M5E34 har 380cc @ 3barj0jje skrev:
Angående spridarna, m5a spridarna är väl minst specade till 315cc, blir svårt klämma ut dom hästarna ur 236cc då det är ca en hk per cc på en 6a löst räknat, har för mig att dom brukar vara på 380cc men det kanske är 3.8an? sen är det säkert vid 3.8 bar och inte 3 som du prova va?
BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: tis jan 02, 2007 1:24 am
- Ort: Hedemora i Dalarna Bil: Audi S6
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Turbokoftan , Tackar för länktipset..... enl lista 249cc
Spridarna heter 280 150 701 och kommer från en 3,6
Jag tror att 3,8orna har större spridare från Lucas , kanske bosch också ?
Ang. Megasquirt , så blir det säkert aktuellt framöver
Dock kommer uppstart och inkörning göras med beprövade grejor , vill inte vara nervös för både kylvatten,oljeläckage,oljetryck OCH insprutning/tändning samtidigt .
Det skulle mitt psyke inte palla , ens onykter
Kom ihåg att detta är min första renovering OCH turbo bil
Jojje , du har så rätt ang. både grenrör o koppling......
Koppling håller jag på och funderar på , min 3,5a har original ett dubbelmassa svänghjul
Dock har jag ett vanligt från en 2,8a liggande , lättare är det också
Om det blir kombinerat med , en sinter eller hårdare tryckplatta har jag inte bestämt ännu
Sinter sliter väl kanske lite väl mycket på svänghjul o platta när man kör så mycket som jag (minst 500 mil/år)
Ang. mätuttagen , rätt även där
Jag vill mäta avgasmottrycket för att hålla koll på att båda turbona laddar lika mycket , även ett extra uttag finns på 1ans cyl för ev. temp mätn.
Dock har jag inte bestämt hur jag ska göra med slang/röranslutningar till detta , bromsrör ? klarar det viberationerna ? måste det lindas som en telefonsladd ?
Och hur fasen ska jag få plats med det också ?
Eftersom ni också gillar bilder , så lägger jag in lite gamla så länge.....
Inredningen med e36m3 stolar fram
Passade inte alls så rejält med svets o kap i golvet behövdes för att få ner dom tillräckligt lågt , var dock värt varenda svetsloppa
Lite bilder från motor "bygget"
Upptagna förbränningsrum
Fräsning av kolvar i min lilla fixtur
Kolvar monterade .
Motorn , som den ser ut nu
Ska försöka att göra koppling och intercooler "rätt" från början , då det är svårt att göra detta när allt sitter i , grymt svårmeckad bil .
Bla. har jag gjort superpallbockar , för att kunna ta motor/vxl nedåt .
Här är dom i sitt lägsta läge ca 60cm , högst är dom på ca 80cm om man vågar
Insprutning spridare mm. går att byta även efter man stoppat i allt .
Spridarna heter 280 150 701 och kommer från en 3,6
Jag tror att 3,8orna har större spridare från Lucas , kanske bosch också ?
Ang. Megasquirt , så blir det säkert aktuellt framöver
Dock kommer uppstart och inkörning göras med beprövade grejor , vill inte vara nervös för både kylvatten,oljeläckage,oljetryck OCH insprutning/tändning samtidigt .
Det skulle mitt psyke inte palla , ens onykter
Kom ihåg att detta är min första renovering OCH turbo bil
Jojje , du har så rätt ang. både grenrör o koppling......
Koppling håller jag på och funderar på , min 3,5a har original ett dubbelmassa svänghjul
Dock har jag ett vanligt från en 2,8a liggande , lättare är det också
Om det blir kombinerat med , en sinter eller hårdare tryckplatta har jag inte bestämt ännu
Sinter sliter väl kanske lite väl mycket på svänghjul o platta när man kör så mycket som jag (minst 500 mil/år)
Ang. mätuttagen , rätt även där
Jag vill mäta avgasmottrycket för att hålla koll på att båda turbona laddar lika mycket , även ett extra uttag finns på 1ans cyl för ev. temp mätn.
