Viktning av vevstakar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
DaA
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 21, 2007 8:53 am
Ort: Arjeplog

Viktning av vevstakar

Inlägg av DaA »

Finns det någon som vet av en bra sida eller besitter kunskap ang viktning av vevstakar och är villig att dela med sig, tex vart och hur mycket gods som lämpar sig att ta bort, vart man bör vara försiktigt, teknik osv osv osv.

I detta fall så rör det sig endast om orginal stakar till en b234f som ska tillbaka in i en orginal motor så det är inga effekt uttag det rör sig om, Men alla är vi barn i början :)

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Hittade detta för ett tag sen om det kan vara hjälp för dig.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5915&start=21
Kaos
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Ort: Götene
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

vikta längst ner på storändan och högst upp på lilländan och aldrig på mitten. så har jag fått det föklarat för mig. men rör aldrig mitten då du försvagar staken, det är trots allt mitten delen så får ta hand om allt stryk.

klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd :)
DaA
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 21, 2007 8:53 am
Ort: Arjeplog

Inlägg av DaA »

Man tackar man tackar å det ödmjukaste. :)
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Inlägg av Mokko »

Ska dom viktas in som hela eller i båda stor och lilländan?
Ska dom viktas in i båda ändarna så måste du använda något sånt här som jag använde till mina saab stakar
Bild

Då börjar man med att hänga upp staken som på bilden och sen så slipar man bort material på överfallet tills vikterna på alla stakar stämmer överrens, sen när det är klart så lägger man hela staken på vågen och slipar i lilländan tills vikten stämmer på totalen också.

Bild
Bild

Har du några frågor så är det bara att fråga på, är inte alls svårt men det är väldigt tidkrävande om man vill ha det att stämma på tiondelsgrammet.
Du ska inte vikta in kolvarna också? Om du ska det så tänk på att du måste ha kolvbulten och knastret liggandes i kolven när du gör det och att du inte råkar förväxla kolvbultarna eller kolvarna (märk upp allt).

Bild


MVH// Mokko
DaA
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 21, 2007 8:53 am
Ort: Arjeplog

Inlägg av DaA »

Tusen tack för bra och givande svar, har börjat och vikta, men blev lite paff och "besviken" när jag kollade totalvikten för första gången, 3 av stakarna låg på precis samma vikt och den fjärde felade med 1 gram, så där började mitt helg nöje och svikta, TILLS jag hängde upp dom och började mäta storänden för sig, då felade det som mest 13 gram mellan lättaste och tyngsta. Men det börjar ordna sig... Så åter igen tusen tack för svar...
Skriv svar