+300hk B20 koncept till rimligt pris!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

+300hk B20 koncept till rimligt pris!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Med 44x38 ventiler som är skräddarsydd för 140 sug-hk och lågt avgas tryck (turbo T04B, 48 mm in 65 mm ut a/r 1.0 ). Den ger minst dubbla effekten (280hk) vid 1 bar och ca 350hk vid 1.6-1.7bar.

Bild

Insugnings-kanalen är nästan std, bara lite fin puts under ventilen och ett radie säte 1mm = max gashastighet utan att strypa motorn under 150 sug-hk. Avgassidan har portats upp till 32mm under ventilen på trångaste stället och ett special-säte är gjort. Kanalen har bara putsats på bulan vid styrningen och i inner radien. Vidare så har förbränningsrummet utformats för långsammare förbränning.

Övriga data på motorn är: 300graders F-kam, 111 graders nock, 11mm lyft, original grenrör med påbyggnad, specialpreppad Weber 36/36, stor laddluftkylare, kompression ca 8:1.

Bilder och mer info kommer under motorns vidare uppbygnad!
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

HAr en fråga, har ni flödat nån orginal bm2 m10 topp?? visst är dom ganska bra lr. Vet du hur peters topp flödar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det skiljer på olika modeller men en lätt portad E21 flödar ca 200cfm in 12mm och 160 ut vid 12mm/28tum. en mer portad flödar sämre!
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Oki, har för mig att man inte behöver röra insugssidan så mycket på dessa toppar, mest fina till avgas så mottrycket inte blir så högt
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nu har jag lagt upp ett flödesdiagram i Jens inlägg, det är alltså flödet på den bearbetade toppen vi pratar om.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vore ju kul om man dessutom la till insug & avgas på en helt orginaltopp (gärna med lite schletna ventiler) alltså bara bortplockad från en gammal motor.. då vet man ju på riktigt hur stor skillnad det gör!
kan du fixa det jens? vore riktigt intressant 8)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Instämmer med larsat där, vi får se om vi kan ordna upp det också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jag har massa schletna orginaltoppar liggandes hemma i garaget om det skull behövas :)

en liten parantes.. kommer det sitta dubbla fjädrar på Eriks turbotopp ?
Lampa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 15, 2004 7:56 pm
Ort: Kalix

Inlägg av Lampa »

Vad ska ni köra med för kolvar??
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

erssa skrev:jag har massa schletna orginaltoppar liggandes hemma i garaget om det skull behövas :)

en liten parantes.. kommer det sitta dubbla fjädrar på Eriks turbotopp ?
jag kan väll svara på den frågan :)
jag och jens stog och snackade om det i torsdags...och det ska ju bli en riktig "snik" motor fast ändå inte bara skit (student ekonomi). det blir enkla fjädrar till att börja med, ska försöka hitta några beg. som funkar hyfsat och schimsa in dom bra sen kommer jag förmodligen att byta till dubbla.

Lampa: samma sak där kommer köra med orginalkolvar + m-stakar på en 8bultad vevaxel till att börja med....detta kommer nog att uppgraderas till b21et kolvar lite senare
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

jag har flödat en 121(bmw m10) topp med 44mm insugsventiler och en aning fixad lillradie, den flödade lite över 180cfm vid 28" vp, jag har en MKT modifieradtestkanal i denna topp med sätesjobb och 47mm ventil, denna flödade 218cfm/min vid 28" vp verkar vara svårt att få till ett bra flöde med dessa överdimensionerade ventilsäten (och kanaler) i M10:an, ska börja jobba med avgaskanalen snart och sen testa fler teorier i insugskanalen...
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: +300hk B20 koncept till rimligt pris!

Inlägg av JE Jr »

Jens Gustavsson skrev: Vidare så har förbränningsrummet utformats för långsammare förbränning.
(!) Varför det?? Varför vill man inte ha så snabbt förbränningsförlopp som möjligt?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nej, för då börjar det spika
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

pitebo vid vilket lyft har du testat?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

oooops glömde skriva att allt är mätt vid 12mm lyft
Skriv svar