+300hk B20 koncept till rimligt pris!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

norrback skrev:nej, för då börjar det spika
Spikning betyder väl att färskgaser självantänder innan flamfronten har träffat dem?

Vilket rimligtvis borde bli SVÅRARE att inträffa om man har snabbare brinntid!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

En jävligt snabb flamfront = explosion = spikning

Det är därför man tänder tidigt på dellast när man har lean blandning som brinner långsamt, så för att den skall hinna brinna färdigt till 12-14grader atdc så måste man antända tidigt

På maxlast har man fetblandning, mycket bra blandade gaser vilket brinner snabbt, därför tänder man sent, för man vill alltdi ha maxtryck i cylindern 12-14grader atdc för bästa moment.

Om man har långsam förbränning kan man ligga närmre MBT. Vilket betyder det tändläge som ger mest moment.

så har jag uppfattat det, kan ha fel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Både snål och fet blandning brinner sakta. Har man en snabb förbränning så får man mer effekt och bättre verkningsgrad, detta utnyttjas ofta i sugmotorbranchen, men med en turbomotor med högt laddtryck så blir max trycket (topptrycket) i cyl för högt så spikningar blir svårt att undvika. Har man lite långsammare förbränning så hinner kolven ned en bit längre innan all förbräning har antänts. Den lägre effekt som detta ger kompenseras lätt med lite mer laddtryck! Det är medeltrycket i cyl under förbränningen som ger effekt inte topptrycket. Detta behandlas i den kommande topplocks-avhandligen med ett diagram. Tyvärr har jag inte tid att få den helt klar ännu (startar ett företag)..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

larsat: Jag ska kolla i min pärm, det ska finnas en org avgaskanal i alla fall, den flödar ca 80cfm/10-12mm om jag inte minns fel, och väldigt dåligt jämförelsevis vid låga lyft. En org insugskanal flödar ca 25% sämre på låga lyft och 15% sämre på höga.
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Om ni ska trycka genom en Weber 36:a borde det gå fin att trycka genom en Weber 45:a också ?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

klart de går trycka genom en 45a, men tror inte de finns nå bra (bara dåliga) insugningsrör till EN sådan orginal... är nog bättre till 36/36orna!
jens, ok då vet man lite.. men om man skulle jämföra en portad 530 med en orginal 405/531 då? :roll:
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

larsat skrev:klart de går trycka genom en 45a, men tror inte de finns nå bra (bara dåliga) insugningsrör till EN sådan orginal... är nog bättre till 36/36orna!
jens, ok då vet man lite.. men om man skulle jämföra en portad 530 med en orginal 405/531 då? :roll:
då blir det nog ungefär samma topp..
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

405/531 kontra vanlig 530 , skillnaden är överdriven , om man jämför topparna så skiljer toppeffekten ca 5-7 hk , och det gäller std toppar ej bearbetade .
Skulle hellre ta en seriöst portad 530 topp än en std 531:a .

Vad är det för fel på crossoverinsuget till att köra med en 45:a ?
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Jens Gustavsson skrev: Har man lite långsammare förbränning så hinner kolven ned en bit längre innan all förbräning har antänts. Den lägre effekt som detta ger kompenseras lätt med lite mer laddtryck!

Jo, men det hindrar väl fortfarande inte en snabb förbränning med senarelagd tändpunkt, eller?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Med snabb förbränning blir tändningen mycket sen på höga laddtryck och medeltrycket sjunker i cyl = lägre hp.
Användarvisningsbild
m widelycke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jun 16, 2005 9:04 am
Ort: Halmstad

Inlägg av m widelycke »

Hur går det med motorn?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Det går framåt. Har varit ute och kört med lågt laddtryck för att kunna upptäcka barnsjukdommar innan man vrider på laddtryck.

Har lite småproblem, förmodligen bara en ventil som nyper i styrningen när det blir för varmt. Ska fixa det nu i veckan. Sen ska jag ut och fortsätta provköra.
Användarvisningsbild
m widelycke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jun 16, 2005 9:04 am
Ort: Halmstad

Inlägg av m widelycke »

Kör du med en 36/36? Hur trycktätar man en sådan?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Näe jag övergav dom tankarna. Nu kör jag med dubbla weber 45or som jag leasar utav simon hehe

Detta bara för att få igång bilen och kunna köra den nu i sommar...har ett VEMS liggandes men inget insug, spridare och de som hör till.
så det blir höstens jobb.
Användarvisningsbild
m widelycke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jun 16, 2005 9:04 am
Ort: Halmstad

Inlägg av m widelycke »

Har du lite bilder på bygget?
Skriv svar