Bromsning av B20
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
skärrings packningen brukar mest ställa till problem med vatten läkage tycker jag då den är lite för stor (93mm) sen så behöver man ingen skär ring. (speciellt med en planad topp)
jag skulle gissa att du hittar max effekt vid 35graders förtändning på höga rpm sen 2-4grader lägre under 3500rpm.
kolla märkningen att den värkligen stämmer.
sen skulle jag satsa på max 30 grader tills du har sten koll på lamdan mm hela vägen genom rpm.
tips! när motorn misständar så stämmer inget vad lamdan säger.
jag skulle gissa att du hittar max effekt vid 35graders förtändning på höga rpm sen 2-4grader lägre under 3500rpm.
kolla märkningen att den värkligen stämmer.
sen skulle jag satsa på max 30 grader tills du har sten koll på lamdan mm hela vägen genom rpm.
tips! när motorn misständar så stämmer inget vad lamdan säger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Saab_Henke
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor jul 19, 2007 5:03 pm
- Ort: Tandsbyn/Jämtland
Kommer att följa det här med intresse. Har nämligen en amazon med liknande motor som inte heller presterade vad vi räknat med när vi bromsade den förra sommaren. Bromsade då inte fullt 160hk, hade hoppats på ca. 180-190hk. Även vi hade problem med tändningen vid 6000rpm och uppåt.
Länk till vårat projekt.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=5316
Mvh/Henrik
Länk till vårat projekt.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=5316
Mvh/Henrik
Amazon -62 (Bus)
Volvo V70 D5 AWD -05
Volvo V70 D5 AWD -05
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
vad har du för klämspalt nu? ca 0,8mm ska du åka med. jag har dock lite annan erfarenhet än Jens ang skäringspackningen från elring och har aldrig haft vatten-problem på drygt 20st b20, dock är inte den nödvändig på en sugmotor med org-borr . ang nockvinkel på 840:in så brukar den stå i lilländan, 100grader på den slipad på råämne, om jag uppfattade Timo rätt. har själv bromsat 200hk 8000rpm med den kammen på 2,1L b20, den ända kammen med så låg nockvinkel som velat varva, så jag kanske missuppfattade Timo140Rally skrev:oki nej ja tycker de låter konstigt jag med, vi får se hur jag gör, synd att de e så jobbigt att byta kam när den sitter i bänken annars har man ju kunnat skifta o provat!
de blir nog till att ta av hela kolvens yta för den har tagit i toppen i kanten på kolven, vickar man på kolven blir den ju högre på ena sidan kommer inte ihåg hur mkt den stack upp men de va väl ca 0,5 tog av 0.65 på blocket men den va nog toppdeckad innan så de blev för mkt..
Har 40cc på förbränningsrummet!
Nån som vet vad de e för dur, lyft nockvinkel mm, på timo 840 kammen?
mvh
ps: inga bilder på toppen? och hur långt insug har du?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- 140Rally
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
oki vad ska jag dra för moment med skär ringarn? nu när jag handlat den har 12.9 bultar med arp brickor.
jag har långa insuget 110mm långt, o långa trattar nja bara dåliga bilder ska knäppa kort på den ikväll ska åka ut dit strax!
Kammen är nog inen råämnes nockarna är små och ner slipade innanför själva axelns tjocklek! vet bara att de står 840 på den!
jag har långa insuget 110mm långt, o långa trattar nja bara dåliga bilder ska knäppa kort på den ikväll ska åka ut dit strax!
Kammen är nog inen råämnes nockarna är små och ner slipade innanför själva axelns tjocklek! vet bara att de står 840 på den!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
dra org moment, varmkör sedan lossar du och drar om en i taget medans den är varm. du skulle haft ett par jättekorta trattar o testa med i bänken så du kommer ner till ca320mm tolalängd. ang tändning så är en egen modifierad fördelare bäst och alu fördelaren är enklast att modifiera. så du får till 15vevaxelgrader avancering, med fullt utslag vid 3500-4000rpm ca 35grader.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
på en alu födelare är enkelt att böjja om stoppen till vikterna så man kommer ner till 15grader. avanserar den för fort får man sträcka fjädrarna, inte svårare än så. sen är det att föredra att stumma plattan som vacumklockan org vrider. sen skulle jag rekomendera att du kontrollerar rotorns träffbild i fördelarlocket, alltså att den står för piggen riktigt när gnistan skall levereras. lägger man ner lite energi på detta så har man alldrig några tändningsproblem.140Rally skrev:okej hur bygger jag om fördelaren, förklara.. blir väl ny bromsning i helgen
mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag håller med martin, ett mycke vanligt problem som oftast nonchaleras totalt.Martin H skrev:slå på strömmen o vrid runt med ett tändstift jordat så lär du märka har nämligen sett rotorn vara nästan mitt i mellan två piggar vid full avancering vilket kan vara lite problematiskt på högvarv
ett annat sätt attt kolla är om man kollar förtändningen på lägsta möjliga rpm (där vikterna inte börjat röra sig) sen vevar man fram motorn till den tandningen på vevaxeln och sen glänter lite på locket för att se hur de cynkar mot varandra.
det blir hyffsade cylinder tryck om gnistan hoppar fel
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag bruka dra som man gör standard men ett varv till på slutet till 110nm (ska jag va ärlig bruka jag dra på känn men det törs jag inte rekomendera )Martin H skrev:gör som jag skrev ovan140Rally skrev:ok ja får ta o kolla på det ikväll fortfarande ingen som vet om ja ska dra nå extra med 12.9 bultar o skärring? eller ska ja dra standard 95nm?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/