cheva automat i volvo röd blockare (B20-B230)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
cheva automat i volvo röd blockare (B20-B230)
tänkte skapa en tråd om denna kombination så vi kan lära oss av varandra hur man gör en sån lösning kanse både en enklare för gata och en för fullt ut racing.
ska fixa lite bilder och info framöver, ni som gjort detta förut skriv gärna nåra rader om ni gjort och på vilka bilar de sitter på
en bra början är KL-racings adapter iallafall som är komplett med centrerigs pinnar och allt, 2000kr är ett bra pris då det är många timmar i en sån, fins både för rak och sneställd motor
men det som vållar större problem är hur man får ihop volvos vev mot chevas converter (bilder kommer på olika lösningar) ska man åka snabbare än 10 sec krävs också sfi flex platta.
ska fixa lite bilder och info framöver, ni som gjort detta förut skriv gärna nåra rader om ni gjort och på vilka bilar de sitter på
en bra början är KL-racings adapter iallafall som är komplett med centrerigs pinnar och allt, 2000kr är ett bra pris då det är många timmar i en sån, fins både för rak och sneställd motor
men det som vållar större problem är hur man får ihop volvos vev mot chevas converter (bilder kommer på olika lösningar) ska man åka snabbare än 10 sec krävs också sfi flex platta.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
man får göra ny bulcirkel i cheva flexplatta och montera den på en hemmagjord adapter som har volvons bultcirkel.
cheva har 6 bultar och volvo 8 så man kan inte sätta dom bredvid varandra utan att ett hål går i volvo cirkeln.
Mycket jobb men fungerar fin fint om man stiftar det noga
cheva har 6 bultar och volvo 8 så man kan inte sätta dom bredvid varandra utan att ett hål går i volvo cirkeln.
Mycket jobb men fungerar fin fint om man stiftar det noga
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
intresant :thumbright:du har ingen bild på bara adaptern tommy? hur har du gjort med startmotorn, det är ju större dim på start kransen.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre jun 06, 2008 2:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
här är ett exempel på en adapter mellan volvos flexplatta och chevas converter så man kan prova v8 convertrar utan att behöva bygga om fäst öronen.
den sitter på söderlunds mattsvart pv i sävar
detta är en cheva SFI godkänd flexplatta till cheva 350 med lilla startkransen. men som jag lite dåligt försöker fota så stämmer inte bult mönstret ens i närheten men det kanse går att fixa med en sån tommy luhs adapter.
en tanke är också att det kanse är lättare att bygga en adapter mot en 6 bultad B20 vevaxel? ska kolla på det sen men det blir svårare att hitta stakar till den veven, men den är ännu fetare än den 8 bultade
den sitter på söderlunds mattsvart pv i sävar
detta är en cheva SFI godkänd flexplatta till cheva 350 med lilla startkransen. men som jag lite dåligt försöker fota så stämmer inte bult mönstret ens i närheten men det kanse går att fixa med en sån tommy luhs adapter.
en tanke är också att det kanse är lättare att bygga en adapter mot en 6 bultad B20 vevaxel? ska kolla på det sen men det blir svårare att hitta stakar till den veven, men den är ännu fetare än den 8 bultade
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
jag har dåligt med bilder på adaptern, men skall ta mer när den kommer från balancering.
Här är baksidan:)
Här är baksidan:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
några till
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Robert Ågren
- Impellerhead
- Inlägg: 146
- Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Obs att såfort man gör nån ändring i en SFI godkänd flexplatta/svänghjul så upphör godkännandet......
Vet att Hunchbackteamet gängat in koniska pluggar som även limmats i chevamönstret på svänghjulet och därefter tagit upp volvos mönster. Och efter detta fått det SFI godkänt igen.
Alternativet är att tillverka en adapter men det är svårt att få till om man inte också ändrar bultmönstret.
När jag åkte automat så använde jag volvos flexplatta som borrats om för att passa mot turbinen och en distans som bultades med svänghjulsbultarna som centrerade in mot veven och ut mot turbinen..... givetvis inget sfi på det såklart
Vet att Hunchbackteamet gängat in koniska pluggar som även limmats i chevamönstret på svänghjulet och därefter tagit upp volvos mönster. Och efter detta fått det SFI godkänt igen.
Alternativet är att tillverka en adapter men det är svårt att få till om man inte också ändrar bultmönstret.
När jag åkte automat så använde jag volvos flexplatta som borrats om för att passa mot turbinen och en distans som bultades med svänghjulsbultarna som centrerade in mot veven och ut mot turbinen..... givetvis inget sfi på det såklart
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag fick pm av Lidenfors här på forumet och nåra tips som jag lägger inhär
intresant att olje pums dim som centrerar kåpan är av samma dim
samma diameter på lådans bultmönster för oljepumoen som sprängkåpan från volvos automatlåda Bara att borra om o skruva på.
Jag har kapat av orginal sprängkåpan som är ihopgjuten med lådan och skruvat på volvos sprängkåpa.
En ombyggd 8" turbin med en svarvad tapp som styrar in i vevaxeln på motors samt anpassade distanser för rätt spel mot lådan.
intresant att olje pums dim som centrerar kåpan är av samma dim
samma diameter på lådans bultmönster för oljepumoen som sprängkåpan från volvos automatlåda Bara att borra om o skruva på.
Jag har kapat av orginal sprängkåpan som är ihopgjuten med lådan och skruvat på volvos sprängkåpa.
En ombyggd 8" turbin med en svarvad tapp som styrar in i vevaxeln på motors samt anpassade distanser för rätt spel mot lådan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
automatlåda
För mer info eller frågor kontakta mig gärna ...
mlidenfors@hotmail.com
eller PM
mer info om min bil som detta sitter i finns på garaget.org
användarnamn Liden
mlidenfors@hotmail.com
eller PM
mer info om min bil som detta sitter i finns på garaget.org
användarnamn Liden
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
någon som kört med pg bakom en volvo turbo?
kommer inte på någon direkt just nu.
hur funkar det då?
kommer inte på någon direkt just nu.
hur funkar det då?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ja just det var inte han med i en street and strip för nått år sen?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169