Billet topp, USA Pinto 300+ cfm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Billet topp, USA Pinto 300+ cfm
Här har ni lite info och bilder på en ganska speciell topp.
Toppen skall användas till en sugmotor på 2.8 liter, motorn skall i en Ford Escort MKII, bilen skall gå på strippen, inget annat
Ni kan läsa om bilen i en tråd i "Vad händer i garaget" delan av forumet. Bilen har i dag gått 11,4? med 250hk.
Toppen har 52mm insugsventil, 40mm avgas, rullkam på 274 grader in vid 1,27mm + ventilspel (318grader vid 0mm +ventilspel), på avgas 284 grader vid 1,27mm + ventilspel (330 grader vid 0mm +ventilspel). Ventillyftet är 17,85mm på ventilen med ventilspel.
Vad flödar toppen då? Jo,
lyft_____insug_______avgas
2mm____ 53 cfm______48,5 cfm
4mm____ 101,5 cfm____80,4 cfm
6mm____148 cfm______109 cfm
8mm____189,5 cfm____136 cfm
10mm___228,8 cfm____160 cfm
12mm___254,5 cfm____176 cfm
14mm___279,2 cfm____186 cfm
16mm___294,8 cfm____195 cfm
18mm___312,5 cfm____202 cfm
20mm___325 cfm______----
Flödad vid 28" upp till 12mm efter det på 15", avgas är på 28" hela vägen. Flödat med 98mm cylinder som också motorn skall ha.
Hastighetein vid inloppet i toppen är 340FPS mitt i kanalen på 18mm vilket är aldeles för hårt, 1360mm2 ! På avgas uppmätt 322FPS vid 18mm vilket också är i högsta laget, 1046mm2. Därav det höga momentet på lågt varv.
En likadan topp har gett 330hk/370nm på 3liter block. Effekt diagram: http://www.poikkimakiracing.fi/kuvat/tehokayra.jpg
Vi kommer att testa toppen som den är , bänka, köra lite, varefter toppen skall lös och insugskanalen skall förstoras så vi kommer ner till behagligare 310FPS på minsta stället. Avgas vågar jag inte röra eftersom det är värre att bygga tillbaka, på insug är det ju bara ett lägga epoxy.
Vi siktar på närmare 370hk på bensin vid runt 8000rpm då toppen är omgjord, som ett första resultat skulle ju ca 330hk vara OK. Kanske man testar metanol sen, man vet aldrig, finns ju material att porta bort iallafall
/Andre'
Toppen skall användas till en sugmotor på 2.8 liter, motorn skall i en Ford Escort MKII, bilen skall gå på strippen, inget annat
Ni kan läsa om bilen i en tråd i "Vad händer i garaget" delan av forumet. Bilen har i dag gått 11,4? med 250hk.
Toppen har 52mm insugsventil, 40mm avgas, rullkam på 274 grader in vid 1,27mm + ventilspel (318grader vid 0mm +ventilspel), på avgas 284 grader vid 1,27mm + ventilspel (330 grader vid 0mm +ventilspel). Ventillyftet är 17,85mm på ventilen med ventilspel.
Vad flödar toppen då? Jo,
lyft_____insug_______avgas
2mm____ 53 cfm______48,5 cfm
4mm____ 101,5 cfm____80,4 cfm
6mm____148 cfm______109 cfm
8mm____189,5 cfm____136 cfm
10mm___228,8 cfm____160 cfm
12mm___254,5 cfm____176 cfm
14mm___279,2 cfm____186 cfm
16mm___294,8 cfm____195 cfm
18mm___312,5 cfm____202 cfm
20mm___325 cfm______----
Flödad vid 28" upp till 12mm efter det på 15", avgas är på 28" hela vägen. Flödat med 98mm cylinder som också motorn skall ha.
Hastighetein vid inloppet i toppen är 340FPS mitt i kanalen på 18mm vilket är aldeles för hårt, 1360mm2 ! På avgas uppmätt 322FPS vid 18mm vilket också är i högsta laget, 1046mm2. Därav det höga momentet på lågt varv.
En likadan topp har gett 330hk/370nm på 3liter block. Effekt diagram: http://www.poikkimakiracing.fi/kuvat/tehokayra.jpg
Vi kommer att testa toppen som den är , bänka, köra lite, varefter toppen skall lös och insugskanalen skall förstoras så vi kommer ner till behagligare 310FPS på minsta stället. Avgas vågar jag inte röra eftersom det är värre att bygga tillbaka, på insug är det ju bara ett lägga epoxy.
Vi siktar på närmare 370hk på bensin vid runt 8000rpm då toppen är omgjord, som ett första resultat skulle ju ca 330hk vara OK. Kanske man testar metanol sen, man vet aldrig, finns ju material att porta bort iallafall
/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör apr 19, 2008 6:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ahh vad härligt att se.
jag ahr sett de kört med nån annan slags billet topp i baja serien i staterna elelr om det var mexico?
jag ahr sett de kört med nån annan slags billet topp i baja serien i staterna elelr om det var mexico?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Den är faktist grym
Han som tagit fram / skött om produktionen, utvecklingen av dessa toppar heter Pasi Poikkimäki. Googla poikkimäkiracing
Passar på både Volvo/Pinto 2,5 block, finns också med 8 stift.
/Andre'
Han som tagit fram / skött om produktionen, utvecklingen av dessa toppar heter Pasi Poikkimäki. Googla poikkimäkiracing
Passar på både Volvo/Pinto 2,5 block, finns också med 8 stift.
/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör apr 19, 2008 7:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 95
- Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
- Ort: Pedersöre/Finland
tjo!air_denka skrev:alltså tar han bara en aluminiumklump och börjar fräsa i den? ser lite ut så Har mejlat han men vad liger priset på? Vars hittar man kamaxlar?
Jag svarar här istället för norrback
joo, dom tar en klump och fräser bort allt som inte ser ut som ett topplock Lagerbockarna fräses skillt, och bultas fast med topplocksbultarna när locket monteras.
Vill du kan jag ta reda på prisuppgifter, för de kan va svårt att få svar av honom, då han inte pratar mycket svenska eller engelska. såvida du inte pratar finska då
Kamaxlar får man tag på genom honom också.
Till vanliga pinton har ja för mig att roller kammar går på ca. 650euro. kan kolla up det.
mvh. Mathias
Senast redigerad av Knuts den mån apr 21, 2008 2:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
10 seconds.....
Mathias Knuts
Mathias Knuts
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt: