Kompressormatad Monkeybike!
Kompressormatad Monkeybike!
Hej jag gör ett nytt försök, ja skrev i fel del av forumet innan
Jag är ny
Denna monkey är en -07 som rullat 32 mil innan jag började bygga på den,
allt utom tanklocket är bytt eller modifierat
Motorn är kompressormatad med 1,5 bar kompsänkt till 6,5:1 portad topp av C-man
Bränslepump rån en A4 turbo vaccumförgasare, Intercooler, dumpventil mm
CNC-fräst aluram enkeldämparsving +14cm
skivor fram o bak, oljekyl bla bla bla
Larm med fjärrstart
Det som är kvar på motorn är att bygga om tändsystemet så att det blir justerbart, det går inte justera nu...
bygget finns i sin helhet på www.monkeybiker.net
Jag är ny
Denna monkey är en -07 som rullat 32 mil innan jag började bygga på den,
allt utom tanklocket är bytt eller modifierat
Motorn är kompressormatad med 1,5 bar kompsänkt till 6,5:1 portad topp av C-man
Bränslepump rån en A4 turbo vaccumförgasare, Intercooler, dumpventil mm
CNC-fräst aluram enkeldämparsving +14cm
skivor fram o bak, oljekyl bla bla bla
Larm med fjärrstart
Det som är kvar på motorn är att bygga om tändsystemet så att det blir justerbart, det går inte justera nu...
bygget finns i sin helhet på www.monkeybiker.net
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Jo då den har varit igång o jag har kört ca 3mil med den, men jag hade problem med att bestycka förgasaren och det pga att choken släppte igenom bränsle, missade att täta den och sen när jag började komma nära rätt munstycke så rev jag ner hojen det kändes onödigt att bestycka när jag ändå skulle byta till portad topp
sen var det också så att under uppbyggnaden och förgasarbyte så spännde det lite i insug osv så det fanns nog någon läcka! men du har jag fixat allt sådant hoppas jag...
sen är det svårt att säga hur många extra hk man får med tanke på att den har 8 hk från början o om man då med 100% effekt ökning får 16hk så är det ju inte precis en spark i röven... och då har man ju även lite förlust för drivning av kompressorn
Men det är sjukt kul att köra på stan o låta dumpen pysa
trots att man snart är 34år
Det är obligatoriskt att bli gammal men inte att växa upp
sen var det också så att under uppbyggnaden och förgasarbyte så spännde det lite i insug osv så det fanns nog någon läcka! men du har jag fixat allt sådant hoppas jag...
sen är det svårt att säga hur många extra hk man får med tanke på att den har 8 hk från början o om man då med 100% effekt ökning får 16hk så är det ju inte precis en spark i röven... och då har man ju även lite förlust för drivning av kompressorn
Men det är sjukt kul att köra på stan o låta dumpen pysa
trots att man snart är 34år
Det är obligatoriskt att bli gammal men inte att växa upp
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
ska nog försöka klämma dit sidovagnen, den passade fin fint med gamla ramen o överliggande avlopp men nu måste jag bygga om den igen, men va fan måste ju ha något att göra
Den är bygg endast för ett ändamål! -åka till bolaget o köpa öl
vagnen är ledad under ramen så jag kan lägga ner apan i kurvorna, funkar -kanon!!!
Den är bygg endast för ett ändamål! -åka till bolaget o köpa öl
vagnen är ledad under ramen så jag kan lägga ner apan i kurvorna, funkar -kanon!!!
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
SÅ
Då var den startad o klar!
det började med att det inte kom någon gnista! men det löste sig, rotade lite i elsystemet och sedan slog det gnistor så att man kunde att Tor var där med sin hammare o slog!
I min tro att mitt elsystem kommer från en Volvo FH16 eller liknande trodde jag att det skulle orka dra till reläet som jag har till bränslepumpen så fick jag bekymmer när jag startade, jag "tjuvkopplade" pumpen för att fylla den efter bygget, och den startade, efter några kick, dock med långa eldsflammor ur avloppet
men efter 30 sek stannade den och jag begrep inte varför men efter andra försöket tändes lampan, -inget bränsle! så jag kopplade pump relät rakt på tändningen.
Sen gick det som tusan, jag inbillar mig att jag var tvungen att hålla mig i styret för att inte åka av, men det kan varit en illusion med tanke på att det var mörkt o det snöade och var minusgrader men undan gick det, ända till kopplingswirens ändkula lossnade
Men gosse vad den ljuddämparen lät gott...
Då var den startad o klar!
det började med att det inte kom någon gnista! men det löste sig, rotade lite i elsystemet och sedan slog det gnistor så att man kunde att Tor var där med sin hammare o slog!
I min tro att mitt elsystem kommer från en Volvo FH16 eller liknande trodde jag att det skulle orka dra till reläet som jag har till bränslepumpen så fick jag bekymmer när jag startade, jag "tjuvkopplade" pumpen för att fylla den efter bygget, och den startade, efter några kick, dock med långa eldsflammor ur avloppet
men efter 30 sek stannade den och jag begrep inte varför men efter andra försöket tändes lampan, -inget bränsle! så jag kopplade pump relät rakt på tändningen.
Sen gick det som tusan, jag inbillar mig att jag var tvungen att hålla mig i styret för att inte åka av, men det kan varit en illusion med tanke på att det var mörkt o det snöade och var minusgrader men undan gick det, ända till kopplingswirens ändkula lossnade
Men gosse vad den ljuddämparen lät gott...
