IMPORT RACE NÄSTA ÅR?

Förslag på träffar och tävlingar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

IMPORT RACE NÄSTA ÅR?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vore det inte kul om vi alla skulle försöka köra i import klassen nästa år? av olika anledningar så kör vi med 4-6cyl bilar i norrland i olika klasser. vad tycker ni ?????
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Jodå, men vår bil klassar inte in eftersom man blint tagit USA-reglerna som straffar ut sexor med stötstånger och turbo (om det inte ändrats?).

Jag förstår att det är Buick/Syclone man vill hålla borta men det känns tokigt att vår bil skulle få köra om vi hade valt en 15000-motor (2.9 24v) istället för en 1500-kronors (2.8 12v).

Det är alltså den blå dubbelturbo-Caprin det handlar om...

Jag ska försöka få Tomas att köra Bracket med den istället, tror jag.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

jag hadedå planerat köra import modified
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jo det är konstigt att dom kopierat reglerna rakt av. Varför undrar jag? Dessa bilar är ju inte på något sett tekniskt överlägsen eller så, det är väl viktigare att alla som vill köra får köra. Det är ju inte lika många som kör i Sverige som i USA så att man måste dela upp klasserna. Jag har haft upp denna fråga förut på deras forum men dom lyssnar inte, men om vi går ihop och klagar kanske vi har lite mer och säga till om. En annan konstig regel är att man inte får röra torpedväggen i modified-klassen, många av oss har snickrat lite på den. Jag tror att om dom ska få lite mer bilar att köra i dessa klasser så måste dom lätta lite på reglerna så att man känner sig välkommen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad var addressen till deras sida/forum?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Är det inte den här: http://ffid.mer.nu/forum/ ?

Ta gärna upp frågan men samtidigt känner jag för min/vår del att jag inte är säker på att vi hinner åka fler tävlingar än möjligen i Piteå. Frågan är om det är värt att driva saken för vår del när vi ev. har så liten del i serien?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tyck till på ffid forum angående reglerna så alla får va med . dom värkar snart ha något mote angående reglerna!!!

http://ffid.mer.nu/forum/viewtopic.php?t=103

Joined: 24 Nov 2003
Posts: 8
Location: sävar/umeå
Posted: Mon Oct 04, 2004 12:08 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

jag tror att det låga deltagandet beror på det alldeles för krångliga amrekanska regelvärkat, vad gällande däck, stötstänger. torpedväggar, skruvkompressors mm. det finns helt enkelt inte så många som klassar in rakt av i reglerna. och det vore lättare om ni skulle ändra reglerna än att vi alla ska bygga om bilarna. jag ändrar då inte min bil, jag kör heldre i en annan klass.

Jens Gustavsson


Back to top


Johnny Wallin
Moderator


Joined: 17 Nov 2003
Posts: 53
Location: Sollentuna/Sthlm
Posted: Tue Oct 05, 2004 12:31 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

En av anledningarna till att vi har USA reglementet, är att vi ska ha något att gemföra oss emot!!

Visst jag kan oxå tycka att det vore lättare att få folk att åka med gynnsammare regler!!

Men vi vill ju se att "Gatbilsåkarna" blir Racers

MVH Jompa
_________________
TTR Jompa
070/7566516

Back to top


Leif Johansson



Joined: 19 Feb 2004
Posts: 2
Location: Jakobsberg
Posted: Tue Oct 05, 2004 12:41 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej! Jag tror att ett av problemen med få deltagare är långa avstånd till tävlingarana.
Angående Jens åsikter om reglernea så håller jag med om att det skulle kunna vara ett sätt att få med fler bilar till tävlingarna med ett regelverk som liknade det som fanns i Pro Tech, med flyttad torpedvägg m.m.
Det vore kul att höra från andra vad anledningen var varför vi inte åkte i år, var det reglerna, långa avstånd?
_________________
Lite snett é också rakt!!

Back to top


Johan Zetterholm
Moderator


Joined: 18 Nov 2003
Posts: 91
Location: Stockholm
Posted: Wed Oct 06, 2004 7:14 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Men dom som har flyttade torpedväggar etc klassar inte dom in i Pro? Eller vad är det som skiljer på bilarna för att det inte ska gå?


