Anderssons Projekt 940Turbo 550hk++ ""TILL SALU""
- Fuelpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 254
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
- Ort: Umeå/Västerbotten
Anderssons Projekt 940Turbo 550hk++ ""TILL SALU""
Då drar väl jag också igång en projekt tråd här på forumet. Jag har en helt org 940 Turbo -91 som skall både lackas om och få sig en bättre motor med mer krut. Projekt är nu i full gång iaf och bilder kommer att läggas upp allt eftersom. Ni får gärna skriva och komentera mitt bygge.
Här nedan kommer info och komponeter jag har tänkt använda mig av.
Motor:
-95 B230Ft block med oljekylning under kolvarna. Toppdäckat och Oringat med pianotråd. 2.5L smidd marinvev med 86mm slaglängd. Spm H-profil stålstakar.Venolia kolvar med de tjocka kolvbultarna. Bearbetat och lättat 60-2 svänghjul, 240mm sinterlamell. 712 tryckplatta, Special vevhusventilation. Separatballanserat svänghjul, tryckplatta, vevaxel och remhjul. Viktjusterade kolvar och stakar.Kl-racing kamremsdrev. Alu remhjul. Moddad oljepump.Ombyggt b20 tråg med skvalplåt.
Maxportad 531 topp med 48/40ventiler, Bearbetatade förbränningsrum,
Upptagna grupp A kyl hål, Sänkta brunnar, Titanium brickor, dubbla ventilfjädrar, Enem V16 Turbo kam, Justerbart kamdrev
Davis Craig Elektriska vattenpump 80L/min
Extaktorgrenrör med 60mm wastegate
Dubbelkulagrad raceturbo märke Comp Turbo
In 61mm ut 67mm A/r 0,84 God för 630Hk
Vems v3.6 Insprutning/Tändning med Vems Display, Kabelhärva, 8 spridarkontakter, Bredbandslambda, Avgastemp samt knacksensor
Msd 6 A Tänförstärkaresteg med msd blaster 2 tändspole
Plenuminsug med fullradietrattar och dubbla spridarader, 3" spjällhus
4st 680cc msd spridare(6håls) på främre raden.
4st 1000cc msd spridare(6håls) på bakre raden.
Bränslesystem
60Liters skumfylld Fuelcell med sump, tankgivare samt tip-over ventil
Aeromotive linjär bränsletrycksregulator
Fuelab 1000hk Bränslepump med An10 in och ut
Stålomspunna slangar och An koppel till allt
Iveco intercooler med 3" anslutningar
45mm Turbonetics Godzilla dump
4" Dubbelkonat sportluftsfilter
3" avgassytem med en dämpare.
Drivlina/Transmission
5 växlad Zf låda från Bmw Diesel med riktig aluspak short shift. Rakställd
Justerbar bakaxelbrygga med uniballstag ifrån den berycktade turbocontainern
Diff ej klart, blir troligtvis en Aussie Locker eller torsendiff
Här nedan kommer info och komponeter jag har tänkt använda mig av.
Motor:
-95 B230Ft block med oljekylning under kolvarna. Toppdäckat och Oringat med pianotråd. 2.5L smidd marinvev med 86mm slaglängd. Spm H-profil stålstakar.Venolia kolvar med de tjocka kolvbultarna. Bearbetat och lättat 60-2 svänghjul, 240mm sinterlamell. 712 tryckplatta, Special vevhusventilation. Separatballanserat svänghjul, tryckplatta, vevaxel och remhjul. Viktjusterade kolvar och stakar.Kl-racing kamremsdrev. Alu remhjul. Moddad oljepump.Ombyggt b20 tråg med skvalplåt.
Maxportad 531 topp med 48/40ventiler, Bearbetatade förbränningsrum,
Upptagna grupp A kyl hål, Sänkta brunnar, Titanium brickor, dubbla ventilfjädrar, Enem V16 Turbo kam, Justerbart kamdrev
Davis Craig Elektriska vattenpump 80L/min
Extaktorgrenrör med 60mm wastegate
Dubbelkulagrad raceturbo märke Comp Turbo
In 61mm ut 67mm A/r 0,84 God för 630Hk
Vems v3.6 Insprutning/Tändning med Vems Display, Kabelhärva, 8 spridarkontakter, Bredbandslambda, Avgastemp samt knacksensor
Msd 6 A Tänförstärkaresteg med msd blaster 2 tändspole
Plenuminsug med fullradietrattar och dubbla spridarader, 3" spjällhus
4st 680cc msd spridare(6håls) på främre raden.
4st 1000cc msd spridare(6håls) på bakre raden.
Bränslesystem
60Liters skumfylld Fuelcell med sump, tankgivare samt tip-over ventil
Aeromotive linjär bränsletrycksregulator
Fuelab 1000hk Bränslepump med An10 in och ut
Stålomspunna slangar och An koppel till allt
Iveco intercooler med 3" anslutningar
45mm Turbonetics Godzilla dump
4" Dubbelkonat sportluftsfilter
3" avgassytem med en dämpare.
Drivlina/Transmission
5 växlad Zf låda från Bmw Diesel med riktig aluspak short shift. Rakställd
Justerbar bakaxelbrygga med uniballstag ifrån den berycktade turbocontainern
Diff ej klart, blir troligtvis en Aussie Locker eller torsendiff
Senast redigerad av Fuelpress den ons okt 10, 2012 2:38 pm, redigerad totalt 16 gång.
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
- Fuelpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 254
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
- Ort: Umeå/Västerbotten
Re: Anderssons Projekt 940Turbo (550hk++)
Jodå! byggbilder kommer att ramla in eftersom
Senast redigerad av Fuelpress den fre sep 05, 2008 12:15 am, redigerad totalt 2 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
- Ort: Skara