Vad ska jag använda?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Sunken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Vad ska jag använda?

Inlägg av Sunken »

hej jag undrar över lite saker.
jag har en kompressormatad 140.

jag undrar vilket system jag sak ha ett som har allt (insprut och tändning)
eller ett insprut och ett tändnig och vad sak jag ta. VEMS eller Mega Squirt?
och jag kan inte löda saker själv. inte så avanserade saker.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du måste nog löda lite i slutändan. ;)
Är du rädd för elektronik så har du uppförsbacke direkt..
Både VEMS och MegaSquirt kan styra både tändning och bränsle.
Trycker du genom förgasare nu?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sunken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

jag har respekt för elektronik. vill inte hålla på för allt komplicerade saker..
ne jag har insprut.
men vliket är bästa att man har två system eller ett med insprut och täning i ett?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Sunken skrev:jag har respekt för elektronik. vill inte hålla på för allt komplicerade saker..
ne jag har insprut.
men vliket är bästa att man har två system eller ett med insprut och täning i ett?
Har man bara ett system som styr tändning och bränsle, då har man "bara" en mjukvara i datorn man loggar och mappar med också. Det är en oerhörd fördel.

Men å andra sidan så finns det dom som kör med stum tändning också, så kraven är ju olika.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sunken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

jaha ok.
men vilken map-sensor har ett 2.2 ms system?
men om man har tåv system kan man itne ah en dator då oxå och den mappar och så eller?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

MS kör med en Motorola MPX4250AP som mäter upp till 2.5 bar från vakuum, alltså 1.5 bar laddtryck ungefär.
Läs mer här:
http://www.megasquirt.info/manual/mwire.htm#map
och här:
http://www.megasquirt.info/manual/3bar.htm

Du borde nog hälsa på nån som har ett styrsystem i sin bil så du får se hur det fungerar..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sunken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

kan man köpa en 3 bars sensor? vart kan man köpa det och vad kostar det ?
mattias skrev:MS kör med en Motorola MPX4250AP som mäter upp till 2.5 bar från vakuum, alltså 1.5 bar laddtryck ungefär.
Läs mer här:
http://www.megasquirt.info/manual/mwire.htm#map
och här:
http://www.megasquirt.info/manual/3bar.htm

Du borde nog hälsa på nån som har ett styrsystem i sin bil så du får se hur det fungerar..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja det står ju i länkarna där att en populär en är den som GM har i bilarna, det innebär ju att dom finns att få tag på överallt.. Borde gå att hitta lite var som helst på nätet. Frakten är nog inte dyr, den väger ju ingenting och är inte stor fysiskt heller. Digi Key i USA har den kanske, eller ELFA här i norden.

Men ska du allvarligt talat ladda mer än 1.5 bar i din B20-motor (du skrev att det var en 140 du hade så jag antar) så är det nog en del saker du måste åtgärda innan du behöver fundera över en MAP-sensor som klarar högre tryck. Jag skulle nog välja VEMS/Genboard istället hur som helst, för det är ett problem i hur MS hanterar MAP-värden pga sin 8-bitars arkitektur (siffror mellan 0-255, max 250 kPa).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sunken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Hej

igentligen ahr jag ingen aning om vad jag ska ha för nått. till bilen. jag vet inte vad jag ska ha för nått att få igång den. och jag vill hitta ett komplett system för jag e inte så duktigpå att löda mm..
så vad har du för förslag?
mattias skrev:Ja det står ju i länkarna där att en populär en är den som GM har i bilarna, det innebär ju att dom finns att få tag på överallt.. Borde gå att hitta lite var som helst på nätet. Frakten är nog inte dyr, den väger ju ingenting och är inte stor fysiskt heller. Digi Key i USA har den kanske, eller ELFA här i norden.

Men ska du allvarligt talat ladda mer än 1.5 bar i din B20-motor (du skrev att det var en 140 du hade så jag antar) så är det nog en del saker du måste åtgärda innan du behöver fundera över en MAP-sensor som klarar högre tryck. Jag skulle nog välja VEMS/Genboard istället hur som helst, för det är ett problem i hur MS hanterar MAP-värden pga sin 8-bitars arkitektur (siffror mellan 0-255, max 250 kPa).
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det låter som du inte är beredd att koppla lite och vill säkert inte heller betala så mycket pengar för det. Så det är frågan om ett "gör-det-själv"-sprut är något för dig, för det är ju en del handpåläggning..

Om du slipper att löda ihop själva kortet och du är nöjd med det, så är nog MegaSquirt något för dig.. Då återstår att fixa en kabelhärva och alla sensorer, och det är något du måste göra vilket styrsystem du än väljer.

Du kan köpa ett MegaSquirt med ytmonterade komponenter från en kille på svenska MS-forumet -> http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2/vi ... .php?t=325

Men VEMS/Genboard är väldigt bra det också, fast kräver lite mer av användaren och är mycket kraftfullare. Det kostar lite mer, men du får mer för pengarna också. En bonus med det är att kortet är färdiglött och använder ytmonterad teknik, så man slipper en del arbete där.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sunken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

tja mm men jag vill ha så så eänker som möjligt om att det ska vara ett bra pris och ett bra system.. sen det är lite bättre än det andra.. vill inte hålla på att fippla så mycket för det blir oftast fel iallfall om man aldrig har gjort det. men är inte detta system värt då det har jag kollat på

http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2/vi ... php?t=1077
mattias skrev:Det låter som du inte är beredd att koppla lite och vill säkert inte heller betala så mycket pengar för det. Så det är frågan om ett "gör-det-själv"-sprut är något för dig, för det är ju en del handpåläggning..

Om du slipper att löda ihop själva kortet och du är nöjd med det, så är nog MegaSquirt något för dig.. Då återstår att fixa en kabelhärva och alla sensorer, och det är något du måste göra vilket styrsystem du än väljer.

Du kan köpa ett MegaSquirt med ytmonterade komponenter från en kille på svenska MS-forumet -> http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2/vi ... .php?t=325

Men VEMS/Genboard är väldigt bra det också, fast kräver lite mer av användaren och är mycket kraftfullare. Det kostar lite mer, men du får mer för pengarna också. En bonus med det är att kortet är färdiglött och använder ytmonterad teknik, så man slipper en del arbete där.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag överdrev när jag sa att VEMS/Genboard var lite dyrare (tack Emil! ;)), men vill man ha allt godis som det ger möjlighet till så lägger man ut dom extra slantarna, t.ex en bra låda med kontaktdon och bredbandslambda, avgastemp. Ska man bara ha samma funktionalitet som MegaSquirt är prisskillnaden helt oviktig.

Det där du länkade till nyss verkar ju vara ett schysst paket, men det är troligen inte förberett för tändning (inte så omfattande förändring, mest mjukvaran på kortet). Men hur du än gör så kommer det nog vara rätt komplicerat om du inte är beredd på att läsa på.
Senast redigerad av mattias den mån jan 10, 2005 1:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vil man ha ett bra och enkelt sprut finns Haltec. axell DFI. mm som inte kräver special el/data kunskaper.
Sunken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

nu ska jag svara på dom två. att ajg kollade på ett sådant system (Haltec) men det är jätte dyrt och så mycket pengar har jag inte.
sen så jag jätte sugen på att lära mig mer. läsa på forumet hela tiden bäde häre på Savarturbo och på MS Forum. men det är bara att ajg vet itne vad man ska ha i ett system vet itne vad som är bra eller dåligt. men vill lära mig så mycket som möjligt innan jag beställer det.
mattias skrev:Jag överdrev när jag sa att VEMS/Genboard var lite dyrare (tack Emil! ;)), men vill man ha allt godis som det ger möjlighet till så lägger man ut dom extra slantarna, t.ex en bra låda med kontaktdon och bredbandslambda, avgastemp. Ska man bara ha samma funktionalitet som MegaSquirt är prisskillnaden helt oviktig.

Det där du länkade till nyss verkar ju vara ett schysst paket, men det är troligen inte förberett för tändning (inte så omfattande förändring, mest mjukvaran på kortet). Men hur du än gör så kommer det nog vara rätt komplicerat om du inte är beredd på att läsa på.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ca 10000 får man betala för dessa sprut. micro-tech i australien har också ett bra enkelt sprut med tändning för ca 8000kr som fredrik holmgren i yttertavle är sugen på (fredde vit pv). måste du ha tändning? ett haltec F3 eller F9 fungerar jätte bra med en lätt prepad fördelartändning (3000kr).
Skriv svar