Returpump för oljan!
Returpump för oljan!
Hej! Ny här Angående frågan nedan, jag har sökt med ej hittat precis det jag letar efter.
Jag letar efter en billig returpump till oljan från turbon på min turbohoj, och jag har läst här i forumet att vissa använder Biltemas pump för vatten/diesel med mässingshus och -hjul. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87574 Trådarna jag läste det i var några år gamla, och jag undrar hur det har gått? Om någon fick någon tillförlitlighet med Biltema-pumparna? Det står ingenting på deras sida om temperaturtålighetet (oljan blir ju ganska varm) och så står det "EJ för kontinuerlig drift". Är här någon som fortfarande kör med denna pump, eller har de rasat? Funkar de att pumpa varm olja med under längre stunder? Jag är ju ibland ute och kör några timmar i sträck och vill gärna att pumpen håller för det utan att strejka. Och den ska inte strejka nästa gång jag kör heller... Någon med erfarenhet? Läste om någon Super seven med sådan pump. En Ur-Quattro också. Men min dator är inte den snabbaste och historiken försvann... Så, tillförlitlighet och kvalitet undrar jag över. Att den låter mycket skiter jag i, jag har 3" rör från turbon och rakt ut genom kåpan så jag tror inte pumpen överröstar motorn ändå.
Jag letar efter en billig returpump till oljan från turbon på min turbohoj, och jag har läst här i forumet att vissa använder Biltemas pump för vatten/diesel med mässingshus och -hjul. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87574 Trådarna jag läste det i var några år gamla, och jag undrar hur det har gått? Om någon fick någon tillförlitlighet med Biltema-pumparna? Det står ingenting på deras sida om temperaturtålighetet (oljan blir ju ganska varm) och så står det "EJ för kontinuerlig drift". Är här någon som fortfarande kör med denna pump, eller har de rasat? Funkar de att pumpa varm olja med under längre stunder? Jag är ju ibland ute och kör några timmar i sträck och vill gärna att pumpen håller för det utan att strejka. Och den ska inte strejka nästa gång jag kör heller... Någon med erfarenhet? Läste om någon Super seven med sådan pump. En Ur-Quattro också. Men min dator är inte den snabbaste och historiken försvann... Så, tillförlitlighet och kvalitet undrar jag över. Att den låter mycket skiter jag i, jag har 3" rör från turbon och rakt ut genom kåpan så jag tror inte pumpen överröstar motorn ändå.
Jag tror att den var därifrån, eller iallafall i närheten... Men det kanske blir varmt där också? Och den ska väl gå hela tiden ändå? Lutar åt att jag provar en sådan pump. Någon som har erfarenhet?2.3-16 skrev:UrQuattron du pratar om,minns du ifall den e här från Gbg?
Isf e det sannolikt att pumpen används till lådan på den bilen å INTE maskin.
lite info
http://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm
http://westech.home.mindspring.com/propages/scvpump.htm
prova att googla efter turbo oil scavenge pump
porsche använder sådan pump org på någon överprisad turbo modell
http://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm
http://westech.home.mindspring.com/propages/scvpump.htm
prova att googla efter turbo oil scavenge pump
porsche använder sådan pump org på någon överprisad turbo modell
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Tackar för länkarna, men jag har Googlat i några dagar, så jag har redan tittat på de sidorna Problemet är bara att de kostar lite mer än vad jag vill betala. Biltemas kostar 1000:-, en Mocalpump kostar 2600:- och pumparna från England eller staterna får man vänta två veckor på (hojen måste vara klar snart) och frakt och tull (om jag tar från staterna) gör att lägsta pris hamnar runt 1800:-. Jag är student, så därför jag inte så mycket pengar. Och Biltema ligger 5 minuter härifråntobiasw skrev:lite info
http://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm
http://westech.home.mindspring.com/propages/scvpump.htm
prova att googla efter turbo oil scavenge pump
porsche använder sådan pump org på någon överprisad turbo modell
Biltemapumpen behöver man ju inte köra på fullt spett eftersom den pumpar 14 liter/minut, och om jag kör med det till hälften så har jag ändå god marginal. Turbon behöver bara ca 3 liter/min, och då räcker det att kunna evakuera t.ex. 7 liter/minut. Det håller ner ljudnivån, och den borde ju få längre livslängd också.
