Volvo 145 B20b tic (Motorn startad 4/7-2010)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
JBHunter
För mycket laddtryck

Volvo 145 B20b tic (Motorn startad 4/7-2010)

Inlägg av JBHunter »

Ja det var kanske dags att dra igång en projekt-tråd nu när man börjat lite smått.

Det är altså en volvo 145 -74 som jag tänkt turbokonverter och ha klart till min 18-års dag.

Spec.
B20b
Trycksatt 1 x SU Hif-6
orginal topp 44-35 (eller vad det är) ventiler till att börja med
2mm toppackning
F-kam
Lutar åt en hx40 eller Mitsu TD04 T19...förslag??
glömt nämna något??

Mål: ca 200hk

Planer efter det när man sammlat mer kunskap och än hel del pengar.

Megasquirt
Brytarlös tändning
Portad topp 44-38.5 ventiler
Bearbetade förbränningsrum
Möjligtvis en kg-kam
Fortfarande hx40 eller Mitsu agg.
Glömt något här med??

Mål: 300hk++

Så hur långt har jag kommit på vägen...ja

Idag har jag rivit av toppen eftersom toppackningen var blåst, toppen krokig som en banan och så klart massor av härlig grädde som tillbehör till bananen :lol:

Lite bilder

Mitt block:
Bild
Toppen:
Bild
Förbränningsrum 2ans cylinder:
Bild

Nu ska jag bara leta upp någon som kan plana toppen för en billig penning i Östersunds området.

Tänkte även höra om någon kan räkna ut vad det är för komp. på motor med 2mm toppackning och gisnings vis planad topp 1mm beroende på hur skev den är.

Ja det var alt, får fylla på med mera när jag fått hem ny toppackning och fått toppen planad.

Mvh //Johan
Senast redigerad av JBHunter den sön jul 04, 2010 9:42 pm, redigerad totalt 2 gång.
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Ja äntligen har jag fått toppen planad...jobbet utfördes av Bengans motor:
Bild

Även lite putsning å fejning har jag gjort i väntan på att toppen skulle bli klar:
Bild
Bild

Har beställt lite packningar m.m som jag förväntar mig ska vara här på tisdag eller onsdag och då kommer jag kunna skruva fast toppen.

Så då kanske jag äntligen kan börja med turbomeket.

klart slut.
Senast redigerad av JBHunter den fre jun 18, 2010 5:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Tufft att nån ger hundbussarna lite kärlek också. :thumbright:
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende

Inlägg av Fredrik Forsberg »

Varför inte en stromberg? :lol:
jag har aldrig sett en trycksatt SU men det finns säkert..
tänkte mer på att det finns många beprövade och fungerande turbo bilar med stromberg och mkt info hur man går tillväga för att trycksätta dom!
lägg in lite bilder på bilen också :thumbright:

// Fredrik
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Då detta är en b20b, fast bara med en SU :shock: så tänkte jag köra på det för att få en så låg kostnad som möjligt till att börja med.
Vist är stromberg mer beprövat men efter lite "forskning" så har jag kommit fram till att det inte ska vara så mycket svårare att trycka igenom en SU...inte en HIF-6 iaf.
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende

Inlägg av Fredrik Forsberg »

en stromberg får man väl för typ en 5 krona? :lol:
nä men jag förstår tänket! :thumbright:
det kommer nog bli minst lika bra i slutet om inte bättre kanske :D

lycka till! :thumbright:

mvh Fredrik
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Nu har min bestälning anlänt och det blev följande delar:
Toppackning 2mm
Grenrörspackning
Flänspackning avgasrör
Grenrörspinbultar + muttrar
+ ett antal packningar till.

Så antingen ikväll eller imorgon så hadde jag tänkt meka ihop motor och hålla tummarna att jag inte blåser den här toppackningen med.

Wish me luck :D
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Det kommer nog gå fint ! tvättar du förbränningsutrymmet ordentligt innan du monterar ihop ?
Samt kollar att ventilerna är täta.

Slå två flugor i en smäll .. ta toppen med ventilbrygga å fjädrar kvar (fullt spänn på samtlliga ventiler) lägg den så att förbränningsutrymmet pekar uppot.

Fyll samtliga 4 utrymmen med fotogen och låt detta ligga över natten. Läckande ventiler avslöjjas genom att fotogenet försvinner. Samt att fotogenet löser upp sotbeläggningarna du har :thumbright:
Bild
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

tack för tipset kanske får ta å testa det om jag har nå fotogen hemma.

Om nu inte nån ventil håller tätt då, vad gör man då, nått som går att göra själv lätt??

Synd nog har jag knapt mekat något als idag för farsan har födelsedag.
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Vore nån ventil otät så får man ta lös ventilen och kolla om det finns sprickor i ventilsätet. Skulle den verka okej och även tätande ytan på ventilen verkar ok så behöver kanske ventilen slipas in. Detta görs genom att stoppa tillbaka ventilen utan att låsa den mot fjädern och sedan tar du nån sugkopp.. har du yngre syskon med leksaker eller gammla leksaker från när du själv var barn så kan du ta sugproppar tillhörande någon leksakspistol. Suga fast mot botten på ventilen sedan snurra den fram å tillbaka så den gnuggar mot ventilsätet.
Detta moment gör du ungefär som du kanske har sett en indian eller scout på nån film göra när dom ska göra upp eld. Eller som när du handrullar en cigarr =D handflatorna ihop Sugproppen imellan sedan dra du händerna fram å tebaka så denna snurrar.

Men slip-pasta måste du köpa för du ska ha lite sådant mellan sätet och ventilen så du får nån slip-effekt. (även sugpropp med trähandtag finns att köpa hyffsat billigt på mekonomen tex) slippastan kommer oftast i två burkar ,.. en för grov slipning å en för fin slipning. burken skall nog räcka livet ut för endast en liten liten klick behövs.
Bild
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Tyvär hitta jag inget fotogen hemma...finns det möjligtvis något annat sätt att lösa upp sot på och att se om ventilerna läker.
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Använd vanligt vatten för å kolla om ventilerna är täta. Kryper inte lika bra som fotogen men det duger. Då bör du ha en kompressor hemma prova att blåsa in i avgas och insugskanalerna .. om det då komma luftbubblor fram i vattnet så har du otätt nånstans. Pga av vattnets densitet så kan det om det handlar om små sprickor hålla tätt endå (trots att de igentligen inte är det) därför kan man prova med å blåsa in luft i kanalerna å leta luftbubblor på ovansidan istället.

Sedan kan du få bort sotet med en vanlig stålborste.

Kom ihåg att börja med å leta läckor för detta ska göras med fjäderspänning på ventilerna. Sen om du hitta läckor i form av otäta ventiler så ska du ta bort ventilfjädrarna (så att du kan snurra ventilerna) så slipper du jeklas å sätta ihop å ta isär fjädrarna onödigt många ggr.
Bild
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

saknar fortfarande kort på själva bilen å dess inredning osv :P
Bild
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

jasså rostar det inte om man använder vatten då??

Bilder på bilen...hmm kanske inte så mycket å se :hihi: särskilt inte dom trasiga stolararna, dom sönderrostade bakskärmkanterna :doh:. och den allmänt dammiga lacken :P

Läste lite på internet om att man kunde avstota med vatten eller diesel :?
det skulle tydligen blir väldigt rent om jag skruvade ihop den som den är (efter att jag kollat om ventilerna läker eller inte) sedan starta den och låta den bli varm.

När man kommit så långt så skulle man varva upp bilen medans man duschade vatten eller diesel in i insuget/förgasaren.

Nått man vågar testa??

BTW hittade en flaska som det stog lampolja på nått liknande fotogen i den kanske som är bättre än vatten??
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Du få ta itu med rostlagningen härnäst då!

Diesel vet jag inte.. dieselmotoer sotar ju oxå så de lät konstigt.
Den rostar inte så snabbt så det är nån fara att ha vatten på den.. bara å torka av å spruta lite olja/rostlösning där sedan om du ska ha toppen liggandes veeeldigt länge.

Men använd stålborste för att få bort sotet om du inte ha någe annat vettja.

Med kort på fordonet får du betydligt fler mäniskor som kollar din "sida" vilket gör större chanser till bra tips&trix från dom kunniga grabbarna på detta forum :wink:
Alla gillar bilder.
Bild
Skriv svar