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
spelade in en lite film, men inget motorljud, då den inte går 100% rent än, ska fila på det problemet i morgon
http://www.youtube.com/watch?v=mocj2ISZLQA
http://www.youtube.com/watch?v=mocj2ISZLQA
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Har beställt en bredbandslambda för att få ordning på bestyckningen, det spökar lite...
sen uppstod det ett oväntat laddtrycksfall, när jag bytte kamaxel
den nya racekammen har antagligen ett överlapp på ventilerna, detta medför att laddtrycket spolas raktigenom motorn, eller så hade den nya toppen större förbränningsutrymme?
för laddet sjönk från 1.4 bar till 0.5 bar
jag har byggt motorn för att ladda 1.5 bar, dvs sänkt kompförhållandet till 6.5:1 samt intecooler men nu med låga laddet o det låga kompförhållandet så blir det inte den fart i motorn som jag räknade med
Men, det är ju bara att dreva om kompressorn, så att laddet ökar dock finns ju inte remdrev i alla storlekar o det ska passa med längd på rem osv...
men nu med lambdan så löser jag ett bekymmer....
sen uppstod det ett oväntat laddtrycksfall, när jag bytte kamaxel
den nya racekammen har antagligen ett överlapp på ventilerna, detta medför att laddtrycket spolas raktigenom motorn, eller så hade den nya toppen större förbränningsutrymme?
för laddet sjönk från 1.4 bar till 0.5 bar
jag har byggt motorn för att ladda 1.5 bar, dvs sänkt kompförhållandet till 6.5:1 samt intecooler men nu med låga laddet o det låga kompförhållandet så blir det inte den fart i motorn som jag räknade med
Men, det är ju bara att dreva om kompressorn, så att laddet ökar dock finns ju inte remdrev i alla storlekar o det ska passa med längd på rem osv...
men nu med lambdan så löser jag ett bekymmer....
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
troligen genomspolar du bara motorn med färskgaser nu när du satt i den nya kammen, det innebär ju även att lambdan kommer visa galet
jag hade tagit å höftat till en orginalkam i bandslipen lite försiktigt så nockarna liknar trimkammen fast utan överlappet. bara mäta nogrant med ett digitalt skjutmått, å försöka rita upp et par kamprofilmallar på en bit hårdpapp . sen bara slipa lite i taget tills du får orginalkammens nockar relativt lika dem du klippt ut.
sen putsa av dem bäst det går med scottettrissa å autosol elle rva du nu känner för..
är ju inte direkt nån f1 teknologi i dessa motorer, å med tanke på att du ska ladda över ett bar så lär du nog få rätt bra fjutt i delarna iallafall
jag har gjort en sån kam fast jag passade på å tigsvetsa på lite mer material (bara rostfritt/syrafast tillsatsmaterial. blir riktigt slöitstarkt) för å kunna öka lyftet lite mer,
å det funkade bra...
jag hade tagit å höftat till en orginalkam i bandslipen lite försiktigt så nockarna liknar trimkammen fast utan överlappet. bara mäta nogrant med ett digitalt skjutmått, å försöka rita upp et par kamprofilmallar på en bit hårdpapp . sen bara slipa lite i taget tills du får orginalkammens nockar relativt lika dem du klippt ut.
sen putsa av dem bäst det går med scottettrissa å autosol elle rva du nu känner för..
är ju inte direkt nån f1 teknologi i dessa motorer, å med tanke på att du ska ladda över ett bar så lär du nog få rätt bra fjutt i delarna iallafall
jag har gjort en sån kam fast jag passade på å tigsvetsa på lite mer material (bara rostfritt/syrafast tillsatsmaterial. blir riktigt slöitstarkt) för å kunna öka lyftet lite mer,
å det funkade bra...
Tack för tipset, men det känns som att det blir för mycket jobb? ha ha tro det eller ej men detta projekt har tagir sjukt mycket tid o nu vill jag bara ha i gång det.
kommer verkligen Lambdan visa fel? avgaserna bör ju ha sitt värde ändå? ifs så kommer det oförbränt så blir det ju ngalet.
men det kan ju vara så att den nya toppen hade ett större förbränningsutrymme kollade aldrig det men ska testa med annan utväxling.
undertiden jag hade läckor på slangarna till förgasaren som jag inte upptäckte så bytte jag munstycken utan resultat så mycket att jag nu har fått gängpaj i förgasaren
men samtidigt skrattar jag åt mig själv och min tabbe, inte mycket mer att göra.
kommer verkligen Lambdan visa fel? avgaserna bör ju ha sitt värde ändå? ifs så kommer det oförbränt så blir det ju ngalet.
men det kan ju vara så att den nya toppen hade ett större förbränningsutrymme kollade aldrig det men ska testa med annan utväxling.
undertiden jag hade läckor på slangarna till förgasaren som jag inte upptäckte så bytte jag munstycken utan resultat så mycket att jag nu har fått gängpaj i förgasaren
men samtidigt skrattar jag åt mig själv och min tabbe, inte mycket mer att göra.
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Du har helt rätt, nu är det bara så att jag inte är 100% säker på min teori ang överlappet
men det är ju en smal sak att slänga i en orginalkam.
ska jaga rätt på en orginalkam till denna topp.
det ska bli sjukt kul när en börjar snurra ordentligt
men det är ju en smal sak att slänga i en orginalkam.
ska jaga rätt på en orginalkam till denna topp.
det ska bli sjukt kul när en börjar snurra ordentligt
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!