BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Snart dags att få igång laddtrycksstyrning då? :wink:

Kanske temperaturkorrigeringen är gjord så för att motverka spikningar när insugsluften blir riktigt varm?
Lite knepigt när det kommer nya funktioner som vänder upp och ner på allt man finputsat på innan.. du hanmar väl att justera kallstartsparametrarna också.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Skönt att det gick vägen! :beerchug:

Temperatur-korrigeringen är mest gjord för att förhindra problem med heat-soak av lufttemp-givaren. Luften är kallare än vad givaren ser i långsam stads-trafik, och då behöver den fetare än vad givaren tycker det är. Egentligen ska det här relateras till last också, men det görs bara i nyare firmware 1.1.x som är experimentell. Då är det alltså två axlar och en 8x8 tabell (tryck vs IAT).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Nu har jag matat in värdena i MAT givar korrektions tabellen, ock kört lite igen, verkar som att bilen går ytterst lite fetare nu.

Som "Rallyfinnen" skriver är det bara att börja mappa igen :roll:


Verkar även som att min lilla VEMS display som tidigare bara visat oläsliga konstigheter så fort man startat motorn helt plötsligt börjat gilla läget, kanske funkade bättre med 1.0.78 mjukvaran :?:
Eller så är den knäpp i morrn igen :doh:



Och ja visst ska magnetventil dit snart, men jag börjar nog med att pysa lite vanligt, dock först efter lite ytterligare låglast mappning :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

tycker du jobbar på bra med vemset! inser att jag fick mycket gratis när jag köpte autronic sm4 men då har jag ju inte lärt mig lika mycket som du :wink:
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Det är mycket i spruten som hänger ihop och det gäller att slå av alla extrafunktioner när man mappar bilen initiellt. Vem har inte försökt få fason på soppamapp medans choken inte gått ur riktigt ;) eller motarbetat accpumpar eller andra parametrar hehe.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jonnystrand:

Ja antingen betalar man vid leverans, eller med sina egna timmar :)

VEMS sprutet är helt klart ett mycket kompetent sprut med många funktioner, vissa bas problem finns det ju med tex. att man inte kan ha olika kallstarts parametrar under cranking beroende på temperatur (om man inte kör senaste firmware /Mattias)och så vidare.

Å andra sidan är det ju helt suveränt att man har BB-Lambdan och EGT mätningen kopplat till boxen vilket gör det enkelt att logga, vilket många andra verkar ha problem med på andra sprut där man måste köra med separata grejor.



Torpis:

För någon vecka sedan försökte jag få till bränslet på riktigt låga varvtal bara strax över tomgång, utan att hålla koll på att insugs tempen hade 45 grader, och dessutom med Lambda korr påslagen, behöver jag säga att den gick ILLA nästa kallstart :doh:





En liten sammanfattning på VEMS projektet så här långt är att det ÄR komplicerat, och kräver en hel del av användaren, men det mesta går att få till riktigt bra :thumbright:

Hade dokumentationen varit 100% istället för 5% kunde allt gå mycket lättare.

Helt klart det svåraste projekt jag tagit mig på, och än är det inte färdigt :P
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

kämpa på! :thumbright: :thumbright:

skriv gärna ny dok till mig, eller för den delen kom förbi på garagebesök :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Piraten:
Jag har definitivt inte kunskapen för att skriva en DOK till VEMS :shock:

(jag har däremot ett elschema tidigare i tråden, och en massa minnes anteckningar i datorn som jag gjorde mitt uppe i Tomgångsmotor "mappandet")

Att komma förbi på ett garage besök sisådär 150+ mil norröver det hade vart något :hihi:





Har vart ute i regnet och mappat lite ytterligare, och kan konstatera att det blir allt bättre, nu går den finare än före mjukvaru uppgraderingen :thumbright:

Ordet FÄRDIGMAPPAD kommer nog dock inte att vara vanligt förekommande i min tråd, finns alltid något att fila på :wink:
I gamla 1.0.73 VEMS mappen i datorn fanns nu 38 Loggfiler och 47 st MSQ filer....



Passade även på att tvätta bilen, vart grymt med bromsdamm på fälgarna från all väster bromsa och helt sotig i bakändan från avgaser....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Grubblar fortfarande över min Tändmapp :scratch:
(Tack alla ni som varit vänliga nog att förse mig med olika mappar och förslag)

Jag har inte hört några spikningar men när jag tittat på andra mappar, så "känns" min onödigt aggresiv :twisted:


Började dagen med att sätta 0 grader i mappen, grymt smidigt med Tomgångsmotor som håller varvtalet under kontroll när man strobbar :thumbright:

Kortet är taget med Tändinställnigslampan som blixt så motorn håller ca 800 Rpm.

Bild

Detta märke är dubbelkollat, så trigger offset ska vara så korrekt jag kan komma.
(sikta mot röda märket och centrum på den ca 3mm breda kanten på plåtbiten, BMWs ÖD märke går inte att se med kylslangar monterade)




Sen till själva testet

90 Kmh vid starten på backen och sen upp över krönet och fram till en avtagsväg, 635an gör detta på ca 17 sekunder på 5an 1700-3300 Rpm. vilket innebär ca 90-160 Kmh i mätarfart.

Bild


Jag körde först med den Tändmapp som jag använt tidigare och drog en logg fil på detta, sen sänke jag tändningen över hela området över 1300 Rpm. med 7 grader och drog en så lik logg igen som jag kunde.


Detta är den "sänkta" mappen.

Bild

Man kan ju säga att loggarna blev förbluffande lika, man kan se en tydlig skillnad på avgastemperaturen.
(20-30 grader högre med den lägre mappen)
Men fart ökningen är egentligen EXAKT samma.

Observera att loggarna ligger "på varandra" här i samma bild.

Bild


Vad tror ni om exaktheten i en sådan här mätning ?
Är Tändningen fortfarande i högsta laget, man ska kanske dra ner 5 grader till och göra ett test till, och se om fart ökningen avtar ?






Bonus bild på ett stift, ska nog byta för jag så att det satt Ngk 5or 7or är väl kanske ett lämpligare val ?

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Intressanta experiment! :) Gillar din mätmetod! Kanske inte lika exakt som att köra dyno, men om du tar tiden från ett varvtal till ett annat så säger den tiden en hel del. Det svåra kan vara att finjustera i olika varvtalsområden.
Testa backa tändningen lite till tills du ser att den börjar bli lite slöare.. Det var ju ingen större skillnad i avgastemp heller.
Min princip brukar vara att lägga tändningen så sen som möjligt utan att tappa effekt, och hålla nere avgastemp. Du kanske får justera soppa lite också när du ändrar tändning, detta kan kompensera lite på avgastemp också. Ser ut som du har lambdareglering aktiv, så den tar väl hand om det till en viss gräns?
Senare tändning borde ge lite snabbare spool-up, har du märkt någon skillnad när du kör?
Hur känns och låter motorn? Det brukar också vara en viss skillnad, det brukar kunna kännas och låta mer 'rätt' när man fått till tändningen bra.

Ett tips kunde vara att också testa köra på lägre växel och få med större del av registret, typ 2000-6000rpm på 4:an? Avgastempen kanske inte hinner med lika bra, men du får bättre indikationer på var i registret du får ändringarna. (du ska väl inte bara ligga och segdra när du kör bilen, ska väl dra den till maxvarv någon gång också!? :wink: )

Stift ja.. bara att köra 7-or om den gillar det, den kan bli svårare att starta och sura ner sig lättare, och så kan du få mera 'bludder' på låglast också.. Jag kör 6-or på min, men har ju lägre cylindereffekt också.. Brorsan kör 7:or på sin m30 om jag minns rätt, men har ju lite problem med bludder på låglast, men jag vet inte om stiften är orsaken.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Borde bli bra skillnad med så mycket som 7 grader.

