avgasmottryck

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

avgasmottryck

Inlägg av Tommy Luhr »

Vad skall man gå efter för direkta regler där? har kört med att när avgasmottrycket blir dubbelt så högt som laddtrycket så skall man inte gå så mycket längre..

Erfarenheter?

Körde ett standard 940 grenrör och en 18t på det i en gat motor.
Laddade ca 1,5bar och hade ett mottryck på 4bar :(

Inte att rekomendera, visserligen satt det en k-kam i toppen...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

trur at det ikke va mere effekt å hente på motoren,når motrykket var så stort.... :evil: når mottrykket blir større enn turbotrykket faller effekten dramatisk :!: trur det må større/flere rør å større sluttpotte ;-)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det låter helt åt skogen det där, som caterpillar sa så är det väl bra om man försöker hålla det lika med eller mindre än laddtrycket. Det beror ju på duration och öppningstider också, med vissa "snälla" kammar kan man tolerera lite mottryck för det blir aldrig korsdrag i förbränningsrummet när både insug och avgas är öppet. Med lite vassare sugmotor-kammar så får man akta sig med en för liten turbo.

Du borde kolla upp om du har läckage på trycksidan, mellan kompressor-utloppet och insuget. Det kan hända att du "laddar för kråkorna" och då ökar avgasmotrycket utan att ge någon effektökning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

i dagarna har jag inget problem med mottryck, för den enda motorn som det är lite trimmningsgrad på flåsar genom en hx50 :D

Men när jag bromsade motorn i första utförande så låg jag på ett avgasmottryck runt 4bar med 2 bars ladd, men då hade jag kört turbon i bott för 60hk sedan plus att jag körde med ett gt25avgashus med 0,86 a/r.

visserligen en 16v motor med std kammar, så det var ju inget värre profil på kammarna direkt.

Men på den så har inte avgasmottrycket spelat någon större roll..

Där är det ju en fördel med 16v då man kan ställa nockvinkeln som man vill.. där kan man mygla bort mycket problem med avgasmottryck.

Men Problemet kommer att komma är jag rädd för då jag har ett par pinnar som är betydligt vassare samt att jag funderar på att köra med ett eftermarknads agg typ turbonetics eller precision turbo.
Är rädd för att det är avgashusen på dom typerna av turbos som kan krångla till det en del..

TTR hade ju problem med deras 72:a att den var för svår att få ner avgasmottrycket på..

Det är ju oftast stora impellers i små avgashus i eftermarknads bensin aggen..

Dilemma!
Kanske är ett vanligt GT agg som är det bästa i slutänden ändå...

kommentarer och erfarenheter?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

På 1.4 bars laddtryck hade jag 0.7-0.8 bar avgastryck, och vid 1.9 bar laddtryck hade jag ca 1.3 bar avgastryck.

Vad man eftersträvar är ett så lågt tryck man orkar fixa. På en bruks bil kan man acceptera nästan dubbla trycket ut, men på en halv-race-motor ska man aldrig ha mer än laddtrycket (tycker jag), helst ska man ligga 0.6 bar lägre på avgaserna. Med lagomt stora lastbils-aggregat brukar det inte bli några problem!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tackar Jens! var lite ungefärliga siffror jag var ute efter:)

Men sunt förnuft så förstår man ju att man inte skall ha för högt avgasmottryck. men det finns ja alltid gränser på vad som är bra och dåligt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
jan205gti
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 21, 2004 3:28 pm
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av jan205gti »

plockade av turbogrejerna häromdan från min peuegot 205 gti. såg att tryckrören efter spjället vart helt igensotade. normalt? eller har det med mottryck å göra att det är så pass högt att avgaserna trycks tillbaka på nåt sätt. kör med en liten snurra (gt1752) med ett grenrör som ser ut som en kollektor =)
Användarvisningsbild
Armin
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: lör nov 06, 2004 9:26 pm
Ort: Västerås/turbocity
Kontakt:

Inlägg av Armin »

hur mäter ni motttrycket? extra ladd mätare??
Supra singelturbo homemade edition 9,65/263kmh
Borg warner 86mm 2010 1147whp 1115Wnm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En extra laddtryck-mätare (manometer) kopplar du in. Du kan ha ett par decimeter kopparrör för att komma en bit bort från grenröret där du kopplar in slangen till mätaren (så du inte bränner upp slangen).
Se till att du mäter 90 grader mot avgasflödet, så du inte ser mer än vad det är, eller mindre. Nån typ av gängad koppling för att få en mätpunkt kan du ju svetsa på, kanske finns någon som kan ge råd?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

bromsrör med bromsnipplar är rätt så enkelt och fungerar fint.. kan vara lite problem med att kopparrören spökar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en 0.5-1mm strypning i slangen behövs offtast för att visaren ej ska skaka.
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Hej!

Volvo140turbo: Du skrev tidigare lite om hur man kunde påverka mottrycket med ändrade nockvinklar på 16ventilaren. Har du lust att utveckla detta lite, inte bara med tanke på mottrycket? Hur du har ställt kamaxlarna och hur du har resonerat? Är ganska nyfiken då jag själv tänkt att åka 16v framöver. Har inte lämnat detta så mycket eftertanke på den tidigare 8v, men nu får man ju möjligheter att ändra friskt.

MVH Jonas T
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jonas T skrev:Hej!

Volvo140turbo: Du skrev tidigare lite om hur man kunde påverka mottrycket med ändrade nockvinklar på 16ventilaren. Har du lust att utveckla detta lite, inte bara med tanke på mottrycket? Hur du har ställt kamaxlarna och hur du har resonerat? Är ganska nyfiken då jag själv tänkt att åka 16v framöver. Har inte lämnat detta så mycket eftertanke på den tidigare 8v, men nu får man ju möjligheter att ändra friskt.

MVH Jonas T
Med hjälp av nockvinkeln kan man inte trolla bort mottryck men man kan däremot se till så att onödiga avgaser som inte tagit sig ut ur cylindern inte kommer in i insuget. lite fel av mig att säga att man kan påverka mottrycket med bara att ställa kammarna.
Men däremot så har avgashus, impeller och grenrörsutformning mycket med att göra hur avgaserna väljer att gå, detta spelar in på hur avgaskammen skall vara utformad.
Men detta har diskuterats förut.

Som jag skulle vilja ha det på turbo kammar så är det högt lyft med lite mindre duration.

själv så körde jag utan ställbara kamdrev på min motor så där stod nockvinkeln original.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jag citerar ett inlägg som "TTR Jompa" Skrivit, som jag tycker är intressant:
Mottrycket har mest med A/R i turbin och storleken på turbinaxeln att göra

När vi körde motorn i bänk med en T72 P-trim 096 A/R (Kompressordelen ska klara 900hk)
Så körde vi med fullt öppen wastegate HKS 60mm . Då gav motorn 430hk vid 8500rpm,och motorn laddade endå 0,45kg(med fullt öppen WG)
Sen stängde vi WG och laddade 1,5kg med 600hk som resultat,Vi såg att mottrycket steg mycket då, så vi provade höja till 1,7kg det gav 10 ynka hk
Då böt vi avgashus till ett 1,32 A/R
Samtidigt pajade laddtrycksstyrningen så den laddade BARA 1,4kg vilket resulterade 670hk vid 7500... SEN gick ALLA svänghjulsbultar av !!

MVH Jompa
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja det gäller att hitta harmonin med ett bra flödande avgashus som kommer förhållande vis tidigt..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar