Kompressionsförhållande, kompressor-B30.
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Kompressionsförhållande, kompressor-B30.
har ni något bra tips på kompressionsförhållande i en kompressormatad B30?
Lite info:
K-kam
extraktorrör
E-topp, 85,5mm
nuvarande kompressionsförhållande: 10:1.
Motorn körs på E85.
hm... det sitter Ignitor med tillhörande Flamethrower-spole under huven också.
Det ska bli MS med 12 spridare (380cc/st).
Tändningen då? hur ska man göra med den? känner INTE för att stumma fördelaren.
En sak till som kan vara intressant är ju laddtrycket, som borde hamna på ca 1-1,3kg
Hur ska man göra för att sänka kompet, och hur ska man utforma förbränningsrummen? jag vill gärna ha lite klämspalt kvar...
jag är ganska trött, men jag tror att jag har fått med allt...
Lite info:
K-kam
extraktorrör
E-topp, 85,5mm
nuvarande kompressionsförhållande: 10:1.
Motorn körs på E85.
hm... det sitter Ignitor med tillhörande Flamethrower-spole under huven också.
Det ska bli MS med 12 spridare (380cc/st).
Tändningen då? hur ska man göra med den? känner INTE för att stumma fördelaren.
En sak till som kan vara intressant är ju laddtrycket, som borde hamna på ca 1-1,3kg
Hur ska man göra för att sänka kompet, och hur ska man utforma förbränningsrummen? jag vill gärna ha lite klämspalt kvar...
jag är ganska trött, men jag tror att jag har fått med allt...
Axel Wall
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad är det för typ av kompressor? laddluft kylare?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
måste inte den ha bränsle som kylning? går det värkligen att ladda 1.3bar med en sådan?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Jens: Bränsle som kylning?
Menar du att bränsledimman från förgasarna skall kyla, eller är det på ngt annat sätt?
Har för mig att dom här kompressorerna kommer från lastbilsdieslar från början, eller? då kan dom ju inte kylas av bränslet på det sättet iaf...
4-53, borde innebära att den kommer från en 3,5l motor.. Frågan är om det är en diesel eller bensinare? om det är till en diesel borde den ju kunna ladda en del, fast det är ju frågan om flödet räcker till en bensinare på 3l... kanske är så pass överdimensionerad att man kan dreva upp den en del..?
mkt spekulationer, fast om det inte finns nån som vet, så är det ju bara att testa!
Menar du att bränsledimman från förgasarna skall kyla, eller är det på ngt annat sätt?
Har för mig att dom här kompressorerna kommer från lastbilsdieslar från början, eller? då kan dom ju inte kylas av bränslet på det sättet iaf...
4-53, borde innebära att den kommer från en 3,5l motor.. Frågan är om det är en diesel eller bensinare? om det är till en diesel borde den ju kunna ladda en del, fast det är ju frågan om flödet räcker till en bensinare på 3l... kanske är så pass överdimensionerad att man kan dreva upp den en del..?
mkt spekulationer, fast om det inte finns nån som vet, så är det ju bara att testa!
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
kompressor
Jag har forskat lite om roots-kompressorer, och det jag har fått fram är följande:
Roots-kompressorn konstruerades för att användas som spolpump på 2-taktsdieslar, vilket innebär att den inde ska behöva något bränsle för att kylas/smörjas. Vidare så innebär det att den ursprungligen inte jobbar mot något laddtryck, dock så ska dom klara betydligt högre laddtryck jämfört med t.ex. en Lysholm-kompressor, t.ex. så kör man mycket med kompressormatade Bigblock metanol-V8:or innom traktorpulling, och då laddar dom ca 2,5kg, jag är dock inte helt säker på att det är exakt samma typ av kompressor, dom kör iaf. med Littlefield Hi-Helix-kompressorer.
Beteckningen 4-53 innebär att kompressorn ursprungligen är dimensionerad för en fyrcylindrig tvåtaktdiesel, med en slagvolym på 53cu/ cylinder. Detta borde innebära att den har ett deplacement på 53*4cu/ varv.
53*4=212cu
212*16,39=3475cm³ ≈3,5l/varv
detta innebär att kompressorn (vid drevning 1:1) matar motorn, som normalt pumpar ca 1,5liter/varv (3l slagvolym, 4-takt 100% fyllnadsgrad) med 3,5 liter luft istället. Detta borde ge en fyllnadsgrad på 233% (3,5/1,5≈2,33)
detta borde ge ett laddtryck på ca 1,2kg (2.33/2≈1,17) men det är ju tyvär inte fullt så enkelt att räkna, då man inte har 100% fyllnadsgrad utan överladdning, och man värmer oundvikligen luften när den komprimeras, även om man har JÄTTESTOR intercooler, så kan man inte kyla luften till samma temperatur som det skulle vara utan överladdning. (okej, värmepump, men det skulle förbruka mer effekt än det ger.)
Roots-kompressorn konstruerades för att användas som spolpump på 2-taktsdieslar, vilket innebär att den inde ska behöva något bränsle för att kylas/smörjas. Vidare så innebär det att den ursprungligen inte jobbar mot något laddtryck, dock så ska dom klara betydligt högre laddtryck jämfört med t.ex. en Lysholm-kompressor, t.ex. så kör man mycket med kompressormatade Bigblock metanol-V8:or innom traktorpulling, och då laddar dom ca 2,5kg, jag är dock inte helt säker på att det är exakt samma typ av kompressor, dom kör iaf. med Littlefield Hi-Helix-kompressorer.
Beteckningen 4-53 innebär att kompressorn ursprungligen är dimensionerad för en fyrcylindrig tvåtaktdiesel, med en slagvolym på 53cu/ cylinder. Detta borde innebära att den har ett deplacement på 53*4cu/ varv.
53*4=212cu
212*16,39=3475cm³ ≈3,5l/varv
detta innebär att kompressorn (vid drevning 1:1) matar motorn, som normalt pumpar ca 1,5liter/varv (3l slagvolym, 4-takt 100% fyllnadsgrad) med 3,5 liter luft istället. Detta borde ge en fyllnadsgrad på 233% (3,5/1,5≈2,33)
detta borde ge ett laddtryck på ca 1,2kg (2.33/2≈1,17) men det är ju tyvär inte fullt så enkelt att räkna, då man inte har 100% fyllnadsgrad utan överladdning, och man värmer oundvikligen luften när den komprimeras, även om man har JÄTTESTOR intercooler, så kan man inte kyla luften till samma temperatur som det skulle vara utan överladdning. (okej, värmepump, men det skulle förbruka mer effekt än det ger.)
Axel Wall
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Ja just det, det var ju till 2-taktare så klart.. det var väl typ 98 som jänkarna slutade totalt med 2-taktare i lastbilarna..
Är det ngn som vet om det var ngn form av tvärstyckare eller om det var trunkmotorer? nu spårade det kanske ur lite...
Beräkningarna stämmer inte riktigt, då det blir större tryckförluster och flödesminskning ju mer du laddar! Det är mao inte ett linjärt förhållande mellan deplacementet och fyllnadsgraden, dvs. om du inte har en helt "friktionsfri" väg från kompressorn till kolvtoppen
Det var ju det där med strömningsläran...
men helt ute och cyklar är du som vanligt inte!
Är det ngn som vet om det var ngn form av tvärstyckare eller om det var trunkmotorer? nu spårade det kanske ur lite...
Beräkningarna stämmer inte riktigt, då det blir större tryckförluster och flödesminskning ju mer du laddar! Det är mao inte ett linjärt förhållande mellan deplacementet och fyllnadsgraden, dvs. om du inte har en helt "friktionsfri" väg från kompressorn till kolvtoppen
Det var ju det där med strömningsläran...
men helt ute och cyklar är du som vanligt inte!
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
hm, du har helt rätt, men är det inte så att det påverkar mindre på en kompressor, jämfört med en turbo? alltså, kompresorn drivs mekaniskt, och blåser in så mycket luft den kan, och om det sedan är högt mottryck i rören, så stiger trycket innan strypningen, men det är fortfarande samma luftmassa. (jo, det läcker ju tillbaka mer runt skovlarna i kompressorn vid högre mottryck)marmander skrev: Beräkningarna stämmer inte riktigt, då det blir större tryckförluster och flödesminskning ju mer du laddar! Det är mao inte ett linjärt förhållande mellan deplacementet och fyllnadsgraden, dvs. om du inte har en helt "friktionsfri" väg från kompressorn till kolvtoppen
om det istället hade handlat om en turbo, så skulle antagligen varvtalet på turbon minska istället för att trycket ökade (om vi förutsätter att turbons wastegate är helt stängd).
det stämmer bra att inte fyllnadsgraden ökar linjärt med deplacementet på kompressorn, men det borde inte vara jättelångt ifrån en gissning är ju att fyllnadsgraden ökar kanske 0,75-0,8/1?
trött... kanske kompletterar med ett mer innehållsrikt inlägg i morgon...
Axel Wall
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en del kompressorer behover bränsle kylning, speciellt dom som är gorda lite tightare för högre laddtryck. det fins även teflon tätade. vad kommer den hära kompressorn från? liten gat-V8, flygplan, gammal lastbil?tillverkare?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Dom kommer ssom sagt från 2-takts lastbilsdieslar...Jens Gustavsson skrev:en del kompresorer behover bränsle kylning, spesiell dom som är gorda lite tigtare för högre laddtryck. det fins även teflon tätade. vad kommer den hära kompressorn från? liten gat V8, flygplan, gammal lastbil?tilvärkare?
Denna kommer från en 4cyl 3.5l motor... kan ju vara ngn form av traktor kanske?
det är en gm-compressor.. cummins hade ju såna på sina 2-taktare..
skulle som sagt va kul om ngn visste hur dom tvåtaktarna var byggda, jag vet bara hur dom stora marina tvärstyckarna är konstruerade.... kan det va en miniatyr av en sån, eller är det som en moppe? (trunk)..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
jo, jag har tänkt köra med VEMS (fd. MS-AVR) sedan, när man har råd... men det får antagligen duga med en E-fördelare så länge...therealpinto skrev:Hej
Tändningen måste ju vara enklast att lösa med Megasquirt'nSpark eller Megasquirt'nEDIS. Min erfarenhet är att mappningsbar tändkurva är jättebra att ha...
/Gustaf
Axel Wall
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt: