Hjälp med att välja Turbobygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Hjälp med att välja Turbobygge

Inlägg av Almgren »

Nu hade jag tänkt att börja inhandla grejer till mitt lilla snikturbo bygge.
Volvo 244..

Men jag har skaplig beslutsångest så behöver lite hjälp vad som anses bäst i mitt fall och så att pengarna räcker till.

Mitt effektmål är ca 180-200 nånting, blir det mer så är det såklart inget minus 8)

Sitter en B23A i den.

Dock kommer det kosta med alla delar ca 10k så jag vet inte om det är lönsammare och köpa en B21ET, B230ET eller B230FT ?

Har varit inne på Förgasarturbo länge nu eftersom jag köpte en Förgasare & Tryckbox från R-sport satsen förut.

Med förgasarturbo, kommer den kunna gå att köra vanligt också eller finns det risk för att det blir en riktig krångelmaskin?

Har ca 10-15 tusen att röra mig på.
9octane
Race Tech
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

lägg i en färdig turbomotor... sen kan du labba med smågrejor som inte kostar multum tex. avgasrör, filter, pilla på WG osv...

detta är nog det enklaste och förmodligen billigaste sättet att nå ditt effekt mål.

:thumbright:
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Inlägg av Almgren »

Vilken motor rekommenderar ni? Tänker på minst jobb nu också annars hade ju en b230ft/fk varit bra.

Vad behövs göras/ändras, köpas till en b230et/b21et?
9octane
Race Tech
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

det bästa hade väl varit å hinkat ner en b230ft 165hk org ett chip å du har ca 200-220 beroende på hur frisk motorn är. en b230ft ligger väl inom gränserna lr??
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
laser_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: fre apr 20, 2007 8:36 pm
Ort: Öland
Kontakt:

Inlägg av laser_ »

b230 fk tycker jag du ska köpa då har du dom starka stakarna och oljesprut under kolvarna och relativt ny motor är det med.
volvo 240 t5
volvo 945 turbo
www.garaget.org/Laser_
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Inlägg av Almgren »

Har hittat en B230ET för bra pris inkl allting sa han, el & boxar, turbo, grenrör, insug, IC, slangar osv. Turbon var lite sliten men de e ju shitsame, inte dyrt me en bättre begagnad värre turbo. Värd 4500:-?

Blir nog den! den e billigare att köpa, en om jag skulle köpa, turbo, grenrör, BTR & IC separat till B23A å konvertera :roll:

Nu till denna fråga!

Vad behövs för att lägga i en B230ET i 240in istället för föggemotorn som sitter där nu?
Bensintillförsel?
Tändning?
El?
Drivpaketet?
Gärna utförligt svar!

Om jag vill ha en värre bätt i kopplingen, va bör jag satsa på?
9octane
Race Tech
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Inlägg av Almgren »

Mycket jobb och byta kabelhärva? Svårt?
9octane
Race Tech
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Undvik helst att köpa en B230ET då det är klena vevstakar i = kroknar lätt när man blir lite för ivrig att ställa upp laddet :hihi:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Inlägg av Almgren »

Fan är dom så klena? När ger dom upp?

Jag som ahde hittat en komplett b230et för 4500 :thumbdown:
9octane
Race Tech
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Almgren skrev:Fan är dom så klena? När ger dom upp?

Jag som ahde hittat en komplett b230et för 4500 :thumbdown:
Det borde väll funka om det inte spikar.

Det är väll bara vevstakarna som är klena i dom motorerna? köp H-profilare och stoppa i så håller det garanterat.

StenParnerMotor säljer väll för 1225kr/st och sen har jag för mej att jag sett H-profilare för 895kr/st här på forumets sälj del.

MVH Jonas
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

håll dej borta från allt va heter b230 mellan 85-89 ungefär

b21et b23et eller b230ft/fl nyare än 90 så klarar dem en held del effekt redan i orginalskick..
tror b23et är den som ger bäst effekt i std skick (405topp med D-kam) demn andra går å få bra flås i rätt enkelt men som sagt,
mellan 85 till slutet av 89 tror jag är b230 blocken knappt nått att satsa på utan att ta isär å byta delar...
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Inlägg av Almgren »

knotan skrev:håll dej borta från allt va heter b230 mellan 85-89 ungefär

b21et b23et eller b230ft/fl nyare än 90 så klarar dem en held del effekt redan i orginalskick..
tror b23et är den som ger bäst effekt i std skick (405topp med D-kam) demn andra går å få bra flås i rätt enkelt men som sagt,
mellan 85 till slutet av 89 tror jag är b230 blocken knappt nått att satsa på utan att ta isär å byta delar...
Tack för ett mkt bra svar.
En till fråga, B230FT/FK är det något mer jobb med dom att lägga i, jämfört med B230ET ? Förutom fördelar förflyttningen då.

I guiden som finns där det beskrivs hur man lägger i en 230ft/fk så står det ju att detta är inget för dig som inte har 20/25 tusen att lägga ut, det är va de kostar att göra ett sånt här byte!?

Inte kan de kosta så mycket? Borde ju gå på ca 10-12 tusen enligt mina beräkningar.



Ennu en gång, tack för bra svar här på savarturbo =)
9octane
Race Tech
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det beror ju HELT på vad för delar du får tag på till bra pris,...
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Inlägg av Almgren »

Jo det förstår jag men tyckte att det kryddade lite väl mkt i den guiden.



MEN Är det mer jobb att slänga i en B230FT en B230ET ?
förutom fördelar förflyttningen
9octane
Race Tech
Skriv svar