/J

Back to top


Lars Bergström



Joined: 18 Nov 2003
Posts: 66
Location: Sundbyberg
Posted: Wed Oct 06, 2004 7:51 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Effekten! En pro bil ska ju kunna gå en 8a iaf. Kan va läge att ta upp detta på regel mötet, för att kunna justera regeln i Modified.
_________________
Lasse wankel
"Rotaryalcoholic"

Back to top


Display posts from previous: All Posts1 Day7 Days2 Weeks1 Month3 Months6 Months1 Year Oldest FirstNewest First

förarföreningen för importdragracing Forum Index -> Allmänt All times are GMT + 1 Hour

Page 1 of 1
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det ringde en Lars Bergström från Stockholm igår kväll, angående nästa års reglemente (han ville ha synpunkter i importklasserna). Vi diskuterade igenom frågor angående reglementet och de positiva var att vi som har gamla "streetrace bilar" skulle få dispans för modifierade torpedväggar i modied-klassen så länge som motorn sitter framför rutan vid tävlingar inom norden. Det negativa var att stötstångs bilar med 6 cyl fortfarande inte var välkomna.. Dom ville bara se moderna fräna bilar och inte gamla gjutjärns-spisar sa han !!!!!!
Andra skumma regler var bilar med mönstrade däck inte får köra (undantag för så kallade DOT-däck med mönster som går runt däcket).Detta är ett elände för t.ex. Leif med Audi Quattron m.fl. Dom skulle ha ett möte om ca en vecka så har ni frågor eller villpåverka så PM:a Lars på import-forumet eller ring mig på 0738063737 så kan jag ringa han.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag tycker att det verkar som dom försöker hålla bort massa bilar :/
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har ju inte ens beviljats ett användarnamn på deras forum :-/

Moderna fräna bilar, man straffar ju ut massor av 80-90-tals europabilar genom att förbjuda sexor med stötstänger. Nu är väl i och för sig exempelvis Sierra en "gammal" bil men det är ett billigt sätt att åka tolvor (V6 plus turbokonvertering...).

Men okej, då kör vi nåt annat istället.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hadde en stötstångs diskusion på säkert 10min om varför de ej var godkända. han menade att de inte var tilräckligt fränt för publik och sponsorer, men jag sa att jag trode det berode på att dessa bilar i usa varit för överlägsna,och för dom har så många bilar att dom har klasser för nästan alla typer av bilar. denna lars hadde väldiga visoner om en värds övergripande tv bevakad inportserie där vi svenskar tävlade i europa och usa med samma reglemente !! detta käns lite långt bort och jag ifrågasatte om hur många svenskar skulle tävla utomlands, når dom inte äns får i hop bilar till en 8 bilars stege i sverge!!! Undra om det skulle va svårt att fixa en egen 4-6cyl klass i norlands serien. där alla våra bilar fick va med och köra och ha kul. för det är ju ändå det som är det vicktigaste. VAD TROR NI ??????
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

den här hi-tech klassen vi har då.. den blev ju inte heller så välanvänd.. men det är ju som sagt en massa krångliga regler från usa i import klasserna som gör att en massa bilar hamnar utanför... borde egentligen kanske haft egna regler istället för att följa deras.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja den hadde jag nästan glömt bort, fans den i somras eller? vad var det för regler i den?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hittade regler från 2001


Klassregler - Scandinavian Dragracing Championship
per den 20 december 2001
HiTech klasser:

ProTech:
Grundspecifikation: Avsedd för bilar som är precis som klassnamnet antyder modifierade bilar, du får t. ex. byta från framhjulsdrift till bakhjulsdrift. Här finns det m.a.o. utrymme för skaparglädje…var dock uppmärksamma vad som står under "Kaross".

