Mikael - Ford Sierra 2.9i V6: 323hk & 487nm på driven

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Mikael - Ford Sierra 2.9i V6: 323hk & 487nm på driven

Inlägg av Mikael S »

Ett bygge jag funderat på länge, och tillslut så kände jag tvånget att komma till skott
Hade vissa krav när jag började med bilen och det var att det skulle vara en Sierra med sexan, givetvis en 2.9:a samt att det skulle vara en sedan. Inte lätt att hitta några vettiga. Slutade med att jag fick köpa en rostburk tyvär men har några fräsha dörrar och med lite färg så kan den bli halvskaplig i alla fall.

Bilen ser ut så här just nu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Och här det tragiska motorrummet, som synes så har föregående ägare sportat till den med tuffa filter ;)

Bild

Motorspecen kommer bli ungefär så här

Orörd motor till att börja med
Garret GT40 turbo
HKS 60mm Wastegate (kopia)
Egentillverkat pulssplitt grenrör
3.5tums Downpipe
2.5tums avgasystem med 2 Dämpare
KL-Racing intercooler
Siliconslangar från DO88
Egentillverkade tryckrör
Megasquirt ms1 v3.0
Saab 350cc spridare
Lintec Sportluftfilter
Senast redigerad av Mikael S den fre okt 10, 2008 1:54 pm, redigerad totalt 8 gång.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Lite motordelar som jag införskaffat

Garrett GT40

Bild

Bild

Megasquirt v3.0 förberedd för TFI

Bild

350cc spridare från Saab

Bild

Bosch 044 bränslepump

Bild

HKS 60mm Wastegate (kopia)

Bild

Intercooler från KL-Racing

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Började skruva i torsdags med ett mål i sikte, få klart grenröret i helgen. Blev en rätt komplicerad variant då jag vill ha enkelturbo. Dubbelturbo är för töntar :D

Var förutseende och köpt en extra sierra så jag kunde bygga i den så slipper nya bilen stå

Grenröret på högersida

Bild

Mellanröret (lindat för att inte slösa bort värmen)

Bild

Hela grenröret, valde att använda en av orginallimporna och sätta på andra sidan för att slippa bygge ett nytt. Flödesmässigt är det inget fel på orginal.

Bild

Ihopskruvat

Bild

Orginallimpan

Bild

Fläskig downpipe 3.5tum

Bild

Turbon på plats, kylvätskebehållaren ska flyttas till andra sidan vad det lider

Bild

Bild

Körde tillbaka wastegaten denna gång, dock är det inte världens bästa sätt att göra så här men var ju så enkelt och vet flera som det funkar för.

Bild

Bild

Börjar likna nått.

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fick hem mina siliconslangar idag från do88.

Bild

Började bygga på tryckröret på insugssidan.

Bild

Bild

Patrik på Alutech fick äran att svetsa lite på min turbo, var till garaget och testade hur det blev

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Har varit en bra eftermiddag idag, tyvär tog det slut på svetstråd så hann inte klart

Började med att ordna adaptrarna till Lufttemp och vattentemp.

Bild

Var och fixade en oljetryckslang till turbon

Bild

Sen svetsade jag ihop tryckröret på varma sidan

Bild

Fulsvetsade övergången från 3tum till spjällhuset

Bild

Börjar likna nått nu

Bild

Bild
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Du jobbar ju på så som bara denn :hihi: kan nog bli väldigt fränt ljud i denna iallfall :shock:
Klockren sleeper om du har kvar orginal utseende :shock:
:twisted:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Ser ut å kunna bli en nice sleeper ja :thumbright: men varför ska du strypa andningen med ett 2.5" avgas? inte lika bra å satsa på 3" på en gång?
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ska bli tyst är det tänkt, har inget större effektmål i alla fall
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Vilket kul bygge.. :)
Vände du på ena avgaslimpan? Eller pekar dom framot normalt?
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Inlägg av alex b »

Ser fin fint ut och du jobbar helt klart i ett väldigt tempo :thumbright:

Tycker dock att du minst borde ha 3" avgas. 2.5" kommer att strypa rätt mycket tror jag.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jepp jag vände på en avgaslimpa

3 tum är trevligt, men låter för mycket och det blir vassare ljud med 2.5.
Men huvudmeningen att det ska vara tyst och jag bromsade Caprin min till 304 på driven med 2.5tum och den verkade inte må dåligt av det, byggde senare om till 3tum och märkte inte av nån skillnad alls.

Till effektmålet jag har nu duger det bra i alla fall, får jag för mig att vässa lite extra senare är det en smal sak att bygga om till grövre
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det här gillar jag :thumbright: jag är ju en smyg ford v6 raggare som har flera 2.9;or liggandes och en sälsynt cossy v6.

dessa motorer ska inte underskattas, en pigg 2.9 med manuell låda ska va på 145hk men hur mycket bättre går de än tex en volvo på 145 hk :wink: fan volvo hadde nog skrivit att det var 190hk :)

jag gillar också den kortslagiga veven och det fräna orginal insuget.


men jag måste hålla med de andras klagan, 2.5" räcker inte, men varför inte bygga 2 st 2.5" rör sen kan du sätta ett spjäll på det ena längst bak som du kan öppna då det är race :idea: tyst och med lågt backtryck :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mikael S skrev: Dubbelturbo är för töntar :D
:angryfire:

Ja ja , men du me de insuget tigger den ju om dubbelturbo.

Du verkar köra min filosofi varför göra något enkelt när man kan krångla till det :hihi:

Jag tror dock att den får svårt att hänga me din 528 , visst som Jens säger dom går bra för 145 , men inte som 184.....

Kul projekt ! super sleeper !

Hade nästan glömt hur rörigt motorrum dessa har , speciellt snyggt är elinstallationen vid batteriet med 28 kablar till varje pol , störde mig på detta när jag hade min , jaaa jag har haft annat än BMW.......
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Inlägg av Perfix »

det såg tajt ut mellan turbo och höger inneskärm... även jag är en gammal ford v6 missbrukare och tycker detta ser gött ut... :thumbright:
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Häftigt! Vet inte varför men det är något jag gillar med såna här "snabb" byggen. Men en tanke som slog mig var: Vad är det med dessa fordar som du gillar så? Det är ju inte första sierran som du bygger turbo på precis :shock:
Skriv svar