Kammar (Nockvinklar Duration Overlapp mm)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag fattar inte riktigt vad du menar?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Vad tror ni om denna väldigt förenklade formel?
Area på turbin = ( hpNA * ( laddtryck * 0.7 + 0.4 ) ) / ( motorvolym * 14 )
Arean blir i cm2
Laddtryck ska anges i bar
Motorvolym ska anges i liter
Exempel på vad man kan få för resultat
Turbin____Hp NA_____liter_____laddtryck
5.9_______160_______1.6_______0.6
7.9_______160_______1.6_______1.0
10.4______160_______1.6_______1.5
11.9______160_______1.6_______1.8
4.0_______170_______2.5_______0.6
8.1_______170_______2.5_______1.8
11.9______200_______2.0_______1.8
3.7_______115_______1.8_______0.6
7.6_______115_______1.8_______1.8
Area på turbin = ( hpNA * ( laddtryck * 0.7 + 0.4 ) ) / ( motorvolym * 14 )
Arean blir i cm2
Laddtryck ska anges i bar
Motorvolym ska anges i liter
Exempel på vad man kan få för resultat
Turbin____Hp NA_____liter_____laddtryck
5.9_______160_______1.6_______0.6
7.9_______160_______1.6_______1.0
10.4______160_______1.6_______1.5
11.9______160_______1.6_______1.8
4.0_______170_______2.5_______0.6
8.1_______170_______2.5_______1.8
11.9______200_______2.0_______1.8
3.7_______115_______1.8_______0.6
7.6_______115_______1.8_______1.8
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det går inte att slipa en kam som lyfter 13-15mm som bara har 270grader/ventilspel. kammen hamnar utanför lyftaren.caterpillar skrev:som det ble nevnt på forumet,kan det være at ska man ha en BRED turbomotor,med tili dreimoment å mye toppeffekt,kan det være at man bruker 270gr kam,å mye løft 13-15mm????eller ? :? :shock:
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vet ej! vi har mest provat oss fram vad gällande storlekar på turbos, och oftast fungerar det bäst med riktigt stora avgashus när allt annat fungerar bra. Man kan nog inte heller bara titta på arean, dim på turbinen har också betydelse mm. Har man ca halva trycket på avgassidan mot laddtrycket så ligger man rätt under ca 1.4 bar laddtryck, över 1.5 bar laddtryck får man oftast va nöjd om man ligger på ett avgastryck på ca 60-75%.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Det har 70mm utgångshål och den är ganska fet i snäckan, jag har ingen area på den.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
man ska inte stirra sig blind på storleken på turbinen, utformningen är minst lika viktig, trim(skillnad mellan minsta och största diametern) samt vingarnas längd och utformning är av stor vikt för att få ner avgastrycket,
kommer själv att åka med en holset prototypturbo på min 2liters bmw M10 motor, denna har en 67mm billetfräst impeller(ser iaf fränt ut=)) och 70mm turbinutlopp med mkt trim(liten skillnad i diam) och rätt raka vingar på turbinen som troligen är från hx52 eller hx 55....får se hur det funkar, blir nog ingen superrespons direkt=)=) minsta avgashuset är det btw...
kommer själv att åka med en holset prototypturbo på min 2liters bmw M10 motor, denna har en 67mm billetfräst impeller(ser iaf fränt ut=)) och 70mm turbinutlopp med mkt trim(liten skillnad i diam) och rätt raka vingar på turbinen som troligen är från hx52 eller hx 55....får se hur det funkar, blir nog ingen superrespons direkt=)=) minsta avgashuset är det btw...
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jag har förfinat formeln lite.
......................motoreffekt * laddtryck * 0.5 * 7120
Turbin area = --------------------------------------------- + 3
...........................motorvolym * 10 * Maxvarv
Motoreffekt = Effekt i hp
Laddtryck = Övertryck i bar
Motorvolym = Volym i liter
Maxvarv = Hastighet i rpm
Turbin area = Area i cm2
Exempel på vad man kan få för resultat
Turbin____Hp NA_____liter_____laddtryck__Maxvarv
5.7_______160_______1.6_______0.6_____8000
7.5_______160_______1.6_______1.0_____8000
9.7_______160_______1.6_______1.5_____8000
11.0______160_______1.6_______1.8_____8000
4.8_______170_______2.5_______0.6_____8000
8.4_______170_______2.5_______1.8_____8000
10.3______170_______2.5_______1.8_____6000
11.0______200_______2.0_______1.8_____8000
4.7_______115_______1.8_______0.6_____8000
8.1_______115_______1.8_______1.8_____8000
......................motoreffekt * laddtryck * 0.5 * 7120
Turbin area = --------------------------------------------- + 3
...........................motorvolym * 10 * Maxvarv
Motoreffekt = Effekt i hp
Laddtryck = Övertryck i bar
Motorvolym = Volym i liter
Maxvarv = Hastighet i rpm
Turbin area = Area i cm2
Exempel på vad man kan få för resultat
Turbin____Hp NA_____liter_____laddtryck__Maxvarv
5.7_______160_______1.6_______0.6_____8000
7.5_______160_______1.6_______1.0_____8000
9.7_______160_______1.6_______1.5_____8000
11.0______160_______1.6_______1.8_____8000
4.8_______170_______2.5_______0.6_____8000
8.4_______170_______2.5_______1.8_____8000
10.3______170_______2.5_______1.8_____6000
11.0______200_______2.0_______1.8_____8000
4.7_______115_______1.8_______0.6_____8000
8.1_______115_______1.8_______1.8_____8000
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana