Koppla in MSD6al!!!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Koppla in MSD6al!!!

Inlägg av Wallisson »

Fick mitt lätt beg msd6al idag och tänkte nu således koppla in de.
Fick dock inte med ngt kopplings schema :( .
Någon som vet hur de ska kopplas?
Sladdarna ut är 2st grova svart/röd
2st i gemensamt hölje vit/röd
2st igemensamt hölje svart/röd
samt 2st med kopplingsplint lila/grön
fick även med ett"RPM module selektor" e de typ till att ställa maxvarvet med?Antar att denna ska kopplas in i uttaget på sidan av boxen.
Boxen har partnr 6420
RPM module selektor har part nr 8672.
Allt ska kopplas in på en 142a med b21et med brytarlöst org tändsystem.
SYNNERLIGEN tacksam för svar
Matte 8)
Wallisson
0708968206
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Dom grova röda och svarta är plus och minus
dom två i samma hölje som är vit och röd ska den röda till tändningen från tändningslåset (nyckeln) och den vita ska till fördelaren
sen i det andra höljet så borde det vara en svart och en orange (röd)?
den svarta ska till minus på tändspolen samt den orangea (röda)? till plus på tändspolen
Lila/grön används till fördelare med magnetisk pickup
soch varvmodulen ska in i utaget på sidan av boxen (finns bara ett uttag den passar på)
annars hittar du kopplingsdiagram på MSDs hemsida
http://www.msdignition.com
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

B21ET är originalfördelaren med magnetisk pickup
Är lika bra att koppla in msd-boxen där istället för via boxen.. färre steg för signalen att passera.. Boström har en sådan fördelare + MSD box..
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Tänk på att inte koppla nåt annat än MSDns kablar på tändspolen! Spänningen MSDn skickar till tändspolen är flera hundra volt... Allt annat som sitter kopplat kommer paja, tex till varvräknare.
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Inlägg av Wallisson »

turboamazon skrev:Tänk på att inte koppla nåt annat än MSDns kablar på tändspolen! Spänningen MSDn skickar till tändspolen är flera hundra volt... Allt annat som sitter kopplat kommer paja, tex till varvräknare.
He he ja de har jag läst mig till nån stans...
Om ngn vet lite mer exakt hur det ska kopplas mellan boxen å
fördelaren så vore jag tacksam..verkar ju bara vara en kabel,men de går ju tre från fördelaren.
/Matte 8)
Wallisson
0708968206
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Inlägg av Wallisson »

Kan tillägga att jag åker med en "vanlig" 240 brytarlös tändning...
Matte 8)
Wallisson
0708968206
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Tjock röd = Konstant +
Tjock svart = jord
vit = brytarfördelare (används ej)
grön/lila = fördelare med hall-givare
röd tunn = tändningslås
svart/röd = tändspole +/-

Koppla INTE in nån annan orginalmodul. Den grillas direkt!
Varvräknaren till MSD boxen.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Alltså Varvräknare till det lilla flatstifts uttaget på MSD boxen ( insänkt i en svart plast plupp) svart och orange till tändspole.
Använd avstörda kablar typ helicore ej ren koppar.
Skapar tändstörningar som skapar misständningar om man använder lila grön kabel ( kontakt don) till Induktiv fördelare.
Ej några problem om man kör fördelare med brytarspets.
Tänk på polaritet från fördelar pickupp.
Kan ge ojämn tänd kurva och osäker tomgång vid fel kopplad.
Säkrare och stabilare tändning fås med Hallgivare och tex den anpassning som jag bygger ihop. Provad ett tag i Leif B audi. ring mig 070 586 35 30 vid funderingar.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Inlägg av Wallisson »

Från fördelaren går ju som sagt 3st kablar +,0,-
Minus kabeln(skärmen) antar jag är den som ska kopplas till minus anlutningen till boxen?? men vilken av plusen och nollan använder man som signal?
Lite mer ingående tips på lämplig kabel och koppling(jordning etc) mellan box å fördelare vore tacksamt.
Matte 8)
Wallisson
0708968206
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Har du en induktiv givare med spole eller hallgivare? ???
Gallgivaren har en metallkopp med fyra gluggar i.
Induktiv givare med spole har en spole i botten och 4 små piggar som snurrar runt....?????
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Inlägg av Wallisson »

Pratade med en snubbe som sa att om de e 3 kablar ut så e de hallgivare.
Är ett std brytarlöst system från 240gl har jag för mig(inte ett b21et)
3 utgångar -,0,+...minus utgången har gått till själva höljet(skärmen) innan.Ska man använda den då till minusen på boxen??Vilken är då signalen ut som ska gå till plusen på boxen?0 el +?
Kan man använda sig av typ koaxial kabel(antenn kabel) ock använda sig av skärmen som jord å ledaren som plus(signal)?
mvh
Matte
Wallisson
0708968206
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Wallisson skrev:Pratade med en snubbe som sa att om de e 3 kablar ut så e de hallgivare.
Är ett std brytarlöst system från 240gl har jag för mig(inte ett b21et)
3 utgångar -,0,+...minus utgången har gått till själva höljet(skärmen) innan.Ska man använda den då till minusen på boxen??Vilken är då signalen ut som ska gå till plusen på boxen?0 el +?
Kan man använda sig av typ koaxial kabel(antenn kabel) ock använda sig av skärmen som jord å ledaren som plus(signal)?
mvh
Matte
det är en med hallgivare du har

annars är det bara 2 trådar om det är induktiv givare

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

+ ska ha 8volt till hall sensorn.
- till gnd Jord
O signal
Den är en Open Colector NPN Klarar några mAmp
....Går inget vidare att koppla in.
På msd tex Point ingången ( vit Kabel ) den behöver Ca 120-200 mAmp för att komma till GND. jord.
Kontakta mig om du behöver hjälp vidare. Skicka ett PM.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Skriv svar