Ford OHC 2.0 bänkad 300+hk (bilder, modem varning)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Ford OHC 2.0 bänkad 300+hk (bilder, modem varning)
Var och bänkade en kamrats Ford 2.0 OHC i kväll resultatet blev över förväntningarna: 347hk vid 6700rpm å 420nm vi 5100rpm.
Recept:
-standard block,vev
-oringat
-polerade Sierra IS vevstakar
-92mm mahle kolvar
-milt portad IS topp 180cfm in/130cfm ut vid 14mm vid kamlyft 160cfm in
-orginal 2.0 kamaxel ca 260grader 10mm lyft, sent ställd
-orginal ventiler
-ca 60cm primärrör pulssplit skilt ända fram ti WG
-garrett gt40 ar.99
-lastbils IC
-dubbla dellorto 40mm
-laddtryck 1,4bar
-kompf. 8,6:1
-mottryck lika högt som ladd
-AFR 12.4
-orginal sierra brytarlös tändning max förtändning 21grader
Recept:
-standard block,vev
-oringat
-polerade Sierra IS vevstakar
-92mm mahle kolvar
-milt portad IS topp 180cfm in/130cfm ut vid 14mm vid kamlyft 160cfm in
-orginal 2.0 kamaxel ca 260grader 10mm lyft, sent ställd
-orginal ventiler
-ca 60cm primärrör pulssplit skilt ända fram ti WG
-garrett gt40 ar.99
-lastbils IC
-dubbla dellorto 40mm
-laddtryck 1,4bar
-kompf. 8,6:1
-mottryck lika högt som ladd
-AFR 12.4
-orginal sierra brytarlös tändning max förtändning 21grader
Senast redigerad av norrback den tis nov 02, 2004 12:17 pm, redigerad totalt 6 gång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
hemsidan är under uppbygnad...
har nog bilder på datorn kan lägga upp dit på samma ställe
edit:
hade inte på motor rummet, fixar tills imorrn
la upp några bilder från portningen
har nog bilder på datorn kan lägga upp dit på samma ställe
edit:
hade inte på motor rummet, fixar tills imorrn
la upp några bilder från portningen
Senast redigerad av norrback den mån nov 01, 2004 10:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Kul att se rejäla effektsiffror ur Pinto. "Milt portad" är ett relativt begrepp
Det vore intressant att se hur effekten blir med en annan kam också.
Min egen motor ger ju enormt mycket mindre effekt men med flugturbo, kort grenrör och EFI-insug är den mer byggd för ett bredare register - och hälften så mycket laddtryck just nu
/Gustaf
Det vore intressant att se hur effekten blir med en annan kam också.
Min egen motor ger ju enormt mycket mindre effekt men med flugturbo, kort grenrör och EFI-insug är den mer byggd för ett bredare register - och hälften så mycket laddtryck just nu
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kul bil! ett bra exempel på att en stor turbo med bra grenrör går bra trots snäll/billig sug motor. skumt bara med det höga avgastrycket (lika som laddtrycket) har ni kollat så det inte tjuvläcker i ingot tryckrör, laddkylare, eller plenium? avgastrycket borde bara va ca 50-70% av laddtrycket med den kombinatonen ni kör på! hittar ni felet så borde den ge 30-40hk till.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
hmm, jag började fundera en sak, vi mäter ju mottrycket i ett av wg rören. kan det ha nån betydelse, borde man mäta det i kollektorn?
borde ju inte vara nån skilnad är väl samma tryck. röret från wg går ut i luften inte tilbaka till avgassystemet
kan förståss vara då kammen är stält allt för sen för att få efekt på varven? kan detta orsaka mottrycket?
borde ju inte vara nån skilnad är väl samma tryck. röret från wg går ut i luften inte tilbaka till avgassystemet
kan förståss vara då kammen är stält allt för sen för att få efekt på varven? kan detta orsaka mottrycket?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det kan bero på placeringen, vi mäter alltid just före turbon vinkelrätt mot avgasflödet så det inte blir injektorverkan eller tvärtom. Org kammens vridning tror jag inte har så stor betydelse. Har ni kollat så det inte läker med en såkallad "provtryckning"? första gången jag provtryckte så sjönk avgastrycket från 1.6bar till 0.9 vid 1.7bar, men då hittade jag ganska stora läckage.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
alla ventiler behöver inte va stängda bara det inte är överlapp på någon cyl. tryck med kompressorn ca 1.5bar medans du pluggar igen turboinloppet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/