Det inte är nåt att rejsa med, men det är ju en massa skönt folk med olika intressen och böjelser här så nån kanske är intresserad...
Har gått och funderat på olika bandmaskinsbyggen ända sen gymnasieåldern, 10-12 år sen...
Efter mycket funderande påbörjades så en maskin. En pjäs med två band , motorn var en 1.6l vwdiesel med manuell 4-växlad låda, spärrad diff och den ena drivaxeln gick till en volvobakaxel. Styrde gjorde man med hjälp av dubbla ok som bromsade det ena eller andra bandet.
Banden bestod av två gummiremsor med 40x40 u-profil emellan...
Tre år gick innan det var dags för provkörning, nu jäklar!

Tyvärr var besvikelsen stor då den inte levde upp till förväntningarna...

Problemen var många, hjulen slirade inuti banden, plattjärnen som skulle styra däcket i bandet vek sig med bandkrängning som följd, för klen motor som sackade när man bromsade ena bandet istället för att driva på det andra så maskinen styr, manuell låda är inte heller nån höjdare i skogen... Tillbaka till oppfinnarverkstan

Tankarna gick åt en maskin med fyra band och midjestyrning...
Problemet var att jag inte hade nån lösning på hur jag får till en nerväxling och samtidigt kunna driva två axlar från en automatlåda...

Som av en händelse råkade jag snubbla över en fördelningslåda från en gruvmaskin när jag var och rotade runt vid farfars sågverk...

En medbringare in, utväxling 2:1 och två medbringare ut...
Yes, nu var det bara att börja!
Lite andra grejer rotades fram åxå, hydraulpump och orbitrolventil till styrningen, ett par volvoaxlar för drivningen, en trött gammal Opeldiesel med aut.låda och bandmaterial från pistmaskin...
Efter ytterligare tre år var resultatet så här:

Sen blev det till att montera en liten kran så man fick lite användning av den:

Nu står den i garaget igen för uppgradering av motorn, den trötte opeln ska ur till förmån för en Mb 250 20v diesel, som ska laddas med en gt2056v.
Mer info och bilder kommer...