Bara öka 2 grader när jag bromsade min sierra 2.9 turbo gav 23hk till på bakhjulen utan att röra nått annat
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jag drog ett par repor till.

Först på 5an igen och provade att sänka ytterligare 3 grader.

Vilket innebar 13 grader vid ca. 3000 rpm. och 150 Kpa.
Ingen egentlig förändring på avgastemp.

Bild

Här syns nu tydligt en effekt minskning.

Man ser även att tiden/sträckan till att jag släpper gasen skiljer och jag nådde aldrig de 160Kmh som jag gjorde tidigare utan "bara" ca 150 Kmh.

Skillnaden att köra bilen var knappt märkbar.

Jag fortsätter att mäta på 3an och lite längre svep upp i varvtalet.
Från ca 70 kmh. till närmare 170 eller 6000 Rpm.

Bild

Här ser man att skillnaden på de -7 och -10 grader sänkta mapparna inte egentligen påverkar effekten på de högre varvtalen däremot är avgastempen ca. 90 grader högre än vad den varit tidigare.
(jämfört mot den "ursprungliga mappen" på + 10 grader)

Kontentan av detta är väl att -10 grader på de högre varvtalen och -7 grader upp till 3500 rpm. är mer "rätt".

Mikael S:

Du säger 2 grader gjorde 23 Hk
Här ser man att 3 grader påverkade min tydligt, så på "rätt" ställe har det avgörande skillnad, helt klart.

Rallyfinnen:

Kul att du diggar mina fattigmans "dynokurvor" :hihi:

Jag inte lambda reglerat på dessa repor, lambda regleringen är inställd att "gå ur" vid 30% Tps. 120 Kpa eller 3000 Rpm.

Ang spool-up så är den så snabb att där märker man nog inte sågon vidare skillnad
Däremot blev bilen seg strax över tomgång under 100 Kpa. på den "-7 mappen" så där kan man nog ha något högre tändning.

Om man granskar MAP tryck och TPS signal ser man att spool-Up är ganska rapp (2300 Rpm.)
12% TPS till 148Kpa är det 1.1 sekund.
Faktum är att det är 120Kpa innan jag fått pedalen i botten, får väl lära mig att trampa snabbare på pedalen :doh:

Intressant det här med loggning :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tycker du ska göra motsvarande experiment, men mappa den mot lambdaTarget istället. Jag tror INTE att den ska gå 0.81-0.80 på full last.

Mätmetoden gillar jag helt klart, säger en hel del faktiskt men det kan ofta vara svårt att hitta ett vägparti som passar och obefintlig trafik.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mappning mot Lambda target beställd och utförd, tyvärr missade jag lite :doh: , och orkade inte köra en repa till.

Bild

Skillnaden på dessa repor är inte speciellt stor, men man kan notera något högre acc. på den med det något magrare lambdavärdet.

(nu är dessa båda repor inte körda med samma tändning, men det var ju ingen skillnad tidigare, om man kollar på tidigare jämförelser, däremot påverkar ju detta avgastempen också)

Liten skillnad på MAP tryck, frågan är om det ytterst lite högre trycket beror på varmare avgaser ?

Ska mata in värden i VE mappen som är mitt emellan dessa båda, sen får det vara nog, på detta trycket.

Avgastempen börjar närma sig max (851 grader) så man kanske ska höja tändningen något över 5000 Rpm.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Risken är ju att man justerar bort sig i tändningen när inte bränslet stämmer, och vice versa. Jag ser alltid till att bränslet känns rätt först. Sen gäller det att manipulera en sak i taget, så det är lite väl svårt att dra slutsatser från den sista grafen.
Antagligen är det lite varmare förbränningen nu, men kan också kräva en annan förtändning. Svårt att säga om topp-trycket kommer senare eller före, hur som helst är lambda 0.89 är för magert på en turbo-maskin.

Kom ihåg att plotta 'Gve', då ser du vilket värde i VE-tabellen som ligger till grund för det lambda du fick.

Kan bli intressant om du forskar vidare, finns ingen bromsbänk är ju det här en acceptabel metod. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar