Införskaffat oss en bromsbänk

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Införskaffat oss en bromsbänk

Inlägg av Kristoffer »

Hittade två gamla bromsbänkar på skolan som bara stod, efter lite beslut så fick vi dem om vi hämta dem :D
Så det var bara att fixa en lastbil och köra och hämta dem! Det är två Schenk-bänkar från 1969 med en R60 volvo växellåda monterad. På ena bänken saknades lite av grejerna men funkar som reservdelsbänk. Senaste körningen var en naturgas-motor, och på den andra var det en gasturbin-motor på 450hk. Som den är nu är den helt mekanisk med armar med olika utväxling drar i en arm upp till den stora klockan. Ska försöka få in en trådtöjningsgivare istället så man kan få fina grafer i datorn också :D
Tänkte börja med att testa kraftutaget från en traktor och se om allt funkar. Ska ta lite mer bilder imorron.

Rätt biffig sak

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant om du lägger in mer data på bänken och lite fler fräna bilder och så så flyttar vi det till den avancerade delen?, att bygga bromsbänk är ju ruskigt fränt :thumbright:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Perfekt!, vill också ha :(
Även om man inte lyckas få ut allt så exakt är det ju guld att kunna se vilken skillnad det gör med ändringar man gör på motorn.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Jag kan ta lite bilder på t.ex. armarna som går upp till klockan, ligger på kniveggar och balanserar. :D

Men hur är utväxlingen på en sån här växellåda? För själva bromsen klarade tydligen max 3500rpm och man vill ju helst kunna varva 7000rpm med motorn.
j björk skrev:Perfekt!, vill också ha :(
Även om man inte lyckas få ut allt så exakt är det ju guld att kunna se vilken skillnad det gör med ändringar man gör på motorn.
Jo det är ju skillnaden man vill mäta och sen att slippa ligga på motorvägen och dra fullt när man vill mappa..

Ska börja bygga vår fina "testcell" imorron i ett gammal grisstall. :lol:
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck

Inlägg av Dez »

Jag är väldigt avundsjuk på dig Kristoffer.
En bromsbänk har jag velat ha länge, men de blir så jäkla dyra innan allt är färdigt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kristoffer skrev:Jag kan ta lite bilder på t.ex. armarna som går upp till klockan, ligger på kniveggar och balanserar. :D

Men hur är utväxlingen på en sån här växellåda? För själva bromsen klarade tydligen max 3500rpm och man vill ju helst kunna varva 7000rpm med motorn.
j björk skrev: Ska börja bygga vår fina "testcell" imorron i ett gammal grisstall. :lol:
mäktigt!

du får räkna varven när du snurrar växellådan så du kan varva 8000rpm med motorn.

hur mycke vrid klarar bromsen?
Zkunk
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Zkunk »

Sicken lyxlirare, egen bromsbänk :D Skulle man haft.
Tjusigt namn föresten :thumbright:

/Christoffer
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Har lite papper med info på div schenk bänkar. Kan leta upp dessa och faxa till dig om du vill.

Kolla in denna sidan www.sportdevices.com
De har en sats för att konvetera till dataloggning på bromsbänkar.
Deras mjukvara är riktigt bra.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Har inte kollat hur mycket vrid den klarar men det är nog tillräckligt, med tanke på att dem kört stora lastbils-motorer i den.
Zkunk skrev:Tjusigt namn föresten :thumbright:

/Christoffer
hehe tack detsamma
jacobson_se skrev:Har lite papper med info på div schenk bänkar. Kan leta upp dessa och faxa till dig om du vill.

Kolla in denna sidan www.sportdevices.com
De har en sats för att konvetera till dataloggning på bromsbänkar.
Deras mjukvara är riktigt bra.
Fax, finns det fortfarande? :hihi:
Men du kan faxa eller maila över om du vill, kan ta nummer via pm. Jag har en manual men den är till en U1, och vår bänk är en U2. Fast teknikerna sa att det inte var någon större skillnad mellan dem olika bänkarna. Jag får se hur vi löser det med dataloggning, dem har kört med elektronisk givare på denna bänken innan, men den har dem sparat, så kan vi få fram en ny givare och ett AD-kort till datorn så kan vi nog få program från skolan. Eller man kanske kan köra med deras program fast med egen hårdvara? Den verkade annars bra den satsten du länkade till, men den kosta lite en del, 16000:- är för mycket för oss hobbytrimmare. :)
Användarvisningsbild
m6
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av m6 »

