BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
salle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jul 28, 2008 9:06 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av salle »

Mycket intressant uppgradering!
Henrik Friberg
07O 8453415
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av fugazi »

Föga förvånande att det funkar bra, med tanke på grundligheten och kvalitén... :thumbright:
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av gottlieb »

fugazi skrev:Föga förvånande att det funkar bra, med tanke på grundligheten och kvalitén... :thumbright:
precis. :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar för alla trevliga kommentarer !

Måndag morgon:
Tar min bruks BMW 120d till jobbet, tänker det ska bli intressant att jämföra nu när man kört med 635an.
BMWs 1-serie har ju riktigt kvicka vägegenskaper, speciellt med M-Chassit som jag har.

Tycker den känns riktigt trög i ratten, ingen respons alls, knepig väg känsla ?
Blir inte klok på det, kan verkligen 635an vara så mycket vassare nu än min 120, tvärtom mot innan :scratch:
Har jag redan blivit van vid 635ans nya styrning eller är jag knäpp :?:

Någon kilometer hemifrån tänds varningen för punktering, och det visar sig senare på jobbet att höger framhjul är helt tomt :doh:

Vad är liksom oddsen, att den dagen man riktigt vill jämföra mot sin andra bil råkar den ha punktering :hihi:
Och eftersom 1-serien har RFT ("Punkteringsfria") däck syntes det inte att däcket vart helt tomt på luft.





Nåja tillbaka till 635an.

Jag hade +-0 i Toe och ändrade till 4mm Toein, förmodligen i överkant, men ville testa hur det kändes.
Bilen blev helt klart stabilare rakt fram och under inbromsning, men är fortfarande kvick som en huggorm när man vrider på ratten, får stå kvar på 4mm ett tag.


Ackerman vinkel / Styrutslagen är knepiga att mäta, då det skiljer ca. 3 grader om bilen belastar framvagnen eller inte. (Flex i gummibussningar antar jag)
Obelastat blir det iallafall 43° på innerhjulet och 32° på ytterhjulet.
Minsta spårcirkel man kan få nu på Yttre framhjul är ca. 11meter. (10m original)

Den rullar lätt på fullt styrutslag och det blir inte ett spår på grusplanen när man vänder runt :thumbright:

Nu återstår att se om jag vänjer mig vid lättstyrdheten, eller om ett ingrepp i Hydrauliken behövs.
Servopumpen assisterar ju även bromsservot, så det är inte helt glasklart hur en ändring görs.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Toni »

:thumbright:
Me like...
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av fugazi »

Daniel-635 skrev:Vad är liksom oddsen...?
Du ska nog köpa en trisslott! 8)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Har kollat en hel del på nätet och det är ganska komplicerat att ändra servoverkan.

Ventilpaketet på kuggstången låter ju oljan flöda rakt igenom så länge man inte vrider på ratten.
När man börjar vrida på ratten vrider man även en torsionsstav som så att säga bestämmer hur mycket servo verkan som ska hjälpa till.
Antingen skulle denna torsionsstav vara grövre, men då blir bilen mer tungstyrd hela tiden.

Eller så skulle man ha Servotronic, som förmodligen är bästa lösningen.

Denna kuggstången jag har finns iallafall på Seat Ibiza med Servotronic.
Vilket innebär en PWM styrd hydraulventil som sitter monterad på ventilpaketet på kuggstången.

Vid låga hastigheter har man full servoverkan, och vid landsvägsfart har man i stort sett ingen servoverkan alls.
BMW VW och Audi verkar ha dessa system i flera generationer, men det är ett "svår googlat" ämne.
Äldre bilar verkar ha ett relativt "stand alone" system, men frågan är om signal nivåer och PWM ventiler stämmer överens med en nyare kuggstång...

Jag mätte tom. servotrycket under körning, genom att filma en manometer som satt fast på vindrutetorkaren.

Bild


Hur som helst har jag nu kört så mycket med bilen att jag helt vant mig vid lättstyrdheten, och gillar körkänslan mer och mer.
Jag har även vart i markkontakt med bilen :thumbdown:

Dock är det kanske inte så konstigt när det ser ut så här ?

Bild

Kontollmätning :deal:

Bild

90mm djupa "spår" :shock:

Efter gissningsvis 50 mil började hjulinställningen flytta på sig, och väl under bilen vart flera skruvar relativt lösa. :doh:
Typiskt problem när man monterar lackerade detaljer mot varandra, ny hjulinställning är gjord och bilen rullar på igen, nu rejält åtdraget.


Gamla nyheter egentligen men vevhusventilationen, hur funkar den nu ?

Bild

Jo helt suveränt bra :thumbright:

Totalt vart det inte en matsked gegga i alla slangar efter hela förra säsongen.
Den lilla tanken sitter direkt mot kylaren och håller sig varm, dränerings (transparenta) slangen sugs ren av elpumpen som pumpar returoljan från turbo aggregaten.
Kanske en onödigt komplicerad lösning men det fungerar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Det är ju något med mig och mäta....

Denna tråden fick min nyfikenhet att riktas mot ett gammalt område.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=82810

Läser ni båda inläggen, blir det lite dubbel info, men det röda krysset på webbläsaren funkar ju. :wink:

Först ut lite bromstestning med min bruksbil BMW 1-Serie från frirull i 130km/tim.

Bild

Nu har jag även testat med 635an.

Samma ställe lite bättre förhållande då det vart absolut torrt på asfalten, samma förfarande som med min 120d.
Strax över 130km/tim. frirull, och vid 130km/tim full broms, ABS bromsarna är urkopplade just nu, så här vill det till att reglera själv !

Bild

Jag fick ett litet däckskrik ca. 3 sekunder in i bromsningen, vilket syns tydligt på grafen vid 17,7 sekunder då G-kraften först tangerar 1G och sen rasar ned till under 0,6G.
Stopptiden vart 4,4 sekunder.

Man får kanske filtrera bort fladdret på grafen, och mer se ett medel, då telefonappen mäter med 100Hz :shock: och en del vibrationer i fästet för telefonen mm. kan orsaka spikar.

Dock kan man ju se att precis när jag tangerade 1G så började hjulen kasa lite. (Dock ingen total låsning.)

Jag har gjort någon mätning till med min 120d även på helt torr asfalt, men över 1G klarar man inte med den bilen ens med ABS, då måste nog däcken vara lite mer uppvärmda.
(Bara kört några km innan jag gjort dessa bromstester)



Jag hittade även en kanon sida på nätet där man kan kolla olika bilars diametrar på både skivor och bromscylindrar, i vissa fall även Huvudbromscyl. :thumbright:

http://brakeparts.co.uk/#

På 635an åker jag med följande.

Fram 325mm skivor och OK med 60mm cylindrar. (Original är 282mm skiva med 57mm cylinder)
Bak 300mm skivor och OK med 38mm cylindrar. (Original är 284mm skiva och 33mm cylinder, Yttepytte litet ok original bak)

De BMW som har närmast dessa mått är...

E34 M5
315mm skivor med 60mm cylindrar.
300mm skivor med 40mm cylindrar.

BMW 8 serien
324mm skivor med 60mm cylindrar.
324mm skivor med 40mm cylindrar.

Alla dessa med "raka" huvudbromscylindrar och enkolvs glidok.

Skivorna på 8-serien lär passa på min bil...
Och lite mer balans bak skulle nog min bil må bra av, minst 40mm cylindrar iallafall.

Får se framöver om det blir dags för en ytterligare uppgradering av bakbromsarna, i så fall blir det den fjärde ombyggnaden på bromsarna :doh:


Med G-Mätningen kan man naturligtvis även mäta Acc. ingen aning om det är bra eller dåligt, men så här ser det ut på 2an från ca. 50-100 Km/tim.
Trevligt med bra grepp är det iallafall.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av The »

Hörru, du glömde mäta accet med 120d! ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Okej då...

Bild

Stirra er inte blinda på tiderna nere i diagrammen, för jag har inte vart speciellt noggrann med hastigheterna. 50-100 km/tim.
Dock kan man undra hur det skulle kunna vara möjligt att få den att klara 0-100 på under 8 sek ?

Även om denna 177hk diesel är en av de varvvilligare så kroknar den tydligt, speciellt väl ser man ju det på 2ans växel.
Men även på trean går ju grafen neråt då momentet sjunker, jag slutar vid 4000 Rpm. på trean strax över 100km/tim.


Man kan väl sammanfatta det med att mellan 70-90km/tim. accar min 120d med ca. 0,25g och 635an i samma fart med ca. 0,7g och den skillnaden känns :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Efter ha kommit över en extra mittkonsoll över handbromsspaken, började det klia i fingrarna.
Surfade lite på Bildelsbasen, och tyckte att ett mittarmstöd till en BMW e46 minsann skulle passa.

Bild

Naturligtvis passar det inte alls, men det brukar ju inte spela så stor roll efter ett par timmar. :roll:
Jag gick lös på det med fogsvansen, och sågade bort det mesta av fästet, så att det gick att kränga över mittkonsollen.
Och satte sedan fast det med lim, skruvar, aluminium plåtar och spackel.

Bild

För att någorlunda efterlikna någon sorts läder, så har jag duttat på grundfärg med en pensel
Ojämnast möjliga yta ger bästa resultat.

Bild

Och sen ovanpå lackat det med halvmatt sprayfarg.
Egentligen skulle jag gjort någon kåpa över fjädrarna till gångjärnet, men det kändes som över kurs, då det hamnar mellan stolarna.

Bild

Så här blev iallafall slutresultatet.

Bild

Det går även att dra handbromsen, när armstödet är nedfällt, iallafall om den är väljusterad :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Linkan_V95R
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör nov 12, 2011 9:00 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Linkan_V95R »

Snyggt! =)
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Rallyfinnen »

Första försöket försvann ut i cyberrymden.. så nu blir det en kortare text.

Fick tipset av en som jobbar med styrservo att man kunde strypa returen med olika stora hål i banjo-bulten. Det ger olika servoverkan, men för litet hål gör att det stretar emot vid snabba rattrörelser. Fjäderbelastad kula på returen kanske hade varit bättre?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av fugazi »

Elservo med PWM-styrning mot hastighet?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tack Linkan !

Jag har helt enkelt vant mig nu vid ratt känslan, och kommer troligen inte att ändra något på detta.
Stryper man på returen tror jag att man på sikt riskerar få varmgång i systemet, då det bara spolar relativt fritt igenom när man inte belastar.

Men det kan nog fungera olika på olika bilar ?
Denna är iallafall närmast helt tryck lös när man ej styr, klart under 10 bar.

Annars inte mycket att rapportera om 635an, den knotar och går, även om det är 28 grader varmt.
Största värme problemet är nog mellan ryggen och det svarta skinn ryggstödet :roll:


Jag har fortsatt lite på min gamla 528a.

Motorutrymmet är lackat, jag har låtit motorn sitta kvar, och lackat ner så långt det gick.
Resten får komma den dagen motorn ska fräschas till, man kan väl säga att den går bättre än den ser ut :hihi:

Bild

Bild

Bild

Bild

Ratlook är det när man har mus ätna böjskydd på kablarna till tempgivarna ?

Bild

Stötfångarna och frontplåten är också grundade, lite spackling återstår på frontplåten ser jag nu...

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar