Ford OHC 2.0 bänkad 300+hk (bilder, modem varning)

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Ford OHC 2.0 bänkad 300+hk (bilder, modem varning)

Inlägg av norrback »

Var och bänkade en kamrats Ford 2.0 OHC i kväll resultatet blev över förväntningarna: 347hk vid 6700rpm å 420nm vi 5100rpm.

Recept:

-standard block,vev
-oringat
-polerade Sierra IS vevstakar
-92mm mahle kolvar
-milt portad IS topp 180cfm in/130cfm ut vid 14mm vid kamlyft 160cfm in
-orginal 2.0 kamaxel ca 260grader 10mm lyft, sent ställd
-orginal ventiler
-ca 60cm primärrör pulssplit skilt ända fram ti WG
-garrett gt40 ar.99
-lastbils IC
-dubbla dellorto 40mm
-laddtryck 1,4bar
-kompf. 8,6:1
-mottryck lika högt som ladd
-AFR 12.4
-orginal sierra brytarlös tändning max förtändning 21grader


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av norrback den tis nov 02, 2004 12:17 pm, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mysigt värre :racesmile
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

den går utav helvete :) 4,55 utv å bilen väger ca 900kg
går ju inte så hårt men rolig att leka med
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Det förstår jag! Helt rolig!

Finns det inga mer bilder på bilen / motor? Kollade in hemsidan dära, men bilderna fungerade tyvär inte.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

hemsidan är under uppbygnad...

har nog bilder på datorn kan lägga upp dit på samma ställe

edit:

hade inte på motor rummet, fixar tills imorrn
la upp några bilder från portningen
Senast redigerad av norrback den mån nov 01, 2004 10:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Okej, vore trevligt att se. Säg till då dom är på platts ;) Tackar.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kul att se rejäla effektsiffror ur Pinto. "Milt portad" är ett relativt begrepp ;-)

Det vore intressant att se hur effekten blir med en annan kam också.

Min egen motor ger ju enormt mycket mindre effekt men med flugturbo, kort grenrör och EFI-insug är den mer byggd för ett bredare register - och hälften så mycket laddtryck just nu :-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

allt under 200cfm vid 28" är milt :)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

hmm...jag skulle vilja flöda mina toppar för att se hur jag ligger till. Det är ju bara gjort "på känn" men skillnaden mot standardtopp märks rätt bra ändå. Och då har ni ändå tagit en del mer material ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul bil! ett bra exempel på att en stor turbo med bra grenrör går bra trots snäll/billig sug motor. skumt bara med det höga avgastrycket (lika som laddtrycket) har ni kollat så det inte tjuvläcker i ingot tryckrör, laddkylare, eller plenium? avgastrycket borde bara va ca 50-70% av laddtrycket med den kombinatonen ni kör på! hittar ni felet så borde den ge 30-40hk till.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

hmm, jag började fundera en sak, vi mäter ju mottrycket i ett av wg rören. kan det ha nån betydelse, borde man mäta det i kollektorn?
borde ju inte vara nån skilnad är väl samma tryck. röret från wg går ut i luften inte tilbaka till avgassystemet

kan förståss vara då kammen är stält allt för sen för att få efekt på varven? kan detta orsaka mottrycket?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det kan bero på placeringen, vi mäter alltid just före turbon vinkelrätt mot avgasflödet så det inte blir injektorverkan eller tvärtom. Org kammens vridning tror jag inte har så stor betydelse. Har ni kollat så det inte läker med en såkallad "provtryckning"? första gången jag provtryckte så sjönk avgastrycket från 1.6bar till 0.9 vid 1.7bar, men då hittade jag ganska stora läckage.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

hur skall man göra det? sätta tryck i hela systemet med ventilerna stängda??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

alla ventiler behöver inte va stängda bara det inte är överlapp på någon cyl. tryck med kompressorn ca 1.5bar medans du pluggar igen turboinloppet.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nu förstår jag inte, kan du förklara lite nogrannare?

tack
Skriv svar