Jag förstår dig precis =) även om jag inte studerar längre försöker jag också alltid hålla kostnaderna nere.lahi skrev:Tackar för länkarna, men jag har Googlat i några dagar, så jag har redan tittat på de sidorna Problemet är bara att de kostar lite mer än vad jag vill betala. Biltemas kostar 1000:-, en Mocalpump kostar 2600:- och pumparna från England eller staterna får man vänta två veckor på (hojen måste vara klar snart) och frakt och tull (om jag tar från staterna) gör att lägsta pris hamnar runt 1800:-. Jag är student, så därför jag inte så mycket pengar. Och Biltema ligger 5 minuter härifråntobiasw skrev:lite info
http://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm
http://westech.home.mindspring.com/propages/scvpump.htm
prova att googla efter turbo oil scavenge pump
porsche använder sådan pump org på någon överprisad turbo modell
Biltemapumpen behöver man ju inte köra på fullt spett eftersom den pumpar 14 liter/minut, och om jag kör med det till hälften så har jag ändå god marginal. Turbon behöver bara ca 3 liter/min, och då räcker det att kunna evakuera t.ex. 7 liter/minut. Det håller ner ljudnivån, och den borde ju få längre livslängd också.
Har också spanat på biltemas, men inte vågat slå till, du får gärna prova och berätta hur det gick
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Ja, CSN är inte så generösatobiasw skrev: Jag förstår dig precis =) även om jag inte studerar längre försöker jag också alltid hålla kostnaderna nere.
Har också spanat på biltemas, men inte vågat slå till, du får gärna prova och berätta hur det gick
Hehe, så det får jag? Jag ska nog göra det... kanske. Ska fundera någon dag till. Jag vet en som kör med Biltemapump till returen på sin turbohoj, och det funkar fint, men eftersom han bara kör 402 meter så vet han ingenting om tillförlitligheten...
Jag trodde jag skulle slippa returpump eftersom returen fungerade fint innan när jag körde med mindre turbo (TD04-16T), men den nya turbon (KKK K24 från S60R) är mycket känsligare på returen så den ryker blått utan pump. Kass.
Mmm.. jag har gått från 16T till hx35, och har väldigt dålig lutning från ena turbon, den rök förut, sen byggde jag en fetare retur (24mm inv tror ja det blev) sen ut å testkörde lite i vintras, och det hjälpte vad jag har kunnat se hittils. ev bara för att det kan lagras mer olja i röret =)lahi skrev:Ja, CSN är inte så generösatobiasw skrev: Jag förstår dig precis =) även om jag inte studerar längre försöker jag också alltid hålla kostnaderna nere.
Har också spanat på biltemas, men inte vågat slå till, du får gärna prova och berätta hur det gick
Hehe, så det får jag? Jag ska nog göra det... kanske. Ska fundera någon dag till. Jag vet en som kör med Biltemapump till returen på sin turbohoj, och det funkar fint, men eftersom han bara kör 402 meter så vet han ingenting om tillförlitligheten...
Jag trodde jag skulle slippa returpump eftersom returen fungerade fint innan när jag körde med mindre turbo (TD04-16T), men den nya turbon (KKK K24 från S60R) är mycket känsligare på returen så den ryker blått utan pump. Kass.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
vill bara säga att jag nu hört när en biltema pump kör olja, och det låter inte helt vackert faktiskt =)... är man ute efter en härlig glidarbil skulle jag sattsa på något annat.. påminner lite om man skulle haft typ 10 walbro pumpar i tanken.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Har ett tips på en pump som är gjord för nästan detta syftet. Nissan s13's diffkylningspump, den är något klumpigare än biltemas. Har använt denna mycket till att fylla oljor i olika prylar, spola avfettning osv. Vilken s13 som helst kan donera, eftersom pumpen aldrig används på bilen.
För övrigt tror jag biltemas mässing pump ger runt 6 bar tryck som max, använder en sådan till vatteninsprutningen...
För övrigt tror jag biltemas mässing pump ger runt 6 bar tryck som max, använder en sådan till vatteninsprutningen...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
måste man ta ner bakaxeln för att komma åt att ta bort den pumpen?dundersmurfen skrev:Har ett tips på en pump som är gjord för nästan detta syftet. Nissan s13's diffkylningspump, den är något klumpigare än biltemas. Har använt denna mycket till att fylla oljor i olika prylar, spola avfettning osv. Vilken s13 som helst kan donera, eftersom pumpen aldrig används på bilen.
För övrigt tror jag biltemas mässing pump ger runt 6 bar tryck som max, använder en sådan till vatteninsprutningen...
har förresten testat ganska ordentligt nu med det fetare röret, och det funkar trots 5 grader lutning typ =)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis mar 04, 2008 10:18 pm
- Ort: Björklinge
Mcx har bra returoljepumpar.
www.mcx.se
www.mcx.se