9-3/9-5 topparna kallas för T7 och har 5mm ventilskaft, alla toppar från -94 har 33/29mm ventiler (längd 108mm) och är helt lika 2,0 som 2,3. Toppar fram till -93 har dock 32/29 ventiler och helt andra insugskanaler. Tryckarna är 33mm och hydrauliska.
Här kommer rykande färska bilder på en orörd topp ifrån -96.









En helt standard T5 topp flödar 222,5cfm på insug och 192,4cfm på avgas vid 10mm lyft.
Med lite lätt putsning under sätet och tillsnyggning av innerradien ökar flödet till 235cfm vid 10mm på insug, med standard ventiler och säten.
På avgas efter ett lite större portningsarbete ökar flödet till 219cfm vid 10mm och 222cfm vid 12mm med en kanalarea på 0,82, detta också med standard ventil och säte.
Topparna brukar förstärkas emellan cylindrarna vid lite högre effektuttag, då toppen kan ha en tendens att "lyfta" vid höga förbränningstryck.


Lånade en bild som visar hur de brukar se ut.

Tryckarbrunnarna måste slipas ur något i överkant för att köra med kammar med mer lyft än 10,4-11mm, de är lite beroende på gjutning.
Vassaste org. kammarna återfinns i Saab 9000t16 86-88 utan kat och alla 900 t16 86-93. De har 252 duration på insug och 254 på avgas.
Lyftet är 8,65 på i sort sett alla org. kammar med undantag på 84-85 topparna som hade varannan nock på insug med 2mm lägre lyft!
T7 motorer har snällare kammar med 228-230 i duration och 8-8,3mm i lyft, men de sägs att de topparna flödar något bättre. De uppgifter jag sett är dock magra 3cfm på insug.
/Gustav