Mina problem B20at... Snälla hjälp
Mina problem B20at... Snälla hjälp
Hallå. Tänkte se efter lite här med folk som vet vad ni snackar om. Ni har hjälpt mig i det förflutna, och nu behöver jag bara lite konstruktiv kritik på mitt bygges problem.
Ok, here goes. Problemen:
När jag varvar ca 4000 varv (enl. min varvräknare som jag misstänker är dålig) så hugger motorn tillbaka och dör ett tag tills varven gått ner. Det jag misstänker är att bensinpumpen inte räcker till (Facet Red Top) Eller så är det tändningen som säger till. Jag kör med vanlig fördelare, vacumslangen pluggad både från förgasaren (R-sport B21at-förgasare) och till fördelaren. Laddtrycket är då ungeär 0,4-0,5 bar. Motorn har f.ö. aldrig varvat mer än 4000 rpm även innan jag turbokonverterade...
Vilken av mina anledningar känns mest "rätt" (eller minst fel)?
Finns det något bättre sätt att sköta tändningen på (Ja, såklart, men vad?) Skulle det funka med vacumklockan från B21at-satsens fördelare på B20ns fördelare?
Vad för bensinpump ska jag satsa på att skaffa istället? Just nu är den placerad i motorutrymmet, brevid bromsservot, är det helt galet eller går det att ha den där istället för i bagagen (orkar inte dra nya bensinslangar, om jag inte måste).
Nästa problem: Som tidigare sagt vägrar motorn varva mer än 4000 rpm. Det känns inte så roligt direkt. Är det helt enkelt min A-kam som säger ifrån, den har några år på nacken, eller har jag för högt komp? (Orörda kolvar/förbränningsrum). Eller kanske helt enkelt att det är en dåligt utförd förgasarturbo...
Jag har en Kam hemma som jag inte kan artbestämma, köpt på Micro, en utgången kam med 11mm ventillyft vid nollspel* märkt OBT-10 och med Micros art.nummer 10086
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/wr ... sp?id=2423 <--Där är etiketten på lådan
ifall nån kan kolla en gammal Micro-katalog. Jag har ingen hemma att kolla i. Den är utgången sen ett tag tillbaka. Det verkar vara nån variant på K-kammen, kanske i stil med KG10 kammen, men jag ska inte säga nåt i förväg. Om nån vet vad det är så svara gärna...
Vet inte om jag surrat iväg för långt från ämnet. men alla svar på alla frågor jag ställt uppskattas. Jag fixar säkert det här ändå, men det vore bättre/enklare/snabbare och definitivt rättare om jag får hjälp av er som kan.
Tackar på förhand.
//Conny, Uppsala
edit*: Tja, se Axels inlägg nedan, jag är ganksa ovetande
Ok, here goes. Problemen:
När jag varvar ca 4000 varv (enl. min varvräknare som jag misstänker är dålig) så hugger motorn tillbaka och dör ett tag tills varven gått ner. Det jag misstänker är att bensinpumpen inte räcker till (Facet Red Top) Eller så är det tändningen som säger till. Jag kör med vanlig fördelare, vacumslangen pluggad både från förgasaren (R-sport B21at-förgasare) och till fördelaren. Laddtrycket är då ungeär 0,4-0,5 bar. Motorn har f.ö. aldrig varvat mer än 4000 rpm även innan jag turbokonverterade...
Vilken av mina anledningar känns mest "rätt" (eller minst fel)?
Finns det något bättre sätt att sköta tändningen på (Ja, såklart, men vad?) Skulle det funka med vacumklockan från B21at-satsens fördelare på B20ns fördelare?
Vad för bensinpump ska jag satsa på att skaffa istället? Just nu är den placerad i motorutrymmet, brevid bromsservot, är det helt galet eller går det att ha den där istället för i bagagen (orkar inte dra nya bensinslangar, om jag inte måste).
Nästa problem: Som tidigare sagt vägrar motorn varva mer än 4000 rpm. Det känns inte så roligt direkt. Är det helt enkelt min A-kam som säger ifrån, den har några år på nacken, eller har jag för högt komp? (Orörda kolvar/förbränningsrum). Eller kanske helt enkelt att det är en dåligt utförd förgasarturbo...
Jag har en Kam hemma som jag inte kan artbestämma, köpt på Micro, en utgången kam med 11mm ventillyft vid nollspel* märkt OBT-10 och med Micros art.nummer 10086
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/wr ... sp?id=2423 <--Där är etiketten på lådan
ifall nån kan kolla en gammal Micro-katalog. Jag har ingen hemma att kolla i. Den är utgången sen ett tag tillbaka. Det verkar vara nån variant på K-kammen, kanske i stil med KG10 kammen, men jag ska inte säga nåt i förväg. Om nån vet vad det är så svara gärna...
Vet inte om jag surrat iväg för långt från ämnet. men alla svar på alla frågor jag ställt uppskattas. Jag fixar säkert det här ändå, men det vore bättre/enklare/snabbare och definitivt rättare om jag får hjälp av er som kan.
Tackar på förhand.