Motor:
Cylindervolym: max. 3350cc
Antal cylindrar: 3,4,5 eller 6, wankel max 3 skivor. ( Wankel 2 skivor = 4 cyl, 3 skivor = 6 cyl. )
Motor ska vara av serieproducerad automobiltyp.
Motor får i de förekommande fall där motor är original bakplacerad flyttas till det ”främre motorrummet”. Att observera är att det inte är tillåtet att göra en mittplacering ! Självklart får den som vill begagna sig av en original mittmotorbil.
Överladdning: tillåten dock ej i kombination av varandra. Du får t.ex. inte kombinera lustgas och turbo.
Bränsle: fritt dock ej nitro.
Drivlina:
Växellåda: Fritt dock ej av Clutchlesstyp ( Lenco,Liberty…. )
Bakhjulsdrift: Bakaxel fritt.
Framhjulsdrift: Fritt dock ej avsteg från framvagnstypsregler ( se under "Kaross" ).
Antal drivhjul: 2 eller 4
Avgassystem: Effektiv ljuddämpning enl. gällande ET- reglemente.
Inredning: Fritt

Kaross:
Av typ doorslammer.
Skall vara i plåt dock får man använda fritt material i "lösa" delar som huv ,skärmar och baklucka.
Original golv förbi framstolarna.
Ombyggnad av kardantunnel tillåten likaså att bygga en ny för konvertering från fram till bakhjulsdrift.
Det är tillåtet att flytta original torpedvägg eller ersätta den med en ny som då ska ha en min. tjocklek av 1 mm stålplåt. Som torpedvägg avses den vägg som är mot motorrummet. Se upp när ni bygger så att inga oklarheter uppstår när tanken sitter i fram. För mer information se i SBF:s regelbok.
Torpedväggens bakre placering får aldrig vara längre bak än en lodrät linje från framrutans underkant mätt vid bilens längsgående centrumlinje.
Ombyggnad av hjulhus bak för anpassning mot lämpliga däck tillåtet.
Ombyggnad av ram eller balkar tillåtet för anpassning mot lämpliga däck och fäste av fyrlink tillåtet samt att bygga lämplig ram vid konvertering från fram till bakhjulsdrift.
Originalliknande framvagn ( ej byte A-armar till McPherson och vice versa ).

Rutor: Fritt.
Chassie:
Ej rörchassie. För att klargöra så får rambalkarna fram inte bytas ut mot rördito.
Hjulbas: max 2920mm , min 2286mm.

För att inte bygga "fel" kontakta oss via mail och red ut hur mycket man får ändra och även tilldelas rekommendationer för den som inte har rätt erfarenhet. Samma sak gäller kardantunnelns anpassning det nya rörande torpedvägg o.s.v.

Vikt:
Överladdning: 0.377 kg / cc
Sugmotor: 0.275 kg / cc
Wankelvolym räknas upp med faktor 1,7
Däck:
Endast slicks tillåtna på drivhjul.

Klassens motto:
Denna klass kommer troligen bli den som växer snabbast med sina möjligheter som passar Sveriges alla "hempulare". Det finns ju en uppsjö av rally/rallycrossbilar som med en del kompletteringar kan bli potentiella vinnare i denna klass…dragracingens klass för den breda massan.



Super HiTech:
Grundspecifikation: Avsedd för bilar som är precis som klassnamnet antyder super…
Motor:
Cylindervolym: max. 3350cc
Antal cylindrar: 3,4,5 eller 6, wankel max 3 skivor
( Wankel 2 skivor = 4 cyl, 3 skivor = 6 cyl. )
Wankelvolym räknas upp med faktor 1,7
Motor kan vara av egen konstruktion.
Överladdning: tillåten.
Bränsle: fritt dock ej nitro.
Drivlina:
Växellåda: Fritt.
Bakhjulsdrift: Bakaxel fritt.
Framhjulsdrift: Fritt.
Antal drivhjul: 2
Avgassystem:Fritt.
Inredning: Fritt
Kaross: Fr.o.m år 2002 endast av "dörrskramlartyp".
Chassie:
Rörchassie tillåtet.
Hjulbas: max 2920mm , min 2286mm.
Däck: Endast slicks tillåtna på drivhjul.

Klassens motto:
Denna klass ska visa upp det bästa vi har i High-Tech och med tanke med de få begränsningar som finns här är det upp till er…
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

ProTech funkar ju fint för dubbelturbo-Caprin i alla fall - förutsatt att MT ET-drags räknas som slicks men det ska väl duga.

Ska vi stöta på SHRA Luleå om att köra den klassen i sommar kanske? Ja, om det blir fler än 2-3 bilar... ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar