Jensas volvo 16v topp till flödes tävligen 8 mars

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Jensas volvo 16v topp till flödes tävligen 8 mars

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag lägger in en ny tråd till min topp mest för att ha lite mer koll och mer lättläst då jag använder forumet lite som en antäcknings bok åt mig själv också :)

Toppen skall alltså ställa upp i flödes tävligen 8 mars i jakopsberg mer info om den här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 58&start=0

jag hinner inte satsa själen i denna tävlig då det är mycket som måste prias högre just nu men jag ställer mer upp för att försöka lära mig mer om 4v toppar i allmänhet som jag inte fördjupat mig i på fullt allvar förut även om jag portat en hel del gat och lättare portade dragrace toppar i klassen upp mot 800hk turbo.

jag har gått till grunden med volvo B20-B23 8v toppar, cheva SB, BMW M10-30 och Lifan 120-140cc toppar förut men alldrig ricktigt med volvos 16v så detta skall bli intresant :)

Det blir kul att träffa andra topplocks nissar också :)

kanse inte så smart att lägga upp modifierigar här helt öppet både för tävligen och för andra toppportare i sverge men det är mer intresant för forum besökarna sen så är det detaljerna som gör toppen i slutet så jag är inte så orolig att jag sabbar för alla seriösa topportare i sverge då inte en normal internät hackare kan få lika bra topp i slutändan och de som kan få stort sätt lika bra flås som jag efter dessa tips mest troligt hadde portat sin egen topp ändå :wink:






test 1 är en gammal topp som robert "amazing" tyvär sprängde i bänken för många år sen /ca 700hk, 1.9bar och 8000rpm på 2.0L B23.
En cylinder överlevde dock och den donerade han åt mig, tack :thumbright:

tror att Mc express var inblandad i den men den är inte så extrem bara städad upp och med lite större aria i början av kanalen (1365 kvadrat mm, = 41.6mm runt hål) sen 1312mm ca 20mm in i kanalen(40.9mm dim) sen ca 1360mm just före delningen av kanalen igen.

om jag inte mins fel så flödade den ca 260cfm med org ventiler vid 12-14mm lyft men jag hadde inga raka ventiler så jag fräste upp till KL-racing 36mm ventiler direkt inför test 1, jag har inte portat till kanterna under sätes jobbet så det är lite kantigt och ca 0.86X 36mm stor där (31mm) sätes stål ???? (kommer sen)

(sätet är också lite fegt lagt i toppen så att det skulle gå att köra 35.5mm ventil. kanse ett annat säte sen därför bra att ha lite kvar)

kom ihåg att dessa flöden är på MIN bänk och flöderna kan INTE igenteligen gämföras i detalj mot andras bänkar, men vist är det kul att se hur man ligger till ungefär mot proffset erland :hihi: fast det är inte förens de testas i jakopsberg man ser hur de är i gämförelse exakt.



alla tester framöver sker vid 28" vatten pelare



2mm 78 cfm

4mm 143

6mm 206

8mm 250

10mm 266

12mm 272

14mm 276

avg 1413poäng eller 235.5cfm medel




Börjat montera upp den i bänken första gången
Bild

Nu sitter dän där med lyft grejorna mm, vart lite jobbigt med hela bryggan där men det får duga. stökigt på bänken också :doh:
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor feb 21, 2008 2:58 pm, redigerad totalt 7 gång.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kul tråd, borde inte en mer tulpan formad ventil göra mer nytta i en sån där bra kanal? (läste du ville ha en plattare)
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:kul tråd, borde inte en mer tulpan formad ventil göra mer nytta i en sån där bra kanal? (läste du ville ha en plattare)
jag kommer att testa båda, sånt här kan man alldrig veta förens man testat.

flöden är svåra grejor än fast man kanse flödestestat flera hundra toppar i min nya bänk så tar jag inget för givet nästan :) spesiellt då jag som sakt inte gått på djupet med dessa toppar förut.

jag lägger upp en bild på KL-racing ventilen nästa gång jag har kameran i närheten.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

test 2

testade med lite unipac mellan styrning och säte i ytter svängen men det vart nog för liten aria då? testar detta senare med större 0.9 hål.

sämmre stort sätt hela vägen :thumbdown:

2 78

4 143

6 204

8 246

10 259

12 265

14 267

avg 4-14mm 1384poäng (eller 230cfm medel flöde)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis feb 19, 2008 5:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

test 3

lite större under ventilen och bort tagna kanter efter sätes jobbet
.

det hörs på ljudet och syns på oroliga flödessiffror att det inte står rätt till, den likssom vill mer men det är inte stabilt, flödes värderna gungar upp och ned speciellt på 12-14mm :?


2mm 81

4mm 145

6mm 204

8mm 250

10mm 271

12mm 274

14mm 276

avg 4-14mm 1420poäng (eller 236.6 medel cfm)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

mycket, mycket intressant.

har du mätt hastigheten i kanalen?

/andre'
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du kan räkna ut medel gas hastigheten, ariena står i tråden (fixar det sen).


test 4
lite mer aria mellan delningen och styrningen där arian mest troligt är minst, sen tog jag bort styrningen som stack in i den nästan oportade delen av kanalen. jag anser att styrningen är lång så det räcker ändå sen så är det inga sidobelastningar på sånna här motorer till skilnad från B20 och raggar motorer med vippor.


2mm 80

4mm 145

6mm 205

8mm 251

10mm 274

12mm 279

14mm 282

avg 4-14mm 1436poäng 239.3cfm snitt

sakta men säkert åt rätt håll :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

tänkte inte på medelhastigheten utan på olika ställen som stryper i kanalen... som det som du just portade upp, där gick det säkert grymt hårt?


edit:

1100mm2 med 276cfm vid 28" blir 389 FPS vilket är hårt, och specielt så långt uppe i kanalen.


/Andre'
Senast redigerad av norrback den tis feb 19, 2008 7:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:tänkte inte på medelhastigheten utan på olika ställen som stryper i kanalen... som det som du just portade upp, där gick det säkert grymt hårt?


/Andre'
jo helt rätt andre! jag uppskattar kanse 1100-1200kvadrat mm där)

men tyvär har jag ingen ricktig sån 2 trycks hastighets mätare (har stått på önske listan länge men inte fått tummen ur)
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Angående toppens historia så var den portad av Sören/Kolfiber pv:n för en massa år den och då portad efter deras Grottis topp som dom körde med i början.

Jag flödade den hos MC-express, tror jag har papperen kvar. Synd att du inte kunde köra den orörd men ska ändå bli kul se vad lite större ventiler gav.

Den gav som sagt ca 700hk vid ca 2bar på ca 2100cc vid ca 8700rpm....
Körde upp ca 100l E85 innan den lämnade in och körde mycket kring 1bar för att testa kamintällningar mm och har nått papper på 500hk/1bar/9250rpm. Skulle vart kul sett vad den tyckt om stoor turbo och 3 bar, synd volvos kolvar inte tyade......
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

amazing skrev:Angående toppens historia så var den portad av Sören/Kolfiber pv:n för en massa år den och då portad efter deras Grottis topp som dom körde med i början.

Jag flödade den hos MC-express, tror jag har papperen kvar. Synd att du inte kunde köra den orörd men ska ändå bli kul se vad lite större ventiler gav.

Den gav som sagt ca 700hk vid ca 2bar på ca 2100cc vid ca 8700rpm....
Körde upp ca 100l E85 innan den lämnade in och körde mycket kring 1bar för att testa kamintällningar mm och har nått papper på 500hk/1bar/9250rpm. Skulle vart kul sett vad den tyckt om stoor turbo och 3 bar, synd volvos kolvar inte tyade......
bra att du rättar mig ska ändra första inlägget sen.

flödning 1 var stort sätt som den var när du körde den fast med säten för 35.5mm ventil och 36mm ventil.

jag har portat ett steg till nu men det kom en BMW flödare och en SAAB flödare i mellan :) , jag flödar vidare i kväll/natt.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis feb 19, 2008 10:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

flödning 5

jag filade vidare mellan styrning och delningen och kanse lite längre ut mot insugnings packningen.

man kan säga lite mer på samma sätt som test 4.

2mm 80

4mm 146

6mm 207

8mm 254

10mm 279

12mm 287

14mm 291

det är helt klart där som flödet sitter, i minsta aria stället.

jag får nog slipa vidare där i morron kan det finnas ännu fler cfm där? :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

trevligt Jens:)

du lägger upp för att göra oss andra lite skrajja:)


Men ta inte för mycket på styrningen för den skulle vi försöka hålla i std längd men valfri utformning.

Står att i tråden under reglerna.

Ser att du är på rätt väg med toppen jens, keep up the good work
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:trevligt Jens:)

du lägger upp för att göra oss andra lite skrajja:)


Men ta inte för mycket på styrningen för den skulle vi försöka hålla i std längd men valfri utformning.

Står att i tråden under reglerna.

Ser att du är på rätt väg med toppen jens, keep up the good work

jag kan pressa dit om svarvade tunna styrningar också som är standard längd men de brukar spricka och ramla in i motorn (har egna erfarenheter av det) men mina styrningar är nu ca 44mm långa och det räcker säkert i 5000mil iallafall.

vad är standard längd föresten? det var olika på de 2 toppar jag har här?

och hur mycke ska sticka in mot fjäder brunnen?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Den som vågar göra toppen tunnast vinner. Osvetsat verkar vi ligga på ungefär samma flöde allihop.

jo det ligger en del i det! fördel till de som har sonic mätare :wink:

jag har fortfarande en del matreal kvar att ta av tror jag.




jag mätar efter oldschool metoden än :) , har nån erfarenhet av de billiga sonic mätarna på E-bay (ca160$), fins de att köpa nånstans i sverige?

5mm mutter
Bild


29mm bult
Bild
Skriv svar