Billet topp, USA Pinto 300+ cfm

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Billet topp, USA Pinto 300+ cfm

Inlägg av norrback »

Här har ni lite info och bilder på en ganska speciell topp.

Toppen skall användas till en sugmotor på 2.8 liter, motorn skall i en Ford Escort MKII, bilen skall gå på strippen, inget annat :)

Ni kan läsa om bilen i en tråd i "Vad händer i garaget" delan av forumet. Bilen har i dag gått 11,4? med 250hk.

Toppen har 52mm insugsventil, 40mm avgas, rullkam på 274 grader in vid 1,27mm + ventilspel (318grader vid 0mm +ventilspel), på avgas 284 grader vid 1,27mm + ventilspel (330 grader vid 0mm +ventilspel). Ventillyftet är 17,85mm på ventilen med ventilspel.

Vad flödar toppen då? Jo,

lyft_____insug_______avgas

2mm____ 53 cfm______48,5 cfm
4mm____ 101,5 cfm____80,4 cfm
6mm____148 cfm______109 cfm
8mm____189,5 cfm____136 cfm
10mm___228,8 cfm____160 cfm
12mm___254,5 cfm____176 cfm
14mm___279,2 cfm____186 cfm
16mm___294,8 cfm____195 cfm
18mm___312,5 cfm____202 cfm
20mm___325 cfm______----

Flödad vid 28" upp till 12mm efter det på 15", avgas är på 28" hela vägen. Flödat med 98mm cylinder som också motorn skall ha.

Hastighetein vid inloppet i toppen är 340FPS mitt i kanalen på 18mm vilket är aldeles för hårt, 1360mm2 ! På avgas uppmätt 322FPS vid 18mm vilket också är i högsta laget, 1046mm2. Därav det höga momentet på lågt varv.

En likadan topp har gett 330hk/370nm på 3liter block. Effekt diagram: http://www.poikkimakiracing.fi/kuvat/tehokayra.jpg

Vi kommer att testa toppen som den är , bänka, köra lite, varefter toppen skall lös och insugskanalen skall förstoras så vi kommer ner till behagligare 310FPS på minsta stället. Avgas vågar jag inte röra eftersom det är värre att bygga tillbaka, på insug är det ju bara ett lägga epoxy.

Vi siktar på närmare 370hk på bensin vid runt 8000rpm då toppen är omgjord, som ett första resultat skulle ju ca 330hk vara OK. Kanske man testar metanol sen, man vet aldrig, finns ju material att porta bort iallafall :)

Bild

Bild

Bild

Bild


/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör apr 19, 2008 6:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ahh vad härligt att se.
jag ahr sett de kört med nån annan slags billet topp i baja serien i staterna elelr om det var mexico?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

denna är made in Finland :)

/Andre'
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

norrback skrev:denna är made in Finland :)

/Andre'
GRYMMT Andre

Häls, Lacke
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Den är faktist grym :)

Han som tagit fram / skött om produktionen, utvecklingen av dessa toppar heter Pasi Poikkimäki. Googla poikkimäkiracing

Passar på både Volvo/Pinto 2,5 block, finns också med 8 stift.


/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör apr 19, 2008 7:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

Grymt :twisted:
Har du mer sånna på lager :D
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

rock n roll med rullkam o 18mm lyft 8) får man fråga vad en sån komplett topp med kam kostar i förhållande till en evo?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

betydligt billigare än en evo är den

/Andre'
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

be han tafram en sådan till bmw m10 motorn med :thumbright:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

alltså tar han bara en aluminiumklump och börjar fräsa i den? ser lite ut så :shock: Har mejlat han men vad liger priset på? Vars hittar man kamaxlar?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:shock: 18mm vetilløft.... helt sjukt :roll:
topplokket va rått :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Knuts
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
Ort: Pedersöre/Finland

Inlägg av Knuts »

air_denka skrev:alltså tar han bara en aluminiumklump och börjar fräsa i den? ser lite ut så :shock: Har mejlat han men vad liger priset på? Vars hittar man kamaxlar?
tjo!

Jag svarar här istället för norrback :)

joo, dom tar en klump och fräser bort allt som inte ser ut som ett topplock ;) Lagerbockarna fräses skillt, och bultas fast med topplocksbultarna när locket monteras.
Vill du kan jag ta reda på prisuppgifter, för de kan va svårt att få svar av honom, då han inte pratar mycket svenska eller engelska. såvida du inte pratar finska då :)
Kamaxlar får man tag på genom honom också.
Till vanliga pinton har ja för mig att roller kammar går på ca. 650euro. kan kolla up det.

mvh. Mathias
Senast redigerad av Knuts den mån apr 21, 2008 2:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
10 seconds.....

Mathias Knuts
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

lät ju dyrt ju. Men å andra sidan verkar iaf flödesvärdena jämnbördiga med evotoppen på 8v rödblock. Ca pris med bra sugkam vore kul att veta.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

16 v til b20 hadde vært noe kansje.... :busted_cop: !!! ev 25v til audi 5er :twisted: :twisted: :dance2:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

9000€ ville han ha för komplett topp. en rödblockare måste rakställas fick jag oxå fram..
Skriv svar