Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Robert Markström »

kit autobody experience :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av FMR »

jag tillverkade bara formar så vet inte så mkt mer.. dom skulle vara väldigt stbila för dom kör in dom i en gasolungn o det blev gärna skevt annars.. man la på nån form av matta kanke 5mm tjock om bygge tex med fyrkanstprifilrör för att göra olika radier så glaset blev slätt o fint dom har gjort alla mina rutor till mina byggen där det inte gått o använda orginalrutor..


Prova o sök du hittar säkert nåt företag i närheten som håller på kommer du med en färdigt form blir det inte så dyrt.. ja pmar dig om firman vi har här..
Mikael_jo
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:39 am
Ort: Sundsvall

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Mikael_jo »

Halloj,

Undrar lite om vilken väv du använde till karossen?
läste lite tidigare i tråden att du hade 2 lager väv | distansmaterial | 2 lager väv, men vad är det för tjocklek? 280gram?

tänkte ta o beställa hem lite väv till mitt projekt, och lutar åt 280gram och 86gram.
//Mikael Jonsson
Sundsvall
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Ajden »

har för mig det var 300g väv jag köpte.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Ajden »

Jag har hållit på med en massa småjobb som inte direkt syns något, därför blir det inte någon vettig uppdatering i dag.

Men jag har en liten fråga om ljuddämpare och X-rör på en V8a.
Kan man kombinera de båda i ett? Se bilen jag ritat.
En kompis han satte dit ett X-rör på sin Audi v8a och det blev stor skillnad på ljudet. Men jag har inte någon plats för både X-rör och dämpare därför tänkte jag bygga en kombinerad, kan det fungera eller ska jag göra det på något annat sätt?

Ska vara perforerade rör, men det hade jag inte tid att rita det
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Kadett4wd »

Känns spontant som att du kan få bekymmer med ull som brinner upp.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Steve »

Jag har H-rör på min v8, inte direkt optimalt, men sparar en massa plats.. Låter inte ens i närheten av en trött fiskebåt som dom flesta andra v8:or
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Cassius »

Hur noga är det med att få maxeffekt ur motorn? Det borde väl gå bygga ett "flatplane" grenrör likt ford gt40. Rören kommer bli i längsta laget, men ljudet kommer passa bilen ;) sök på gt40 spin på tuben så finns det ett klipp ed en jänkeåtta och sånt system som sjunger riktigt argt ;) fördelen är ju att du slipper x-röret.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Hemigunnar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
Ort: Mariestad

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Hemigunnar »

Helt fantastiskt bygge!! Längtar efter fortsättningen...!!

Ang. grenrör a la GT40... Hur tänker man där? Är det varannan avgaspuls i varannan collector?

1-4-6-7 till ena och
8-3-5-2 till andra (på vanliga amerikanska motorer)??

http://www.youtube.com/watch?v=sOCVoTp1 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Cassius »

Det är för att få exakt 180 vevgrader mellan varje puls i headern vilket ger jämnare flöde i hadern. Ljudrt blir ungefär som en flatplane motor, likt ferrari :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Ajden »

Det sket sig med den där dämparen med X i för då skulle den bara bli ca 3dm lång och då tror jag det kan bli tungt att få ned ljudet. Nu får det bli två 7dm raka ljudämpare med löstagbara insatser så det går att justera dämpningen efter behov och två resonansdödar rör eller vad det nu kallas.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Ajden »

Då var dämparna klara, hade en klump med ren alu som knappt gick att svarva i än mindre göra något vettigt av det tyckte jag var lämpligt att göra de bakre gavlarna av det. Får se hur det blir med galvaniska reaktionen mellan alun och det rostfria, men det borde gå ganska långsamt så länge jag håller mig från saltade vintervägar.

Förra gången jag gjorde egna dämpare köpte jag dämpar ull, de brann ur ganska fort, nu fick det bli riktig keramisk duk istället som tål en hel del värme.
Bild

Satt dit två skruvar för att kunna skruva fast en extra insats ifall det behövs, dessutom tror jag att 3" kan vara ganska onödigt justnu på en 1.8 liters sugmotor på 125hk. men i framtiden kan det nog bli nödvändigt :)
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Kadett4wd »

cool... ett tips är juh att dra stålull nåt varv först runt det perforerade röret sen ullen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Ajden »

Då har jag äntligen hunnit fått ihop avgasrören. Blir nog att linda dom sen för att klara värmen runt rockern.

Bild


Bild


Inte ofta i den händer att jag lägger ut en bild på något jag köpt, kanske mest av anledningen att jag sällan köper några klara saker, men i dag får det bli en bild på senaste maskinen jag handlat.
En Värnamo VMA 630 R en liten smidig fräs på 4 ton och bord storlek på 630*1600mm, har egentligen haft den i lite drygt en månad men inte fören nu i veckan som jag hunnit med att lärt mig köra den och fått till en fungerande postprocessor.
Bild


Min gamla cnc fräs kommer snart vara till salu om någon är intresserad.
Mach3 stysystem, stegmotorer, kulskruvar på X och Y, iso 40 kona på vertikala spindeln och iso 30 på horisontala. Slag på axlarna X 650, Y 190, Z måste jag mäta men ca 300, extra utgång för 4e axel och kylvattenpump.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Inlägg av Ajden »

I dag har jag bockat nya kylvattenrör, de förra var gjorda med "ryssböjar" pga att för 4 år sedan när jag gjorde de andra hade jag ingen rörbock, fan vad tid det här bygget tar :doh:


Värmer rören först för att göra alun mjukare, sprutar först på sot med bara acetylenen och sen värmer med vanlig låga tills sotet försvinner då är det bra värme sen är det bara låta det svalna och bocka.
Bild

Bockar.
Bild

Klara rör ser betydligt bättre ut än de som var där tidigare.
Bild
Skriv svar