om du varvar bromsen mer än vad den är gjord för så exploderar turbin i den :( men som jens säjer så växla om den ( hade en likadan men den klara 440kwh från 1200 rpm å max rpm var 4000 synd att man inte hade utryme för den så jag sålde den :( ) om den sitter så bryt inte lös den utan plocka isär den å gör rent för den har rostat ihop å snurrar du den med våld nu (om den sitter fast ) så är risken stor att du har sönder turbin i den :( å sen går det åt mycket vatten! bästa är ett slutet system,
så syret kokar ur för då slutar rost angreppen på matrialet i bänken!
Hej Peter,
Jag lyckades få tag på rätt folk hos Schenck och att det finns en agent i Sverige:
Karlemarks Sweden AB, Fakturavägen 6, S-17562 JÄRFÄLLA
Tel.: 08-445 76 65
Schenck sa att det finns ingen dokumentation längre och väldigt lite reservdelar att få tag på. Det du bör göra är att kontakta Karlemarks. De kan kanske denna produkt och kan kanske hjälpa dig lite mer.
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Höll på att bygga en egen bromsbänk för många år sedan men den blev aldrig klar pga många saker. Men iallafall så skulle vi mäta momentet med hjälp av en egen tryckcylinder och sedan mäta trycket i denna.
Har en billig a/d omvandlare som vi skulle använda. Ska kolla vad denna heter. Borde finnas mycket bättre nuförtiden. Iallafall programvaror till dessa. Har för mig att man kunde sampla upp till 10khz om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

m6 skrev:om du varvar bromsen mer än vad den är gjord för så exploderar turbin i den :( men som jens säjer så växla om den ( hade en likadan men den klara 440kwh från 1200 rpm å max rpm var 4000 synd att man inte hade utryme för den så jag sålde den :( ) om den sitter så bryt inte lös den utan plocka isär den å gör rent för den har rostat ihop å snurrar du den med våld nu (om den sitter fast ) så är risken stor att du har sönder turbin i den :( å sen går det åt mycket vatten! bästa är ett slutet system,
så syret kokar ur för då slutar rost angreppen på matrialet i bänken!
Hej Peter,
Jag lyckades få tag på rätt folk hos Schenck och att det finns en agent i Sverige:
Karlemarks Sweden AB, Fakturavägen 6, S-17562 JÄRFÄLLA
Tel.: 08-445 76 65
Schenck sa att det finns ingen dokumentation längre och väldigt lite reservdelar att få tag på. Det du bör göra är att kontakta Karlemarks. De kan kanske denna produkt och kan kanske hjälpa dig lite mer.
Kommer du ihåg vad din bromsbänk hette? För vi vet inte riktigt vad vår heter mer än U2 och vi har en massa olika diagram (som man knappt förstår :doh: ) så vi vet inte hur mycket bänken orkar. Hur löste du det med vattnet? Vi hade tänkt använda en 1000 liters tank och ha det återcirkulerande, tror du det räcker? Vad använde du för vattenpump?
Turbinen satt inte fast men tack för tipset. Hade du också en växellåda mellan motorn och bromsen eller hur löste du det? För vi måste vända på vår låda om vi ska använda den..många frågor hehe
Höll på att bygga en egen bromsbänk för många år sedan men den blev aldrig klar pga många saker. Men iallafall så skulle vi mäta momentet med hjälp av en egen tryckcylinder och sedan mäta trycket i denna.
Har en billig a/d omvandlare som vi skulle använda. Ska kolla vad denna heter. Borde finnas mycket bättre nuförtiden. Iallafall programvaror till dessa. Har för mig att man kunde sampla upp till 10khz om jag minns rätt.
Vi hade tänkt försöka få tag på en trådtöjningsgivare och mäta spänningen över den in till datorn genom ett sånt A/D-kort. Jag har inte så bra koll på sånt men tror det skulla fungera.

Lite bilder från igår när vi tog ner inredningen från stallet med tigersågen

Bild

Lyfte in åbäket

Bild

och på plats inne i stallet efter en massa släpande in genom en vanlig dörr och över en 25cm hög betongkant, tryckte in bänken med en regel mellan lastaren på traktorn och bänken :D

Bild

en bonus bild från Lund, där vår formula student motor precis kommit på plats, motorn är en 07:a, nån som känner igen modellen? :wink:

Bild
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Jag har fått reda på vilken modell det är jag har, en U2-30G och tolkar jag diagrammet rätt så är max bromsmoment 1000nm (100kp*10) om utväxlingen är 1:1, och max varv på bromsen är 3500rpm. Om jag då kör en utväxling på 2:1 så blir max moment i motorn 500nm. Effekten vid 8000motor-rpm blir då 560hk.

Tyvärr ser man typ ingenting på bilden.. :doh:

http://i46.photobucket.com/albums/f140/ ... ld018_.jpg
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Kristoffer! Jag har nog alla manualer till Schenck bänkarna från LTH. Jag har också en Schenck därifrån. Dessutom har jag gott om köttiga rostfria vattenpumpar. Erland.
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av M3 JONAS »

Kristoffer skrev: en bonus bild från Lund, där vår formula student motor precis kommit på plats, motorn är en 07:a, nån som känner igen modellen? :wink:

Bild
CBR600RR?
Skriv svar