Forumindex www.savarturbo.se
Ett forum för motorentusiaster

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Jensas STS Speed shop (LS1 port och flödning)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Vad händer i garagen
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing

Registreringsdatum: 22 september 2003

InläggPostat: lör feb 20, 2010 12:53 pm    Rubrik: Re: Bromsning Superstocker Svara med citat

jp skrev:
Vi har ju en del udda projekt under utveckling. Nu blev det som så att en av de toppar du testat åt oss kommer att hamna i en Challenger Superstocker, och det skulle vara fint att sätta upp den motorn i din bänk när vi är klar. Hur ser det ut Jens, har du möjlighet att köra en Chrysler BB, och när skulle det fungera för dig i så fall? Vi vill bara köra in den och sätta en base-line.

nästa vinter kommer bänken och kontroll rummet vara fullt utvecklat och ha mätutrusning i högsta klass.

denna vinter så träningskör vi bara lite på skoj för att lära oss hur grund grejorna fungerar på bänken.
sponsras av
www.klracing.se
www.lube-tools.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing

InläggPostat: ons mar 03, 2010 8:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag säljer numera STS kammar både med nya volvo chillcast rå ämnen och på nya kammar som har haft en annan profil före som blir lika fina som en helt ny kam men med lite mindre bascirkel. ca pris 1895kr

en annan fördel är att man slipper skicka en inbytes kam till mig (150kr brev) och en masa jobb för oss båda.

jag har uppdaterat lite priser mm på sidan 20.

sen har jag uppdaterat med ett litet lager på nisse hedlund kammar slipade på A stommar. pris ca 1895kr

jag har också utökat så att jag har lite comp kammar och runt omkring grejor i lager till cheva SB motorn. jag har också ett par nya RHS 235 toppar som ska fixas till och säljas.

jag har också tagit hem ett par cheva LS toppar modell L92 som jag ska porta till lite och se om de går att sälja.

jag kommer med mer info om topparna då jag får tid att börja porta och greja.

läs mer om de fina L92 topparna här http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.camarohomepage.com/ls3/images/656.21.jpg&imgrefurl=http://www.camarohomepage.com/ls3/page2.htm&usg=__Tfp1EbIdE62Ljr4lql3kNu1EXAk=&h=355&w=400&sz=36&hl=sv&start=22&um=1&itbs=1&tbnid=_PVBQjJq1LVaaM:&tbnh=110&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dl92%252Bintake%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1

rätt fränt att GM tog hjälp av chapman (mycket ducktig nascar/indycar topplocks expert) då en bättre topp än LS1 skulle tas fram, 320cfm helt o portadeär ju inte direkt dåligt

sponsras av
www.klracing.se
www.lube-tools.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck

Registreringsdatum: 09 oktober 2006

InläggPostat: lör mar 06, 2010 10:16 am    Rubrik: Svara med citat

L92 verkar vara populära toppar Smile har varit många i omlopp på jobbet, bla. en som ville sätta i gas säten Smile
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing

InläggPostat: mån mar 15, 2010 6:23 pm    Rubrik: Svara med citat

jag tänkte lägga upp lite data från mina volvo SOHC 8v fjäder tester.

jag har köpt fjäder satser för ca 6000-8000kr för att testa fram lämpliga fjädrar till mina STS kammar och även till andra kamaxlar (många satser hade fel tryck angivna och hamnade i sop tunnan)

jag har mätt på ett par olika standard toppar och kommit fram till att längden från kanten på retanern ned till underläggs brickan ligger på ca 41.5mm original (mäter man med skjutmått så blir det så). mäter man höjden från högsta punkten på retanern blir detta mått ca 41.8mm, detta mått duger till STS steg 1 och 2 fjädrarna på de värre fjädrarna så krävs oftast andra instelations mått och div special delar som vi kan ta på pm.

här kommer lite siffror....

test 1 (Volvos grövre orginal fjäder) installations längd från en original topp. max rpm ca 6300rpm.