//Conny, Uppsala
edit*: Tja, se Axels inlägg nedan, jag är ganksa ovetande
Senast redigerad av C Upp den mån sep 27, 2004 11:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Re: Mina problem B20at... Snälla hjälp
Alltså 11mm ventillyft vid nollspel.C Upp skrev:0-lyft på 11 mm
Axel Wall
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Mina problem B20at... Snälla hjälp
Facet Red Top
är väl byggd att köra standard bränsletryck med 0,2-0,3 bar max....
den är inte byggd för´ditt ändamål alls..
ta en pump från nån vassare insprutnings bil som klarar lite mer tryck:)
mvh Daniel
är väl byggd att köra standard bränsletryck med 0,2-0,3 bar max....
den är inte byggd för´ditt ändamål alls..
ta en pump från nån vassare insprutnings bil som klarar lite mer tryck:)
mvh Daniel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
du måste ha ett bränsle system som hela tiden ger ca 0.3 bar högre bränsle tryck än laddtryck (det kan inte din pump) sen skulle jag stumma fördelaren på ca 25grader(mec och vac) sen måste du kolla att rotorn hittar av rakt på "tänd piggen som tänd kabeln sitter på. kolla också att brytar spetsarna är bra (dom håller inte så länge)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Okej okej. Jag vet att min pump inte räcker. Har vetat det sen dagen efter jag köpte den. Folk har sååå snällt pekat ut det i varje inlägg sen jag skrev att jag hade den... Vill inte klaga, bara trött på det.
Om jag antar att det är den som gör att den hugger... Vilka pumpar har vanliga anslutningar? Alltså för att bara köra på slangen o sätta slangklämma typ? 240 Turbons pump hade ett skruvfäste på ena sidan som Mekonomen såklart inte kunde fixa direkt... Orkar inte beställa fler pumpar utan att veta... Det tar sån tid.
Jens... Förstod inte riktigt vad du menade med att rotorn ska "hitta av rakt på tändpiggen"... Menar du att den ska vara rakt på tändkabelns anslutning i fördelarlocket när den tänder? Så uppfattade jag det men som sagt, lite tappad bakom en vagn är man ju... Hur kontrollerar jag det, måste ha locket av när man kollar och då är ju locket av...?
Fördelaren har nybytt konding, brytarspetsar, lock och rotor. Resten verkar vara i bra skick. Tändspolen ska bytas. Nåt tips på spole? Fultemas är troligen inte så bra t.ex... Men har Mekonomen nåt?
Hur stummar jag fördelaren då? Tänkte den var ganska stum av att koppla ur vaccumslangen... Nåt mer?
Tackar för alla svar och allt tålamot. Jag trodde inte jag var så här dålig på det här...
Om jag antar att det är den som gör att den hugger... Vilka pumpar har vanliga anslutningar? Alltså för att bara köra på slangen o sätta slangklämma typ? 240 Turbons pump hade ett skruvfäste på ena sidan som Mekonomen såklart inte kunde fixa direkt... Orkar inte beställa fler pumpar utan att veta... Det tar sån tid.
Jens... Förstod inte riktigt vad du menade med att rotorn ska "hitta av rakt på tändpiggen"... Menar du att den ska vara rakt på tändkabelns anslutning i fördelarlocket när den tänder? Så uppfattade jag det men som sagt, lite tappad bakom en vagn är man ju... Hur kontrollerar jag det, måste ha locket av när man kollar och då är ju locket av...?
Fördelaren har nybytt konding, brytarspetsar, lock och rotor. Resten verkar vara i bra skick. Tändspolen ska bytas. Nåt tips på spole? Fultemas är troligen inte så bra t.ex... Men har Mekonomen nåt?
Hur stummar jag fördelaren då? Tänkte den var ganska stum av att koppla ur vaccumslangen... Nåt mer?
Tackar för alla svar och allt tålamot. Jag trodde inte jag var så här dålig på det här...
Du måste punkta fast centrifugalvikterna också. Kan inte säga mer än så, för mer vet jag inteC Upp skrev:Hur stummar jag fördelaren då? Tänkte den var ganska stum av att koppla ur vaccumslangen... Nåt mer?
Tänkte att mAySon här på forumet kanske kunde ta nån bild och visa hur han ska göra.
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
jo, jag tror att jag vet hur man ska göra, har inte gjort det själv, men man ska väll bara svetsa fast centrifugalregulatorn?C Upp skrev:Vet du hur man gör Axel? I så fall kan vi ju göra det nån gång. Men jag kan komma till dig istället... Tja, kanske måste förresten, jag har ingen svets... än...
Axel Wall
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mayson jag har monterat isär fördelaren så du kan komma och ta ett par kort någon kväll. OBS jag ska börja porta i kväll!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Tackar för bilderna. Ser lite värre ut än att bara skita i det som jag gjort nu, men det blir nog bra. Axel hjälper nog till...
En fråga bara... Hur får jag isär fördelaren så långt? är det bara att slå ur sprinten som sitter under fjäderringarna i botten? Jag fick inte ut den när jag höll på med fördelaren sist, så jag kom inte sådär långt. Några tips?
Tackar
//Conny
En fråga bara... Hur får jag isär fördelaren så långt? är det bara att slå ur sprinten som sitter under fjäderringarna i botten? Jag fick inte ut den när jag höll på med fördelaren sist, så jag kom inte sådär långt. Några tips?
Tackar
//Conny