Hjälp med att välja Turbobygge
Hjälp med att välja Turbobygge
Nu hade jag tänkt att börja inhandla grejer till mitt lilla snikturbo bygge.
Volvo 244..
Men jag har skaplig beslutsångest så behöver lite hjälp vad som anses bäst i mitt fall och så att pengarna räcker till.
Mitt effektmål är ca 180-200 nånting, blir det mer så är det såklart inget minus
Sitter en B23A i den.
Dock kommer det kosta med alla delar ca 10k så jag vet inte om det är lönsammare och köpa en B21ET, B230ET eller B230FT ?
Har varit inne på Förgasarturbo länge nu eftersom jag köpte en Förgasare & Tryckbox från R-sport satsen förut.
Med förgasarturbo, kommer den kunna gå att köra vanligt också eller finns det risk för att det blir en riktig krångelmaskin?
Har ca 10-15 tusen att röra mig på.
Volvo 244..
Men jag har skaplig beslutsångest så behöver lite hjälp vad som anses bäst i mitt fall och så att pengarna räcker till.
Mitt effektmål är ca 180-200 nånting, blir det mer så är det såklart inget minus
Sitter en B23A i den.
Dock kommer det kosta med alla delar ca 10k så jag vet inte om det är lönsammare och köpa en B21ET, B230ET eller B230FT ?
Har varit inne på Förgasarturbo länge nu eftersom jag köpte en Förgasare & Tryckbox från R-sport satsen förut.
Med förgasarturbo, kommer den kunna gå att köra vanligt också eller finns det risk för att det blir en riktig krångelmaskin?
Har ca 10-15 tusen att röra mig på.
9octane
Race Tech
Race Tech
Har hittat en B230ET för bra pris inkl allting sa han, el & boxar, turbo, grenrör, insug, IC, slangar osv. Turbon var lite sliten men de e ju shitsame, inte dyrt me en bättre begagnad värre turbo. Värd 4500:-?
Blir nog den! den e billigare att köpa, en om jag skulle köpa, turbo, grenrör, BTR & IC separat till B23A å konvertera
Nu till denna fråga!
Vad behövs för att lägga i en B230ET i 240in istället för föggemotorn som sitter där nu?
Bensintillförsel?
Tändning?
El?
Drivpaketet?
Gärna utförligt svar!
Om jag vill ha en värre bätt i kopplingen, va bör jag satsa på?
Blir nog den! den e billigare att köpa, en om jag skulle köpa, turbo, grenrör, BTR & IC separat till B23A å konvertera
Nu till denna fråga!
Vad behövs för att lägga i en B230ET i 240in istället för föggemotorn som sitter där nu?
Bensintillförsel?
Tändning?
El?
Drivpaketet?
Gärna utförligt svar!
Om jag vill ha en värre bätt i kopplingen, va bör jag satsa på?
9octane
Race Tech
Race Tech
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Det borde väll funka om det inte spikar.Almgren skrev:Fan är dom så klena? När ger dom upp?
Jag som ahde hittat en komplett b230et för 4500
Det är väll bara vevstakarna som är klena i dom motorerna? köp H-profilare och stoppa i så håller det garanterat.
StenParnerMotor säljer väll för 1225kr/st och sen har jag för mej att jag sett H-profilare för 895kr/st här på forumets sälj del.
MVH Jonas
håll dej borta från allt va heter b230 mellan 85-89 ungefär
b21et b23et eller b230ft/fl nyare än 90 så klarar dem en held del effekt redan i orginalskick..
tror b23et är den som ger bäst effekt i std skick (405topp med D-kam) demn andra går å få bra flås i rätt enkelt men som sagt,
mellan 85 till slutet av 89 tror jag är b230 blocken knappt nått att satsa på utan att ta isär å byta delar...
b21et b23et eller b230ft/fl nyare än 90 så klarar dem en held del effekt redan i orginalskick..
tror b23et är den som ger bäst effekt i std skick (405topp med D-kam) demn andra går å få bra flås i rätt enkelt men som sagt,
mellan 85 till slutet av 89 tror jag är b230 blocken knappt nått att satsa på utan att ta isär å byta delar...
Tack för ett mkt bra svar.knotan skrev:håll dej borta från allt va heter b230 mellan 85-89 ungefär
b21et b23et eller b230ft/fl nyare än 90 så klarar dem en held del effekt redan i orginalskick..
tror b23et är den som ger bäst effekt i std skick (405topp med D-kam) demn andra går å få bra flås i rätt enkelt men som sagt,
mellan 85 till slutet av 89 tror jag är b230 blocken knappt nått att satsa på utan att ta isär å byta delar...
En till fråga, B230FT/FK är det något mer jobb med dom att lägga i, jämfört med B230ET ? Förutom fördelar förflyttningen då.
I guiden som finns där det beskrivs hur man lägger i en 230ft/fk så står det ju att detta är inget för dig som inte har 20/25 tusen att lägga ut, det är va de kostar att göra ett sånt här byte!?
Inte kan de kosta så mycket? Borde ju gå på ca 10-12 tusen enligt mina beräkningar.
Ennu en gång, tack för bra svar här på savarturbo =)
9octane
Race Tech
Race Tech