Wastegate-fråga
Wastegate-fråga
Jag funderade på anslutningen till under membranet som skall gå till insuget, ska man täta den med tex teflon eller ska man bara gänga ner nippeln och låta det vara och hoppas på att värmen tätar? Blir ju ett par hundra grader så jag vet inte hur gängtätning står sig?
Det är ingen fara att använda gängtejp där, men det är heller inget krav så länge det är hyggligt tätt.
Jag anser att referensslangen ska bör anslutas efter turbon men före spjället, alltså inte efter spjället.
Om den ansluts efter spjället kan turbon skena iväg till otrevligt höga laddtryck/varv om du t.ex håller halvgas i en uppförsbacke. Det kan då bli t.ex. 0.8 bar efter spjället men 3.5 bar före även om wastegaten är inställd på 1.2 bar som max laddtryck.
Jag anser att referensslangen ska bör anslutas efter turbon men före spjället, alltså inte efter spjället.
Om den ansluts efter spjället kan turbon skena iväg till otrevligt höga laddtryck/varv om du t.ex håller halvgas i en uppförsbacke. Det kan då bli t.ex. 0.8 bar efter spjället men 3.5 bar före även om wastegaten är inställd på 1.2 bar som max laddtryck.
Lek med tanken att dumpen inte öppnar då får jag ju skyhögt laddtryck på ditt vis också??JoBy skrev:Det är ingen fara att använda gängtejp där, men det är heller inget krav så länge det är hyggligt tätt.
Varför menar du att det blir så högt laddtryck vid halvgas i en uppförsbacke?
Dumpventilen är ju också inpluggad på insuget och öppnar i det läget även fast turbon kanske jobbar ihjäl sig då och det är ju inte spec bra..
Tar gärna emot mer synpunkter på detta då jag är nybörjare på det hela!
Dumpen ska inte öppna för att reglera laddtryck, bara när du släpper gasen och får motorvakum.
När du gasar och turbon laddar så ska wastegaten reglera laddtrycket genom att minska mängden avgaser som driver turbon. Vakumslangen ger referenstrycket som wastegaten reglerar mot.
Anta att du ställer fjädertrycket i wastegaten för 1 bar laddtryck. Wastegaten kommer då att öppna för att reglera ner turbon när trycket i slangen blir över 1 bar.
Om du kopplar referenstrycket efter spjället funkar det på fullgas för då är det i princip samma tryck från turbon, genom laddrör och in i plenumet efter gasspjället. Du får 1 bar laddtryck på fullgas.
Släpper du gasen försvinner avgaserna som driver turbon den ger inget laddtryck även om wastegaten är stängd så det är heller inget problem. Wastegaten skulle iofs vara stängd oavsätt vart referensslangen går.
Problemet är som jag sa när motorn jobbar men du inte har fullgas. Eftersom gasspjället är halvstängt har du ett högre tryck i laddröret än i plenumet efter spjället.
Säg att du gasar så att du vill hålla 0.5 bar i plenumet för det blir jämn fart i en lång uppförsbacke på femman med husvagn. Motorn kommer nu att ge bra med avgaser och turbon spoolar. Trycket i plenumet ökar till 1 bar och du lättar lite på gasen för att behålla 0.5 bar i plenumet. Turbon fortsätter att spoola till 1.5 bar och du lättar gasen lite till för att hålla 0.5 i plenumet. Men referensslangen plenumet ser wastegaten bara 0.5 bar och den öppnar inte trots att turbon faktiskt laddar 1.5 bar. Turbon rusar vidare till övervarv och 3 bar laddtryck, men eftersom du kompenserar med gasen blir det fortfarande bara 0.5 bar i plenumet och wastegaten är fortfarande stängd.
Ser du problemet?
Sätter du referensslangen före spjället istället så skulle turbon ge sig när den laddar 1 bar eftersom wastegaten skulle öppna så avgaserna sluter driva på. På fullgas blir det ingen skillnad.
När du gasar och turbon laddar så ska wastegaten reglera laddtrycket genom att minska mängden avgaser som driver turbon. Vakumslangen ger referenstrycket som wastegaten reglerar mot.
Anta att du ställer fjädertrycket i wastegaten för 1 bar laddtryck. Wastegaten kommer då att öppna för att reglera ner turbon när trycket i slangen blir över 1 bar.
Om du kopplar referenstrycket efter spjället funkar det på fullgas för då är det i princip samma tryck från turbon, genom laddrör och in i plenumet efter gasspjället. Du får 1 bar laddtryck på fullgas.
Släpper du gasen försvinner avgaserna som driver turbon den ger inget laddtryck även om wastegaten är stängd så det är heller inget problem. Wastegaten skulle iofs vara stängd oavsätt vart referensslangen går.
Problemet är som jag sa när motorn jobbar men du inte har fullgas. Eftersom gasspjället är halvstängt har du ett högre tryck i laddröret än i plenumet efter spjället.
Säg att du gasar så att du vill hålla 0.5 bar i plenumet för det blir jämn fart i en lång uppförsbacke på femman med husvagn. Motorn kommer nu att ge bra med avgaser och turbon spoolar. Trycket i plenumet ökar till 1 bar och du lättar lite på gasen för att behålla 0.5 bar i plenumet. Turbon fortsätter att spoola till 1.5 bar och du lättar gasen lite till för att hålla 0.5 i plenumet. Men referensslangen plenumet ser wastegaten bara 0.5 bar och den öppnar inte trots att turbon faktiskt laddar 1.5 bar. Turbon rusar vidare till övervarv och 3 bar laddtryck, men eftersom du kompenserar med gasen blir det fortfarande bara 0.5 bar i plenumet och wastegaten är fortfarande stängd.
Ser du problemet?
Sätter du referensslangen före spjället istället så skulle turbon ge sig när den laddar 1 bar eftersom wastegaten skulle öppna så avgaserna sluter driva på. På fullgas blir det ingen skillnad.
Någon som kan säga något negativt om detta? Smidigt sätt annars, t-koppla den med laddtrycksmätaren eller är det dumt?ergu skrev:till wastegaten funkar det utmärkt att köra så, vi har gjort det på brors bmw turbo hela sommaren utan problemMartin H skrev:bra info, detta har jag inte tänkt på. när vi ändå är på ämnet så, är det lämpligt att ta ut trycket direkt på kompressorn, om man nu har ett utag där.
//erik
- Johansson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Är det inte intressantare att se vilket ladd motorn känner, dvs att man tar trycket till mätaren efter spjällen för att få med tryckfallet över dessa?
En fördel med att ta signalen till wastegaten efter spjällen är ju att den stängs vid växling då trycket i insuget försvinner när gasen släpps, så man borde få lite snabbare ladd på så vis.
En fördel med att ta signalen till wastegaten efter spjällen är ju att den stängs vid växling då trycket i insuget försvinner när gasen släpps, så man borde få lite snabbare ladd på så vis.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
va ju så jag menade. map (i pleniumet.)Johansson skrev:Är det inte intressantare att se vilket ladd motorn känner, dvs att man tar trycket till mätaren efter spjällen för att få med tryckfallet över dessa?
var min tanke också därav utaget på pleniumet. men dumpen ser väl till att inte wg öppnar då singnalen till denna kommer från tryckrör.Johansson skrev:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Johansson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Tankefel av mig, jag tänkte på en motor med separata spjällhus där plenumet sitter före spjällen...Martin H skrev: va ju så jag menade. map (i pleniumet.)
Iofs, men då man oftast sätter dumpen före intercoolern så är det mycket luft som ska ut ur systemet innan trycket i plenumet sjunkit nämnvärt. Det kanske inte har någon praktisk betydelse, jag har inte experimenterat med det själv utan jag tar wastegatesignalen från insuget och nöjer mig med det.Martin H skrev: var min tanke också därav utaget på pleniumet. men dumpen ser väl till att inte wg öppnar då singnalen till denna kommer från tryckrör.