m6 skrev:om du varvar bromsen mer än vad den är gjord för så exploderar turbin i den

men som jens säjer så växla om den ( hade en likadan men den klara 440kwh från 1200 rpm å max rpm var 4000 synd att man inte hade utryme för den så jag sålde den

) om den sitter så bryt inte lös den utan plocka isär den å gör rent för den har rostat ihop å snurrar du den med våld nu (om den sitter fast ) så är risken stor att du har sönder turbin i den

å sen går det åt mycket vatten! bästa är ett slutet system,
så syret kokar ur för då slutar rost angreppen på matrialet i bänken!
Hej Peter,
Jag lyckades få tag på rätt folk hos Schenck och att det finns en agent i Sverige:
Karlemarks Sweden AB, Fakturavägen 6, S-17562 JÄRFÄLLA
Tel.: 08-445 76 65
Schenck sa att det finns ingen dokumentation längre och väldigt lite reservdelar att få tag på. Det du bör göra är att kontakta Karlemarks. De kan kanske denna produkt och kan kanske hjälpa dig lite mer.
Kommer du ihåg vad din bromsbänk hette? För vi vet inte riktigt vad vår heter mer än U2 och vi har en massa olika diagram (som man knappt förstår

) så vi vet inte hur mycket bänken orkar. Hur löste du det med vattnet? Vi hade tänkt använda en 1000 liters tank och ha det återcirkulerande, tror du det räcker? Vad använde du för vattenpump?
Turbinen satt inte fast men tack för tipset. Hade du också en växellåda mellan motorn och bromsen eller hur löste du det? För vi måste vända på vår låda om vi ska använda den..många frågor hehe
Höll på att bygga en egen bromsbänk för många år sedan men den blev aldrig klar pga många saker. Men iallafall så skulle vi mäta momentet med hjälp av en egen tryckcylinder och sedan mäta trycket i denna.
Har en billig a/d omvandlare som vi skulle använda. Ska kolla vad denna heter. Borde finnas mycket bättre nuförtiden. Iallafall programvaror till dessa. Har för mig att man kunde sampla upp till 10khz om jag minns rätt.
Vi hade tänkt försöka få tag på en trådtöjningsgivare och mäta spänningen över den in till datorn genom ett sånt A/D-kort. Jag har inte så bra koll på sånt men tror det skulla fungera.
Lite bilder från igår när vi tog ner inredningen från stallet med tigersågen
Lyfte in åbäket
och på plats inne i stallet efter en massa släpande in genom en vanlig dörr och över en 25cm hög betongkant, tryckte in bänken med en regel mellan lastaren på traktorn och bänken
en bonus bild från Lund, där vår formula student motor precis kommit på plats, motorn är en 07:a, nån som känner igen modellen?