Sida 79 av 85

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 138hk

Postat: tis dec 24, 2013 10:34 am
av Jens Gustavsson
156hk nu men lite problem med gas vajerns slag ska fixa det nu, den går inte på fullt riktigt.
bara 180nm som bäst nu med 37 grader tändning.

F16 H175 luft 160 går fet under 5000rpm

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 138hk

Postat: tis dec 24, 2013 2:13 pm
av Jens Gustavsson
fortsätter i morgon med mera fin lir!

God jul på er alla!

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 138hk

Postat: fre dec 27, 2013 4:30 pm
av Jens Gustavsson
Hej har kollat lite mer nu på detta en liten stund.

felet är att ett avgassäte läcker på cyl 1 ca 50% leekdown på den sen ca 18-20% på de andra cylindrarna med min känsliga mätare.

sen med nockvinkeln och inställningen på den lite längre kamaxeln så blir det inga cylindertryck ca 10bar (9.5 på cyl 1) bara, trodde det skulle bli lite mer iallafall.

180nm och 156hk då man håller motorn stilla är inte så mycket att skryta över men kul test ska mirra om den kassa sätet och prova en gång till.
(19/28)
ett exempel på att man inte ska tro att allt är helt bara för att det inte är kört så mycket men det är fort fixat på en B20

mvh jens

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: mån dec 30, 2013 10:36 pm
av dsimila
Imorgon är det en afton. Då kan du väl mao pilla på B20 hela dagen?
Väntar på B20 uppdateringar. :thumbright:
På tal om leakdown, petade nyligen ner en sämre begagnad oöppnad b21 i 242. 4,5, 3, <2, <2 på kompmätarn men jag orkade inte skruva. Den startar och går ändå. :mrgreen:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: mån dec 30, 2013 11:37 pm
av Jens Gustavsson
Hej jag har inte använt min enda lediga tid i värkstan så bra då jag den 25 föll på en is fläck och bröt ett revlben, ingen större fara jag jobbade vidare dagen efter och det gick hyffsat men då drabbades jag av en förkylning med grym hosta så från att ha varit lite skadad så hostade jag sönder revbenet ordentligt så jag har mer eller mindre legat hela min lediga tid med feber och jävligt ont i revbena :lol: . men jag har byggt några motorer i fantasins värd iallafall och kört en del Engine analyzer pro 3.9 så lite ideer har man bollat iallafall men inte i värkliga värden där det räknas mest :)
nu börjar revbenet kännas lite bättre iallafall så går bara febern ned så ska jag hoppa på B20 en sväng igen men det va synd att iden med den snart är slut då jag inte kan ha den i bänken så länge till. hinner nog prova den lite med webrarna och ett bättre avgassäte men inge turbo...... måste fundera ut vad jag hinner och vad som är möjligt att bygga till vegan i vinter och vilken klass jag ska köra? skulle va roligt att köra comp med en B18 och en HX35 med ca 60 kg extra vikt (10.30 index) men det tar mycket tid och pengar att komma dit och det blir mycket svårt att köra under 10 sec med den kombinationen men det vore kul att tävla i den klassen.
mer jordnära är att bygga ihop en till motor liknade "fin motorn" med ford kovarna och mindre kolvspel. lite kul att gämföra den motrn med den som jag nu kör i dynon de har samma topp och stort sätt samma cc och denna känns så jäkla trött och den andra levererade 540hk/1.95bar :thumbright:

ja tiden får utse vad som hinns byggas! det ska köras i sommar iallafall inget annat får komma imellan än om det blir en långsammare motor än i fjol.

mvh jens

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: tor jan 02, 2014 11:45 pm
av Jens Gustavsson
jag han köra ett par pull och det vart några hk bättre nu med mindre leekdown ca 160hk nu och 183nm.

jag har nu suttit och jämfört lite med is B200 motorn då vi körde den sugmotor och den ger ju ca 10nm och 10 hk mer med väldigt lika koncept men det är en "modernare" motor och med mindre leakdown i bottendelen.

mvh jens

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: fre jan 03, 2014 2:36 am
av Erland Cox
Vad vann jag?

Erland

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: fre jan 03, 2014 6:49 pm
av Jens Gustavsson
jag måste justera lite mer imorgon så du inte ska få rätt erland på effekten :lol:

mvh jens

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: fre jan 03, 2014 11:10 pm
av Erland Cox
Jaså du, det var inte snällt.

Erland

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: tis nov 07, 2017 4:02 pm
av Jens Gustavsson
kommer lite mer info snart men anteckningar lite kam siffror innan jag glömmer :)
272 /256 110 2.5 ut 2.7 in omslipad volvo stomme. 0.540 med opt justerskruv,

kolven ca 0.5mm ned i block, flödes prep block, liten grop.

bricka topp

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: tis nov 07, 2017 7:46 pm
av kolvbult
Flödespreppat block,vad gör du då : )

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: tis nov 07, 2017 8:28 pm
av Jens Gustavsson
jag jackar ur det lite ovanför top ringen för bättre flöde runt ventilerna. är bra speciellt på motorer med lite borr. ganska vanligt på cheva BB och hundkoje motorer också inte så vanligt på volvo dock vad jag hört.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: ons nov 08, 2017 3:00 pm
av The
En av mina farbröder hade en 140 rallybil med k jet som var byggd för någon specifik cup etc där i slutet av 70 talet. Den var det urslipat I Blocket för friare luftvägar kring ventilerna.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: ons nov 08, 2017 4:26 pm
av Kadett4wd
Jag gör det på C20ne opelmotorn.
Gjorde det på turbomaskin jag hade också (c23let), den flyttade jag toppen i sidled lite på också för att kunna öppna mer kring insug.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: ons nov 08, 2017 4:44 pm
av Jens Gustavsson
jo det är inget nytt :) jag har tagit upp till just under 91mm såg jag då kan man fortfarande köra med runda packningen.