kompressor kolvar
kompressor kolvar
undrar om någon har några förslag på kolvar för överladdning till en pontiac 400ci???
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: kompressor kolvar
300hk eller 3000hk?gugge_b skrev:undrar om någon har några förslag på kolvar för överladdning till en pontiac 400ci???
mer info om motorn så kanse nån kan hjälpa dig?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vilken soppa ska den gå på och är det en race bil?gugge_b skrev:ca 600-700hk.
ska sitta en bds 8-71 på motorn något mer är ej bestämt!
kam, kompa överiga delar?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
soppa är tänkt 98.
det är en gatbil!
kompförhållande blir med org toppar ca 7.0-8.0 måste mäta min förbrännings rum för att få fram mer exakt!
men nu har jag börjat fundera på turbo ist, då man slipper ha en kompressor genom huven..
så då funderar jag på en hx55 och en holley 750 på orginal insug
headers sitter på och jag funderar på att sätta dit två u rör efter dom och gå tillbaka upp under huven med 1st rör in i turbon.
blocket är ett 400ci (6.6l) som jag ska byta stakar (eagle) och kolvar i
eventuelt vev men det verkar som den ska hålla.
allt i under delen blir ballanserat!
kammen jag har i nu kommer jag ej ihåg någon spec på men det är en ram air 3 kam (068)
tror du att det går att köra denna motor utan intercooler utan det blir för varmt?? hadde tänkt att ladda max 1bar. (vill slippa kapa sönder bilen för mycket)
åter kommer med kam spec !
det är en gatbil!
kompförhållande blir med org toppar ca 7.0-8.0 måste mäta min förbrännings rum för att få fram mer exakt!
men nu har jag börjat fundera på turbo ist, då man slipper ha en kompressor genom huven..
så då funderar jag på en hx55 och en holley 750 på orginal insug
headers sitter på och jag funderar på att sätta dit två u rör efter dom och gå tillbaka upp under huven med 1st rör in i turbon.
blocket är ett 400ci (6.6l) som jag ska byta stakar (eagle) och kolvar i
eventuelt vev men det verkar som den ska hålla.
allt i under delen blir ballanserat!
kammen jag har i nu kommer jag ej ihåg någon spec på men det är en ram air 3 kam (068)
tror du att det går att köra denna motor utan intercooler utan det blir för varmt?? hadde tänkt att ladda max 1bar. (vill slippa kapa sönder bilen för mycket)
åter kommer med kam spec !
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
- Ort: Stingray Hill
- Kontakt:
Det första Du bör göra är att bestämma vad Du vill göra och vad Du ska satsa på.
Sen låter det (baserat på det sätt Du ställer frågorna) som att Du bör kontakta en duktig motorbyggare som enkelt bistår Dig med råd/tips/arbete alltefter hur mkt Du har råd att experimenta själv.
Alternativet är en firma som känner ansvar för det de säljer och har kunnandet.
Då finns det flera olika tillverkare som är lika bra allihop.
Du ska även matcha komp med den kam Du använder . Den ska även vara slipad för överladd och det bränsle Du använder
Ska Du satsa på något så kostsamt som en BDS blower (som Sverigeagent för dem så vet jag) har Du lagt ribban högt och ska självklart bra grejor i resten av maskin med.
För tillfället hjälper jag en kille få till en 511 helaluminium Pontiac med blower och EFI som ska köras på E85 och vet HUR viktigt det är med rätt sylar och hur kostsamt det är.
Lycka till!
Sen låter det (baserat på det sätt Du ställer frågorna) som att Du bör kontakta en duktig motorbyggare som enkelt bistår Dig med råd/tips/arbete alltefter hur mkt Du har råd att experimenta själv.
Alternativet är en firma som känner ansvar för det de säljer och har kunnandet.
Då finns det flera olika tillverkare som är lika bra allihop.
Du ska även matcha komp med den kam Du använder . Den ska även vara slipad för överladd och det bränsle Du använder
Ska Du satsa på något så kostsamt som en BDS blower (som Sverigeagent för dem så vet jag) har Du lagt ribban högt och ska självklart bra grejor i resten av maskin med.
För tillfället hjälper jag en kille få till en 511 helaluminium Pontiac med blower och EFI som ska köras på E85 och vet HUR viktigt det är med rätt sylar och hur kostsamt det är.
Lycka till!
Nu skulle jag kunna säga något om kompressorkolvar, men jag låter bli den här gången.2QIK4U skrev:Sen låter det (baserat på det sätt Du ställer frågorna) som att Du bör kontakta en duktig motorbyggare som enkelt bistår Dig med råd/tips/arbete alltefter hur mkt Du har råd att experimenta själv.
Alternativet är en firma som känner ansvar för det de säljer och har kunnandet.
gugge_b skrev:ca 600-700hk.
ska sitta en bds 8-71 på motorn något mer är ej bestämt!
600-700 hästar med överladdning och 7.0-8.0 i komp så behöver inte ha några extrema kolvar. Det som är viktigast är att du undviker spikningar och inte varvar för mycket.gugge_b skrev:soppa är tänkt 98.
det är en gatbil!
kompförhållande blir med org toppar ca 7.0-8.0 måste mäta min förbrännings rum för att få fram mer exakt!
men nu har jag börjat fundera på turbo ist, då man slipper ha en kompressor genom huven..
så då funderar jag på en hx55 och en holley 750 på orginal insug
headers sitter på och jag funderar på att sätta dit två u rör efter dom och gå tillbaka upp under huven med 1st rör in i turbon.
blocket är ett 400ci (6.6l) som jag ska byta stakar (eagle) och kolvar i
eventuelt vev men det verkar som den ska hålla.
allt i under delen blir ballanserat!
kammen jag har i nu kommer jag ej ihåg någon spec på men det är en ram air 3 kam (068)
tror du att det går att köra denna motor utan intercooler utan det blir för varmt?? hadde tänkt att ladda max 1bar. (vill slippa kapa sönder bilen för mycket)
åter kommer med kam spec !
Jag tycker även att du ska ägna E85 en tanke. Det gör att du minskar risken för spikningar eftersom E85 dels kyler mycket mer än bensin och dessutom har högre oktantal.
Som exempel min motor. Det är en Cheva 350 från 1984 och bottendelen (block, vev, stakar och kolvar) är orginal förutom ARP-bult. Jag har AFR190 alutoppar och ca 9.0 i komp. Kammen är en ganska snäll flat-tappet kompressorkam. ( lsa 114, duration@050 222/226, lyft 0.464/0.464 )
E85 i tanken.
Jag bromsade på MotorNord och fick 627hk på bakhjulen vid 4200 varv med för liten turbo. Jag plågade motorn förra sommaren utan problem.
Växellådan växlar vid 5300 och varvstoppen är satt till 5500.
Om jag skulle bygga en ny motor skulle jag naturligtvis gärna använda lite bättre delar, men det behövs inget extremt. Det är i första hand varv som dödar vevstakar. Spikningar dödar i första hand kolvar men även stakar och lager.
En HX55 är i minsta laget. Två skulle funka bra.
Intercooler är bra men med E85 minskar behovet. Om du väljer turbostorlek så att dom arberar i sitt effektivaste område ger även det en något lägre insugstemp.
- Dalmasen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
- Ort: Ludvika Dalarna
Lite OT men de här kolvarna kanske är billiga...eller va säger du 2QIK4U
http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... robert.htm
http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... robert.htm
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Dalmasen skrev:Lite OT men de här kolvarna kanske är billiga...eller va säger du 2QIK4U
http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... robert.htm
vem är det som levererat dessa "kolvar" i så fall vill jag veta vad hans "företag" heter (och hels fullständigt namn) så man vet vem man aldrig skall beställa ifrån. Osereöst folk bör hängas ut!!
ta bort inlägget om det är för "saftigt"