Vatteninsprut

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

lite mer överladdat

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Alla har byggt som kompressor variant? Ingen med "riktig" turbo Mats?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Den lösning har jag funderat på många ggr. Man tycker att pumpgränsen borde brytas igenom så lätt bara. Väldigt lågt flöde i förhållande till laddet på en moppe..

Skulle nog kört med go-kart drev och kedja då kan man nästan få 1:10 drevning och komma upp i riktiga varv!
Då bryts ju pumpgränsen ännu tidigare iofs.. hmm..
Kanske bättre att inte varva så mkt.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
4eyez
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör jan 08, 2005 5:41 pm
Ort: Grästôrp, Skarabôrg

Inlägg av 4eyez »

Har frågat runt lite om att bygga en sån här kompressor. Flera säger att varvet blir för lågt för att kunna ladda. Men kompressorerna på bilderna ovan ä väl gamla turboaggregat? :roll:
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: sön aug 01, 2004 9:20 pm
Ort: M-lund Småland
Kontakt:

Inlägg av ama tic »

Ja man kan ju undra men det stryper nog inte flödet i alla fall...
Byggherren kanse vill kanse säga ett par ord?
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

nej! varför bygga överladd på en tvåtaktare?????
1. var tar all ladd vägen när kolven går ner och öppnar insug och avgas samtidigt??? jo allt ladd som inte ens finns kommer att rusa ut u avgas röret!! eller???
2. det allra bästa att köra för att få en effektiv 2taktare är att bygga en avstämd avgaspipa! konan i början "drar" ur avgaserna och hjälper bränsle/luft blandningen att komma fram, slut konen, den som går i hop sätter stopp på det hela så ej alla goa ångor drar åt helvete ut i avgasröre.
jag har ett program på datan hemma där man kan skriva in alla värdem på motorn och får en skräddarsydd pip till just den motorn du har!
Skriv svar