Dock har jag inte bestämt hur jag ska göra med slang/röranslutningar till detta , bromsrör ? klarar det viberationerna ? måste det lindas som en telefonsladd ?
Och hur fasen ska jag få plats med det också ?
Eftersom ni också gillar bilder , så lägger jag in lite gamla så länge.....
Inredningen med e36m3 stolar fram
Passade inte alls så rejält med svets o kap i golvet behövdes för att få ner dom tillräckligt lågt , var dock värt varenda svetsloppa
Lite bilder från motor "bygget"
Upptagna förbränningsrum
Fräsning av kolvar i min lilla fixtur
Kolvar monterade .
Motorn , som den ser ut nu
Ska försöka att göra koppling och intercooler "rätt" från början , då det är svårt att göra detta när allt sitter i , grymt svårmeckad bil .
Bla. har jag gjort superpallbockar , för att kunna ta motor/vxl nedåt .
Här är dom i sitt lägsta läge ca 60cm , högst är dom på ca 80cm om man vågar
Insprutning spridare mm. går att byta även efter man stoppat i allt .
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Hollizinij0jje skrev:
Angående spridarna, m5a spridarna är väl minst specade till 315cc, blir svårt klämma ut dom hästarna ur 236cc då det är ca en hk per cc på en 6a löst räknat, har för mig att dom brukar vara på 380cc men det kanske är 3.8an? sen är det säkert vid 3.8 bar och inte 3 som du prova va?
M5E34 har 380cc @ 3bar
joo det trodde jag med , verkar dock finnas olika ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: tis jan 02, 2007 1:24 am
- Ort: Hedemora i Dalarna Bil: Audi S6
Daniel-635 skrev:Hollizinij0jje skrev:
Angående spridarna, m5a spridarna är väl minst specade till 315cc, blir svårt klämma ut dom hästarna ur 236cc då det är ca en hk per cc på en 6a löst räknat, har för mig att dom brukar vara på 380cc men det kanske är 3.8an? sen är det säkert vid 3.8 bar och inte 3 som du prova va?
M5E34 har 380cc @ 3bar
joo det trodde jag med , verkar dock finnas olika ?
Finns från både Lucas och Bosch. Men då jag sökt på M5E34 spidare så dyker alltid 380cc @ 3bar upp, kanske nån kan ge klarhet i denna röra?
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Hozilini
Du har möjligen inte Bosch nr. på 3,8 spridare ?
Mina kommer ju vara för små när jag börjar ladda på över 0,3-0,4
Men det skulle vara intressant att se om detta går att reda ut
Du har möjligen inte Bosch nr. på 3,8 spridare ?
Mina kommer ju vara för små när jag börjar ladda på över 0,3-0,4
Men det skulle vara intressant att se om detta går att reda ut
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Tror inte det är jättestor skillnad om det nu är m5 spridare du har, men du sa 270cc vid 3 bar räknar man om det till 3.8 så blir det ju teoretiskt 345cc typ. kör dom på drygt 4 bar så räcker dom ett tag iaf, ska du byta så köper du ju nå stora på en gång, nya från staterna är inte speciellt dyrt då dollarn är låg nu, men prova med dom där å kör dom i botten!Daniel-635 skrev:Hozilini
Du har möjligen inte Bosch nr. på 3,8 spridare ?
Mina kommer ju vara för små när jag börjar ladda på över 0,3-0,4
Men det skulle vara intressant att se om detta går att reda ut
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Eller kan du ju åka med volvo prylar.. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=17199 (Läs hela)
(Inte jag som säljer dock, såg dem av en slump )
Hejs!
(Inte jag som säljer dock, såg dem av en slump )
Hejs!
Då skulle jag då heller köpt dom där http://www.racetronix.com/INJL48.html
500cc för 250 dollar alltså drygt 1500kr, tillkommer ev 30 dollar för att det är sverige typ.
500cc för 250 dollar alltså drygt 1500kr, tillkommer ev 30 dollar för att det är sverige typ.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Tjenare!mattias skrev:Det är säkert upp mot 110 hk sugmotor per aggregat så det är inte så illa matchat ändå, Saab-motorn är starkare sugmotor på än så vilket gör att det inte borde bli så farligt trångt.
Sen med tanke på att det är original-Motronic du ska köra så blir du begränsad av vad tändningen är i sugmotorn så du kan ändå inte ladda speciellt mycket. Högst 0.5 bar är mitt råd, spridarna är nog lite trötta vid det laget också.
Ett tips är att klippa fullgas-kabeln från spjällägesgivaren, då går inte Motronic in med högsta förtändning på full pedal.
Kör du med bredbandslambda eller?
Jag har en BMW 735:a 88:a som jag snikkonverterade med en Holset H2D turbo (ungefär samma som HX50 eller HX55), vände orginal grenrören och svetsade en adapter till turbo flänsen. kör utan IC.
Jag monterade ett MS jag hade liggande och bosch 0 280 155 968 spridare (465cc vid 3,8 bars soppa tryck) med orginal soppa tryck (3bar), styr endast soppa med MS:et låter orginalsprutet sköta tändning.
Jag har laddat 1.0bar men då började automaten slira på 3:an över 4500rpm så jag nöjde mej med 0.9bar på nästan standard motor, har en Dr. schrik kam (vassaste som man kunde köra med orginal sprutet utan att göra något åt det.
Har bredbandlambda och min bil går bäst på ett blandningsförhållande på 11:1 på fullgas, fetar jag på till 10:1 så känner man att bilen inte är lika snabb.
Det jag tänkte på var att jag har inte klippt någon sladd till insprutet för att sänka tändningen, verkar funka fint ändå.
Du har gjort ett riktigt fint arbete med bilen, den är riktig fin.
MVH Jonas
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tack alla för trevliga kommentarer och bra tips , mottages tacksamt .
Sikko , intressant med nr. på 3,8 spridare......
Nu fler frågor .
Min "gamla" intercooler har ju degraderats till svetsövning
Och nu funderar jag på utformning på den nya (blir en billig kina)
Måtten på cellpaketet är B=450 H=300 3" tjock
Tryckrören jag tänker använda är 2,5" , det ska väl ändå räcka ?? Turbona lär ju bottna kring 400hk ändå.......
Som det ser ur så har jag två alt.
Antingen att bara vända ena gavlen , så att jag får ett "diagonalt" flöde ( Alt nr1)
Eller att vända gavlen OCH skära i en anslutning neråt (som pilen) vilket skulle ge rakare/kortare rör och enklare rördragning . (Alt nr2)
Frågan är , om jag gör alt 2 kommer luften bara "åka upp i hörnet å trängas" , och inte ge mig användning av hela cellpaketet
Läst en hel del på forumet men inte hittat synpunkter kring detta ......
Tacksam för svar , även avancerade
Sikko , intressant med nr. på 3,8 spridare......
Nu fler frågor .
Min "gamla" intercooler har ju degraderats till svetsövning
Och nu funderar jag på utformning på den nya (blir en billig kina)
Måtten på cellpaketet är B=450 H=300 3" tjock
Tryckrören jag tänker använda är 2,5" , det ska väl ändå räcka ?? Turbona lär ju bottna kring 400hk ändå.......
Som det ser ur så har jag två alt.
Antingen att bara vända ena gavlen , så att jag får ett "diagonalt" flöde ( Alt nr1)
Eller att vända gavlen OCH skära i en anslutning neråt (som pilen) vilket skulle ge rakare/kortare rör och enklare rördragning . (Alt nr2)
Frågan är , om jag gör alt 2 kommer luften bara "åka upp i hörnet å trängas" , och inte ge mig användning av hela cellpaketet
Läst en hel del på forumet men inte hittat synpunkter kring detta ......
Tacksam för svar , även avancerade
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Ser mycket bra ut
Skulle rekommendera att du köper den största möjliga IC:n som du får dit för att bygga för framtida uppdateringar på en gång.
Går det inte att få dit varianten med mitten anslutningar på 3 tum från KL-racing:
Skulle rekommendera att du köper den största möjliga IC:n som du får dit för att bygga för framtida uppdateringar på en gång.
Går det inte att få dit varianten med mitten anslutningar på 3 tum från KL-racing:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0