för sonden i avgasröret. Vi har provat att jämföra 2 st olika mätare på samma bil och i detta fallet så visade de identiska data på låglast men när det börjar feta på så kunde det skilja upptill 0.5 - 0.7 enheter (AFR) efter omkalibrering var skillnaden mindre (en viss felprocent får man väl acceptera, men det får ju inte skilja för mycket) Dock är det ju svårt att säga vilken mätare som var "rätt" En annan sak som är bra är ju att det går att logga enbart i lambdamätaren och senare ta ut detta på data med diagram osv. Nackdelen med innovate som jag ser det är formatet.

MVH Jonas T
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonat T: Aha, då hajjar jag. Ja flytande jord kan säkert ställa väldigt speciella krav, dom måste löst kraftmatningen på ett speciellt sätt. Det är väl antagligen för att minimera störningar.
Kalibrering.. kul att du nämnde det! Det är helt klart intressant att enheten går att kalibrera enkelt då och då, som du säger så måste det vara så att omständigheterna för sonden förändras med tiden.

Gustaf: PLX Device är lockande, det enda man kan säga är att det är lite lustigt att man inte kan köpa en låda utan själva sonden. Tittar du på priserna för den lösa sonden och sedan sonden+lådan så ser du att kostnaden för lådan måste vara rätt liten med NTK-sonden. Och så stor skillnad är det nog inte mellan att styra en Bosch- eller NTK-sond? :)
PLX M-250 skulle vara fint, finns det fler intresserade av deras manicker?

(Jonas T: PLX går också att använda med Autronic)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Jag är intresserad av en bredbandslambda som funkar tillsammans med
MS!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Då var vi tre åtminstone. Jag har inte direkt bråttom men vill ha en före April så man kan vara ute och mappa lite när slasket försvunnit.
Jag ska kolla lite på MegaSquirt Nordic också vad dom tycker. Här är tråden där det diskuteras:
http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2/vi ... .php?t=671
Senast redigerad av mattias den ons nov 10, 2004 7:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja e oxå intresserad till nått MS sprut e de typ VEMS ni ska köra med
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

PLX-grejorna fungerar till 99.9% av alla styrenheter då den både kan ge ut signal i 0-5 V (bredband) och 0-1 V (smalband).
Senast redigerad av mattias den tis mar 25, 2008 1:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar