Kammar (Nockvinklar Duration Overlapp mm)

Diskussioner för erfaret folk
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

ingen som visste nå om dette ???? :!: :roll:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag fattar inte riktigt vad du menar?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

som det ble nevnt på forumet,kan det være at ska man ha en BRED turbomotor,med tili dreimoment å mye toppeffekt,kan det være at man bruker 270gr kam,å mye løft 13-15mm????eller ? :? :shock:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Vad tror ni om denna väldigt förenklade formel?
Area på turbin = ( hpNA * ( laddtryck * 0.7 + 0.4 ) ) / ( motorvolym * 14 )

Arean blir i cm2
Laddtryck ska anges i bar
Motorvolym ska anges i liter

Exempel på vad man kan få för resultat

Turbin____Hp NA_____liter_____laddtryck
5.9_______160_______1.6_______0.6
7.9_______160_______1.6_______1.0
10.4______160_______1.6_______1.5
11.9______160_______1.6_______1.8

4.0_______170_______2.5_______0.6
8.1_______170_______2.5_______1.8

11.9______200_______2.0_______1.8

3.7_______115_______1.8_______0.6
7.6_______115_______1.8_______1.8
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

caterpillar skrev:som det ble nevnt på forumet,kan det være at ska man ha en BRED turbomotor,med tili dreimoment å mye toppeffekt,kan det være at man bruker 270gr kam,å mye løft 13-15mm????eller ? :? :shock:
det går inte att slipa en kam som lyfter 13-15mm som bara har 270grader/ventilspel. kammen hamnar utanför lyftaren.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Vad tror ni om formeln? Verkar den bra som riktlinje när man väljer turbinhus?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet ej! vi har mest provat oss fram vad gällande storlekar på turbos, och oftast fungerar det bäst med riktigt stora avgashus när allt annat fungerar bra. Man kan nog inte heller bara titta på arean, dim på turbinen har också betydelse mm. Har man ca halva trycket på avgassidan mot laddtrycket så ligger man rätt under ca 1.4 bar laddtryck, över 1.5 bar laddtryck får man oftast va nöjd om man ligger på ett avgastryck på ca 60-75%.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Hur stort avgashus har du? Om man sätter in NA 190hp@2liter och 1.7bar. Så ger formeln ca 11cm2. Har du större än det? Vad är stort för dig. "mycket stora avgashus" är ju lite i betraktarens ögon :D
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det har 70mm utgångshål och den är ganska fet i snäckan, jag har ingen area på den.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

man ska inte stirra sig blind på storleken på turbinen, utformningen är minst lika viktig, trim(skillnad mellan minsta och största diametern) samt vingarnas längd och utformning är av stor vikt för att få ner avgastrycket,

kommer själv att åka med en holset prototypturbo på min 2liters bmw M10 motor, denna har en 67mm billetfräst impeller(ser iaf fränt ut=)) och 70mm turbinutlopp med mkt trim(liten skillnad i diam) och rätt raka vingar på turbinen som troligen är från hx52 eller hx 55....får se hur det funkar, blir nog ingen superrespons direkt=)=) minsta avgashuset är det btw...
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har förfinat formeln lite.

......................motoreffekt * laddtryck * 0.5 * 7120
Turbin area = --------------------------------------------- + 3
...........................motorvolym * 10 * Maxvarv

Motoreffekt = Effekt i hp
Laddtryck = Övertryck i bar
Motorvolym = Volym i liter
Maxvarv = Hastighet i rpm
Turbin area = Area i cm2
Exempel på vad man kan få för resultat

Turbin____Hp NA_____liter_____laddtryck__Maxvarv
5.7_______160_______1.6_______0.6_____8000
7.5_______160_______1.6_______1.0_____8000
9.7_______160_______1.6_______1.5_____8000
11.0______160_______1.6_______1.8_____8000

4.8_______170_______2.5_______0.6_____8000
8.4_______170_______2.5_______1.8_____8000
10.3______170_______2.5_______1.8_____6000

11.0______200_______2.0_______1.8_____8000

4.7_______115_______1.8_______0.6_____8000
8.1_______115_______1.8_______1.8_____8000
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar