BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Lite skillnad, du har snart grönt gräs, jag har 40cm snö
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ouch så mycket snö fortfarande, hoppas det tar snabbt på den när väl solen tittar fram !
Här har vart osannolikt varmt faktiskt, upp mot 20°C
Och grannarna har redan släppt ut sina robotklippare på grönbetet.
Prognosen säger 4°C och regn på tisdag så inte bråttom för mig ännu, dessutom mest mossa här
Här har vart osannolikt varmt faktiskt, upp mot 20°C
Och grannarna har redan släppt ut sina robotklippare på grönbetet.
Prognosen säger 4°C och regn på tisdag så inte bråttom för mig ännu, dessutom mest mossa här
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Lite filmat material från en av de tidiga vår turerna nu 2023.
Bakjulen fjädrar mer än man tror, tur man inte är 19 år och åter static
https://youtu.be/Ns4k-2wuQuE
Bakjulen fjädrar mer än man tror, tur man inte är 19 år och åter static
https://youtu.be/Ns4k-2wuQuE
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag är alldeles för inaktiv för att skriva nåt vettigt egentligen, men...
Snyggt jobbat!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Well, ibland är det det lilla som behövs tackar !
Sävarturbo är ju tyvärr inte var det var förr.
Folk hinner väl inte skruva så mycket längre, eller så har Instagram tagit all surftid.
En sak jag dock sett "på stan" är ungdomars nya intresse för äldre bilar, efter A-traktor boomen.
Häromdagen mötte jag två tjejer i en Mercedes 190 A-Traktor, och deras reaktion när dom såg 635an var inte att ta miste på.
Tjejen som körde hittade så mycket på 635an, att hon nästan missade avfarten i rondellen.
Jag fick ett gott skratt, och co piloten i A-Traktorn tyckte allt var mycket pinsamt, för det hörde jag hur hon skrek
För 2-3 år sedan la ingen under 30 år märke till 635an överhuvudtaget.
Sävarturbo är ju tyvärr inte var det var förr.
Folk hinner väl inte skruva så mycket längre, eller så har Instagram tagit all surftid.
En sak jag dock sett "på stan" är ungdomars nya intresse för äldre bilar, efter A-traktor boomen.
Häromdagen mötte jag två tjejer i en Mercedes 190 A-Traktor, och deras reaktion när dom såg 635an var inte att ta miste på.
Tjejen som körde hittade så mycket på 635an, att hon nästan missade avfarten i rondellen.
Jag fick ett gott skratt, och co piloten i A-Traktorn tyckte allt var mycket pinsamt, för det hörde jag hur hon skrek
För 2-3 år sedan la ingen under 30 år märke till 635an överhuvudtaget.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Snyggt jobb di lägger ner på båda bilarna
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tackar
Nu på Söndag 21/5 Bilutställning Tjolöholm Classic (Utanför Kungsbacka)
Jag åker 635an, och parkerar i BMW klubbens monter.
Knäppte en bild när jag ändå vart ute och mappade.
Bråkar mycket med körbarhet och stabilitet på tomgång fortfarande.
Förutom generatorn, bytte jag även till en 130 bars servo pump. (tidigare 100bar)
Vilket också har förvärrat lite.
Om det är varmt ute, och man har varm bensin, och kylfläktarna går...
Samtidigt som man kommer till en korsning på motorbroms, så att insuget är helt tömt på bränsle...
Och då trampar ner kopplingen, och bromsen samtidigt...
Så måste motorstyrningen slå på bränslet och fånga motorn, samtidigt som Hydraultryck ackumulatorn laddas till bromsarna.
Detta kan bogga motorn så den dör, ställer man på mer aggressivitet på tomgångs regleringen överskjuter gärna varvtalet tokmycket, vid andra tillfällen.
Har man riktig otur, överskjuter varvtalet till 1500 Rpm. så bränslet stänger av (Over run)
Nördigt gnäll inlägg, men annars går bilen rätt fint
Nu på Söndag 21/5 Bilutställning Tjolöholm Classic (Utanför Kungsbacka)
Jag åker 635an, och parkerar i BMW klubbens monter.
Knäppte en bild när jag ändå vart ute och mappade.
Bråkar mycket med körbarhet och stabilitet på tomgång fortfarande.
Förutom generatorn, bytte jag även till en 130 bars servo pump. (tidigare 100bar)
Vilket också har förvärrat lite.
Om det är varmt ute, och man har varm bensin, och kylfläktarna går...
Samtidigt som man kommer till en korsning på motorbroms, så att insuget är helt tömt på bränsle...
Och då trampar ner kopplingen, och bromsen samtidigt...
Så måste motorstyrningen slå på bränslet och fånga motorn, samtidigt som Hydraultryck ackumulatorn laddas till bromsarna.
Detta kan bogga motorn så den dör, ställer man på mer aggressivitet på tomgångs regleringen överskjuter gärna varvtalet tokmycket, vid andra tillfällen.
Har man riktig otur, överskjuter varvtalet till 1500 Rpm. så bränslet stänger av (Over run)
Nördigt gnäll inlägg, men annars går bilen rätt fint
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Har du tomgångständkurva? Om du gör tändningen riktigt sen på tomgångsläge över däg 1100 varv borde den inte kunna gå så högt.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Vems har ingen dedikerad tändtabell för tomgången.
Det ser ut såhär just nu i alla fall.
Tändtabellen ligger på 17°
Men när man släpper gaspedalen så retarderar jag 3° till 14° som grund.
Då blir motorn stark, när man trycker på gaspedalen.
Med den utväxlingen och motorn kör man ju mycket på varvtalen 1200-1800 på landsväg.
Så det är en balansgång, man vill ju snabbt få upp tändningen där.
Men om man rampar väldigt många grader på få RPM celler kan bilen bli ryckig.
Det är lättare att köra 0,85 som lambda på tomgång, men jag vill gärna ha det "rätt"
Sen kan tomgångs inställningen ändra tändningen för snabb finjustering av varvtalet ner 1° och upp 2°
(Sätter man många grader ner, riskerar man bygga värme under huven)
IAC ventilens påverkan är ganska långsam, och justerar ju mer in grunden på varvtalet.
Sätter jag aggresiv påverkan på IAC ventilen så saknar man lite bränsle för att det ska fungera bra. (har ju inte acc pump på IAC ventilen)
Det ser ut såhär just nu i alla fall.
Tändtabellen ligger på 17°
Men när man släpper gaspedalen så retarderar jag 3° till 14° som grund.
Då blir motorn stark, när man trycker på gaspedalen.
Med den utväxlingen och motorn kör man ju mycket på varvtalen 1200-1800 på landsväg.
Så det är en balansgång, man vill ju snabbt få upp tändningen där.
Men om man rampar väldigt många grader på få RPM celler kan bilen bli ryckig.
Det är lättare att köra 0,85 som lambda på tomgång, men jag vill gärna ha det "rätt"
Sen kan tomgångs inställningen ändra tändningen för snabb finjustering av varvtalet ner 1° och upp 2°
(Sätter man många grader ner, riskerar man bygga värme under huven)
IAC ventilens påverkan är ganska långsam, och justerar ju mer in grunden på varvtalet.
Sätter jag aggresiv påverkan på IAC ventilen så saknar man lite bränsle för att det ska fungera bra. (har ju inte acc pump på IAC ventilen)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag märkte att den fångade upp tomgången lättare om jag satte tändningen till ca 21 grader på 800rpm.
Den går ju bara ner så lågt om den är på väg att dö.
/Peter
Den går ju bara ner så lågt om den är på väg att dö.
/Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Åker du med katalysator? Annars finns det inget rätt i att sträva efter lambda 1 om den trivs bättre med 0,85 och har en acceptabel CO halt för besiktningen med det?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ja, då vart Tjolöholm avklarat.
Mycket intresserat folk som var framme och pratade denna gången, och väldigt varmt väder !
Kommer nog lite mer på Youtube med bilder till helgen.
Tomgången skötte sig mycket bra, och även tabellen Heat soak för MAT givaren verkar stämma bättre nu.
Trots 58° insugstemp i köerna in till träffen, låg lambda korrigeringen på bara några få % på tomgång.
Thunderbo1t
Ja, jag kör med Katalysatorer monterade hela tiden, och vill gärna att det funkar korrekt.
Blackadder
Ja, jag har flyttat hela tändtabellen lite "åt höger"
För att få in en rad med varvtal lägre än tomgång, just för att testa det du tipsade om.
Har dock inte lagt till detta ännu, men ska nog prova även det.
Har lärt mig hårda vägen att inte ändra 10 saker samtidigt, då reder jag inte ut vad som påverkar vad.
Mycket intresserat folk som var framme och pratade denna gången, och väldigt varmt väder !
Kommer nog lite mer på Youtube med bilder till helgen.
Tomgången skötte sig mycket bra, och även tabellen Heat soak för MAT givaren verkar stämma bättre nu.
Trots 58° insugstemp i köerna in till träffen, låg lambda korrigeringen på bara några få % på tomgång.
Thunderbo1t
Ja, jag kör med Katalysatorer monterade hela tiden, och vill gärna att det funkar korrekt.
Blackadder
Ja, jag har flyttat hela tändtabellen lite "åt höger"
För att få in en rad med varvtal lägre än tomgång, just för att testa det du tipsade om.
Har dock inte lagt till detta ännu, men ska nog prova även det.
Har lärt mig hårda vägen att inte ändra 10 saker samtidigt, då reder jag inte ut vad som påverkar vad.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ytterligare en bilutställning med 635an.
Götaström Classic i Vaggeryd.
Förra videon vart jag förkyld och febrig när jag redigerade.
Denna är kommenteringen rejält mycket bättre
https://youtu.be/Dzkf1FcpKZI
Götaström Classic i Vaggeryd.
Förra videon vart jag förkyld och febrig när jag redigerade.
Denna är kommenteringen rejält mycket bättre
https://youtu.be/Dzkf1FcpKZI
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Trevlig video.
Svens bygge är helt otroligt!
/Peter
Svens bygge är helt otroligt!
/Peter