Anderssons Projekt 940Turbo 550hk++ ""TILL SALU""

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Anderssons Projekt 940Turbo 550hk++ ""TILL SALU""

Inlägg av Fuelpress »

Då drar väl jag också igång en projekt tråd här på forumet. Jag har en helt org 940 Turbo -91 som skall både lackas om och få sig en bättre motor med mer krut. Projekt är nu i full gång iaf och bilder kommer att läggas upp allt eftersom. Ni får gärna skriva och komentera mitt bygge.
Här nedan kommer info och komponeter jag har tänkt använda mig av.

Motor:

-95 B230Ft block med oljekylning under kolvarna. Toppdäckat och Oringat med pianotråd. 2.5L smidd marinvev med 86mm slaglängd. Spm H-profil stålstakar.Venolia kolvar med de tjocka kolvbultarna. Bearbetat och lättat 60-2 svänghjul, 240mm sinterlamell. 712 tryckplatta, Special vevhusventilation. Separatballanserat svänghjul, tryckplatta, vevaxel och remhjul. Viktjusterade kolvar och stakar.Kl-racing kamremsdrev. Alu remhjul. Moddad oljepump.Ombyggt b20 tråg med skvalplåt.

Maxportad 531 topp med 48/40ventiler, Bearbetatade förbränningsrum,
Upptagna grupp A kyl hål, Sänkta brunnar, Titanium brickor, dubbla ventilfjädrar, Enem V16 Turbo kam, Justerbart kamdrev

Davis Craig Elektriska vattenpump 80L/min

Extaktorgrenrör med 60mm wastegate
Dubbelkulagrad raceturbo märke Comp Turbo
In 61mm ut 67mm A/r 0,84 God för 630Hk

Vems v3.6 Insprutning/Tändning med Vems Display, Kabelhärva, 8 spridarkontakter, Bredbandslambda, Avgastemp samt knacksensor

Msd 6 A Tänförstärkaresteg med msd blaster 2 tändspole

Plenuminsug med fullradietrattar och dubbla spridarader, 3" spjällhus
4st 680cc msd spridare(6håls) på främre raden.
4st 1000cc msd spridare(6håls) på bakre raden.

Bränslesystem

60Liters skumfylld Fuelcell med sump, tankgivare samt tip-over ventil
Aeromotive linjär bränsletrycksregulator
Fuelab 1000hk Bränslepump med An10 in och ut
Stålomspunna slangar och An koppel till allt

Iveco intercooler med 3" anslutningar

45mm Turbonetics Godzilla dump

4" Dubbelkonat sportluftsfilter

3" avgassytem med en dämpare.


Drivlina/Transmission

5 växlad Zf låda från Bmw Diesel med riktig aluspak short shift. Rakställd

Justerbar bakaxelbrygga med uniballstag ifrån den berycktade turbocontainern

Diff ej klart, blir troligtvis en Aussie Locker eller torsendiff

Bild
Senast redigerad av Fuelpress den ons okt 10, 2012 2:38 pm, redigerad totalt 16 gång.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Kan bli riktigt grymt! :thumbright:
OCh kom ihåg.. Alla gillar bilder! :)
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Re: Anderssons Projekt 940Turbo (550hk++)

Inlägg av Fuelpress »

Jodå! byggbilder kommer att ramla in eftersom :hihi:
Senast redigerad av Fuelpress den fre sep 05, 2008 12:15 am, redigerad totalt 2 gång.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

:scratch:

Blir fränt :thumbright:
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Låter spännande :thumbright: Ser fram emot bilder :P
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Inlägg av Fuelpress »

Som ni ser är bilen helt org och ser inte specielt märkvärdig ut. Bilen kommer att göras om en hel del. Ny lack, styling, fälgar, sänknig m.m.
Prio ett är att lacka om den under huven, sätta ner motor och få allting att funka. Kommer att lämna utsidan till sist körkåt som är :P
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Inlägg av TurboFransson »

kan bli ett kul bygge de här :D

får man fråga vad du lagt budgeten på?, 550 hk lär kosta en hel del :wink:
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Inlägg av Fuelpress »

Hehe! Budget å budget :) Får vell se vad det slutar på ist :lol:
kan säga redan nu att det är lagt ut en hel del.
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Inlägg av Fuelpress »

Bild


Motor rummet lackad i färgen "441" Laserblå. Smådetaljer och diverse halvdeles på plats
Senast redigerad av Fuelpress den fre maj 23, 2008 12:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Inlägg av Fuelpress »

Bild
Nymålat Ft block
Senast redigerad av Fuelpress den fre maj 23, 2008 12:14 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Inlägg av Fuelpress »

Bild

Venoliakolvar och spms H-profil stakar
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Inlägg av Fuelpress »

Bild

Skitdålig bild men Marinvev på plats
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Inlägg av Fuelpress »

Bild
Kolvar och stakar monterad
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Inlägg av Fuelpress »

Bild

Då har även B20 tråget fått sig lite färg. Tråget är nu försett med skvalp plåt samt skarvat på djupet för att rymma mer olja.Måttade upp tråget och nu rymmer det ca 4.3L. Åker med moddad oljepump och B20 tråg för att jag ska köra med rakställd motor
Användarvisningsbild
Fuelpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 254
Blev medlem: mån aug 06, 2007 7:36 pm
Ort: Umeå/Västerbotten

Inlägg av Fuelpress »

B20 Tråget på plats
Bild
Sådär nu kan den döpas om till B250Ft :lol:
Skriv svar