test 2 (STS steg 1 enkel fjädrar) som passar direkt med volvos underläggs bricka och retaner. lämplig till STS 237 och 247 max rpm ca 7000. ca 480kr

test 3 (STS steg 2 inner fjäder)+ volvo orginal ytter fjäder och special underläggs bricka. max ca 8000-8300rpm beroende på vikt på ventil och kamaxel profil, pm så hjälper jag till, ca 480kr

test 4 (STS steg 3 hög lyfts dubbel fjäder) som kräver om bearbetning av fjäder brun (ca 2mm) och både special retaner och underlägs bricka. denna fjäder ska man ha minst 14mm lyft på om man ska få balans mellan sätes tryck och max lyft tryck.
ibland kan man åka med denna fjäder på 11-12mm kammar också på avgassidan då man har våldsamma turbomotorer med respons system för att undvika ventilsläpp som kommer av avgaspulser.
(pm om max varvtal och installations höjder mm på din motor). ca 950kr

test 5 fullrace behave fjädrar, full race fjädrar som kräver längre måttbeställda ventiler och custom retaners och frästa brunnar. vi har kört dessa fjädrar på full race sug och turbo motorer med mycket bra resultat på kammar mellan 13-16mm lyft. obs kräver mycket tid och erfarenhet att installera. obs räcker till högre varvtal än dubbel fjädrar med mindre fjädertryck. (pm för pris max rpm på din motor)

Kod:
test 1 säte 28kg.  77kg@12mm
test 2 säte 38kg.  99kg@12mm (50nm/mm)
test 3 säte 55kg   117kg@12mm (51nm/mm)
test 4 säte 65kg   115kg@12mm 127@14mm 144kg@16mm
test 5 säte xxkg 150kg 1.5mm från max bottnad fjäder fjäder rate ca (kommer)

obs komihåg att man man alltid måste mäta in fjädrar individuellt då ventilsätes höjder och ventiler, retaners mm kan skilja från topp till topp,speciellt då saker har varit bearbetade och då man använder steg sts steg 3 fjädrar eller värre.

ska man inte varva extremt med STS 237- 247 så kan det räcka på sts 1-2 fjädrarna att bara kolla att måttet från retarnerns kant ned till brickan ligger mellan 41-42mm.

uppdate! test med ny behave för mindre lyft kammar, max 12.5mm lyft. (16v, B20 och B230 8v)

rate ca 58nm/mm

längder bara fjäder.

1.5mm från max ihoptryckt= 24.5mm =113kg

12mm lyft =36.5mm= 42.3kg

nedre ytter dim 28mm

övre ytter dim25mm,indre dim 16mm

special retener 9 gram.

man kan få ventilfjädrarna uppmätta för en liten extra slant också.

läs mer om kammarna på sidan 19 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=18435&postdays=0&postorder=asc&start=285
sponsras av
www.klracing.se
www.lube-tools.se

Senast ändrad av Jens Gustavsson den tor apr 29, 2010 3:07 pm, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing

InläggPostat: mån apr 12, 2010 9:12 pm    Rubrik: Svara med citat

jag har nämt det förut tror jag? men jag har hjälpt en kille söderut med en prototyp topp som ska kunna cnc fräsas på 398 eller 530 toppar.

jag har dribblat lite med olika ventiler för att hitta en som trivs med kanalen och sätes jobbet.

48mm jens special ventil (88gram) och standard plats på 96mm borret. minsta dim ligger runt 40.5-41mm skulle jag tro.

så hära flödar den nu.

2mm 52cfm

4mm 95

6mm 138

8mm 175

10mm 203

11mm 214

12mm 218

13mm 225

14mm 235

15mm 240

16mm 239

inte så dumt för en 530 topp Smile men vilket slit att porta så mycket jag orkar nog inte porta nån sån åt en kund då inte många har råd med de timmarna men då cnc portningarna kommer igång så blir det nog rätt bra pris på dem om man tänker på vad de skulle räcka till på en sugis eller speciellt en turbo motor.

obs detta är ett långtids projekt så första topparna som ska cnc:as blir nog nästa vinter.
sponsras av
www.klracing.se
www.lube-tools.se
Till överst på sidan
SWR
Forumsberoende

Registreringsdatum: 22 februari 2008

InläggPostat: mån apr 12, 2010 10:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Jens Gustavsson skrev:
inte så dumt för en 530 topp Smile men vilket slit att porta så mycket jag orkar nog inte porta nån sån åt en kund då inte många har råd med de timmarna
For nysgjerrighets skyld... hvor mange timer gikk det med..? Smile
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing

InläggPostat: mån apr 12, 2010 10:22 pm    Rubrik: Svara med citat

jag vet inte ricktigt?? jag har inte heller portat allt själv heller, det är en gammal RC topp med okänd bakgrund och portare som jag köpte tillsammans med en marinvev.
sponsras av
www.klracing.se
www.lube-tools.se
Till överst på sidan
Karl Buchka
För mycket laddtryck

Registreringsdatum: 01 april 2008

InläggPostat: tis apr 13, 2010 12:07 am    Rubrik: Svara med citat

R-Sport International i USA säljer NC-portade 8v toppar i två eller tre olika "stages". Tror siffrorna ligger ute på deras hemsida. www.rsportinternational.com
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing

InläggPostat: tis apr 13, 2010 6:05 am    Rubrik: Svara med citat

jo det håller på va rätt många som cnc fräser volvo toppar även i Sverige men alla har vi ju alltid olika ideer om hur saker ska se ut Smile

jag har inte heller sett nå toppar som kan komma mot de flöden som vi har nu i en 530/398 topp som är osvetsad (rak och hård)
sponsras av
www.klracing.se
www.lube-tools.se
Till överst på sidan
Tommy Luhr
Forumsberoende

Registreringsdatum: 11 december 2004

InläggPostat: tis apr 13, 2010 9:39 am    Rubrik: Svara med citat

Du pysslar som vanligt Jens Smile

Priserna på fjädrarna, är det ett kit eller är det styck priser?

Skall nog ta och testa någon sts kam i nån topp framöver tror jag.

Vi kan ju höras närmare om det

Topplocksportning, Cnc-portning, Mira, planing ...

070-3755169
Innehar F-skattsedel
Till överst på sidan
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing

InläggPostat: tis apr 13, 2010 9:44 am    Rubrik: Svara med citat

Tommy Luhr skrev:
Du pysslar som vanligt Jens Smile

Priserna på fjädrarna, är det ett kit eller är det styck priser?

Skall nog ta och testa någon sts kam i nån topp framöver tror jag.

Vi kan ju höras närmare om det

det är komplett till en 8v topp.

du kan slå en signal eller pm så kan vi prata priser och kamaxlar du kan behöva till dina toppar. 0738063737
sponsras av
www.klracing.se
www.lube-tools.se
Till överst på sidan
Tommy Luhr
Forumsberoende

Registreringsdatum: 11 december 2004

InläggPostat: tis apr 13, 2010 9:57 am    Rubrik: Svara med citat

Hör av mig under dagen Jens !

Topplocksportning, Cnc-portning, Mira, planing ...

070-3755169
Innehar F-skattsedel
Till överst på sidan
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Registreringsdatum: 27 september 2004

InläggPostat: tis maj 04, 2010 11:25 am    Rubrik: Svara med citat

Har du provflödat cnc-toppen nånting med 46mm ventil? vad blev isåfall resultatet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing

InläggPostat: tis maj 04, 2010 11:58 am    Rubrik: Svara med citat

nej det har jag inte.

vi kan prova och tillföra lite spackel just under ventilen och mirra ett säte i det sen så ser vi vad som händer.

men det är dax att börja öka ventilstolleken över 46mm tror jag det brukar svara rätt bra på det, ska försöka hitta nå sätes rings ämnen bara så provar vi att byta ut till sånna. (har sånna stål till mirran)
sponsras av
www.klracing.se
www.lube-tools.se
Till överst på sidan
Gustav
No turbo shit - Just real power!

Registreringsdatum: 27 juni 2004

InläggPostat: tis maj 04, 2010 4:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Jens Gustavsson skrev:
nej det har jag inte.

vi kan prova och tillföra lite spackel just under ventilen och mirra ett säte i det sen så ser vi vad som händer.

men det är dax att börja öka ventilstolleken över 46mm tror jag det brukar svara rätt bra på det, ska försöka hitta nå sätes rings ämnen bara så provar vi att byta ut till sånna. (har sånna stål till mirran)

Prata med micke om sätesstål...
Han och Gunnar har testat endel.
Tror även att micke köpte hem 6 M (meter) ämne för att göra säten av Smile
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Vad händer i garagen Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30  Nästa
Sida 26 av 30

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet