camber på 740

Modifieringar och tips
Kalf
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons sep 12, 2007 8:50 am

camber på 740

Inlägg av Kalf »

Hej, i höstas var jag utanförvägen och körde med min 740, dumt gjort.... Men iaf, jag fick byta lite delar i framvagnen, nämligen:
*Momentstag, bärarm.
*Stagen mellan K-hämmare och bärarm.

Sedan bytte jag tvärstaget till bakaxeln.

Förutom att bara byta till nya saker har jag även bytt alla bussningar i fram till superflex och nya lesjöfors fjädrar runt om. så hela framvagnen har varit nere. Men nu när jag fått ihop allt igen så är camber vinkeln på höger fram hjul lite fel. Den lutar lätt innåt(över kanten altså, vet inte om detta är possetiv eller negativ.) Bilen drar lätt åt vänster. Går detta att åtgärda med en enkel hjulinställning?

//Kalf
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Camber är inte justerbart på 740, troligtvis är fjäderbenet krokigt, brukar krökas längst ner mot spindeln om dom får sig en smäll.
Vi byter massor av ben på en säsong på rallybilen, alla krokiga på samma ställe.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Kalf
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons sep 12, 2007 8:50 am

Inlägg av Kalf »

jag får ta en närmare titt på det då....
Kalf
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons sep 12, 2007 8:50 am

Inlägg av Kalf »

Det var iaf fixat nu. Men nu när jag satt ihop bilen igen så har jag montrat sänkningsfjädrar. Men när man har lägre fjädrar så får man ju automatiskt mer cambervinkel. Men jag vill gärna inte snedslita mina framdäck. Jag har för mig att det finns några färdiga distanser man monterar mellan stötdämparben och A-armen för att få rätt vinkel, utan att höja bilen. Jag har för mig att de fanns hos SAM-bilmode. Men jag hittar inte det på deras hemsida.

Någon som vet något om detta?

//Kalf
Användarvisningsbild
raceputte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör mar 08, 2008 6:00 pm
Ort: Sörbygden

Inlägg av raceputte »

Man kan justera camber på 740, men man måste borra om hålen i tornet, så det är fullt möjligt.
Kalf
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons sep 12, 2007 8:50 am

Inlägg av Kalf »

Du menar att förstora hålen, så att man kan röra på fäst skruvarna? Men om man gör det kan man åka och be någon göra en hjulinställning åt en då, på t.ex. en däckverkstad?

//Kalf
Användarvisningsbild
raceputte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör mar 08, 2008 6:00 pm
Ort: Sörbygden

Inlägg av raceputte »

En med lite erfarenhet fixar det, tyvärr så börjar det bli glesare med såna...kvar är dom som läser i boken, och säger: Nä DET går inte, det STÅR så här!

Nu minns jag inte, riktigt, men jag har för mig att det var bakre hålet man breddade/flyttade. Kolla runt lite, gärna på Volvo-verkstaden så hör du snart läget.
Skriv svar