Kompressionsförhållande, kompressor-B30.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Kompressionsförhållande, kompressor-B30.

Inlägg av Axel »

har ni något bra tips på kompressionsförhållande i en kompressormatad B30?

Lite info:
K-kam
extraktorrör
E-topp, 85,5mm
nuvarande kompressionsförhållande: 10:1.
Motorn körs på E85.
hm... det sitter Ignitor med tillhörande Flamethrower-spole under huven också.
Det ska bli MS med 12 spridare (380cc/st).

Tändningen då? hur ska man göra med den? känner INTE för att stumma fördelaren.

En sak till som kan vara intressant är ju laddtrycket, som borde hamna på ca 1-1,3kg

Hur ska man göra för att sänka kompet, och hur ska man utforma förbränningsrummen? jag vill gärna ha lite klämspalt kvar...

jag är ganska trött, men jag tror att jag har fått med allt...
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för typ av kompressor? laddluft kylare?
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jens Gustavsson skrev:vad är det för typ av kompressor? laddluft kylare?
Det är en Roots 4-53
Bild

Ja, jag har tänkt köra med luft/luft-IC modell lagom stor, antagligen nedkapad lastbils-IC.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

måste inte den ha bränsle som kylning? går det värkligen att ladda 1.3bar med en sådan?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jens: Bränsle som kylning?
Menar du att bränsledimman från förgasarna skall kyla, eller är det på ngt annat sätt?
Har för mig att dom här kompressorerna kommer från lastbilsdieslar från början, eller? då kan dom ju inte kylas av bränslet på det sättet iaf...

4-53, borde innebära att den kommer från en 3,5l motor.. Frågan är om det är en diesel eller bensinare? om det är till en diesel borde den ju kunna ladda en del, fast det är ju frågan om flödet räcker till en bensinare på 3l... kanske är så pass överdimensionerad att man kan dreva upp den en del..?

mkt spekulationer, fast om det inte finns nån som vet, så är det ju bara att testa!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

kompressor

Inlägg av Axel »

Jag har forskat lite om roots-kompressorer, och det jag har fått fram är följande:

Roots-kompressorn konstruerades för att användas som spolpump på 2-taktsdieslar, vilket innebär att den inde ska behöva något bränsle för att kylas/smörjas. Vidare så innebär det att den ursprungligen inte jobbar mot något laddtryck, dock så ska dom klara betydligt högre laddtryck jämfört med t.ex. en Lysholm-kompressor, t.ex. så kör man mycket med kompressormatade Bigblock metanol-V8:or innom traktorpulling, och då laddar dom ca 2,5kg, jag är dock inte helt säker på att det är exakt samma typ av kompressor, dom kör iaf. med Littlefield Hi-Helix-kompressorer.

Beteckningen 4-53 innebär att kompressorn ursprungligen är dimensionerad för en fyrcylindrig tvåtaktdiesel, med en slagvolym på 53cu/ cylinder. Detta borde innebära att den har ett deplacement på 53*4cu/ varv.

53*4=212cu
212*16,39=3475cm³ ≈3,5l/varv

detta innebär att kompressorn (vid drevning 1:1) matar motorn, som normalt pumpar ca 1,5liter/varv (3l slagvolym, 4-takt 100% fyllnadsgrad) med 3,5 liter luft istället. Detta borde ge en fyllnadsgrad på 233% :twisted: (3,5/1,5≈2,33)

detta borde ge ett laddtryck på ca 1,2kg (2.33/2≈1,17) men det är ju tyvär inte fullt så enkelt att räkna, då man inte har 100% fyllnadsgrad utan överladdning, och man värmer oundvikligen luften när den komprimeras, även om man har JÄTTESTOR intercooler, så kan man inte kyla luften till samma temperatur som det skulle vara utan överladdning. (okej, värmepump, men det skulle förbruka mer effekt än det ger.)
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ja just det, det var ju till 2-taktare så klart.. det var väl typ 98 som jänkarna slutade totalt med 2-taktare i lastbilarna..
Är det ngn som vet om det var ngn form av tvärstyckare eller om det var trunkmotorer? nu spårade det kanske ur lite...

Beräkningarna stämmer inte riktigt, då det blir större tryckförluster och flödesminskning ju mer du laddar! Det är mao inte ett linjärt förhållande mellan deplacementet och fyllnadsgraden, dvs. om du inte har en helt "friktionsfri" väg från kompressorn till kolvtoppen :D

Det var ju det där med strömningsläran...

men helt ute och cyklar är du som vanligt inte! ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

marmander skrev: Beräkningarna stämmer inte riktigt, då det blir större tryckförluster och flödesminskning ju mer du laddar! Det är mao inte ett linjärt förhållande mellan deplacementet och fyllnadsgraden, dvs. om du inte har en helt "friktionsfri" väg från kompressorn till kolvtoppen :D
hm, du har helt rätt, men är det inte så att det påverkar mindre på en kompressor, jämfört med en turbo? alltså, kompresorn drivs mekaniskt, och blåser in så mycket luft den kan, och om det sedan är högt mottryck i rören, så stiger trycket innan strypningen, men det är fortfarande samma luftmassa. (jo, det läcker ju tillbaka mer runt skovlarna i kompressorn vid högre mottryck)

om det istället hade handlat om en turbo, så skulle antagligen varvtalet på turbon minska istället för att trycket ökade (om vi förutsätter att turbons wastegate är helt stängd).

det stämmer bra att inte fyllnadsgraden ökar linjärt med deplacementet på kompressorn, men det borde inte vara jättelångt ifrån en gissning är ju att fyllnadsgraden ökar kanske 0,75-0,8/1? :roll: :roll: :roll:

trött... kanske kompletterar med ett mer innehållsrikt inlägg i morgon... :D
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en del kompressorer behover bränsle kylning, speciellt dom som är gorda lite tightare för högre laddtryck. det fins även teflon tätade. vad kommer den hära kompressorn från? liten gat-V8, flygplan, gammal lastbil?tillverkare?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Tändningen måste ju vara enklast att lösa med Megasquirt'nSpark eller Megasquirt'nEDIS. Min erfarenhet är att mappningsbar tändkurva är jättebra att ha...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jens Gustavsson skrev:en del kompresorer behover bränsle kylning, spesiell dom som är gorda lite tigtare för högre laddtryck. det fins även teflon tätade. vad kommer den hära kompressorn från? liten gat V8, flygplan, gammal lastbil?tilvärkare?
Dom kommer ssom sagt från 2-takts lastbilsdieslar...

Denna kommer från en 4cyl 3.5l motor... kan ju vara ngn form av traktor kanske?
det är en gm-compressor.. cummins hade ju såna på sina 2-taktare..
skulle som sagt va kul om ngn visste hur dom tvåtaktarna var byggda, jag vet bara hur dom stora marina tvärstyckarna är konstruerade.... kan det va en miniatyr av en sån, eller är det som en moppe? (trunk)..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Den ska ha suttit i bla Caterpillar maskiner
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

therealpinto skrev:Hej

Tändningen måste ju vara enklast att lösa med Megasquirt'nSpark eller Megasquirt'nEDIS. Min erfarenhet är att mappningsbar tändkurva är jättebra att ha...

/Gustaf
jo, jag har tänkt köra med VEMS (fd. MS-AVR) sedan, när man har råd... men det får antagligen duga med en E-fördelare så länge...
Axel Wall
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Men du ska köra vanliga MS till att börja med eller?

I så fall är ju kostnaden för att köra 'nSpark marginell...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

therealpinto skrev:Men du ska köra vanliga MS till att börja med eller?

I så fall är ju kostnaden för att köra 'nSpark marginell...

/Gustaf
Ja, jag hade tänkt köra vanliga MS så länge, hur mycket mer kostar det om man ska styra tändningen med MS? ('nSpark alltså)
Axel Wall
Skriv svar