Hjälp!! Grenrörs problem!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Hjälp!! Grenrörs problem!

Inlägg av Mattmuff »

Håller på och ska hänga på turbo på b21a, har köpt en garret turbo(utbytes turbo från 240turbo) samt ett original turbo grenrör från 240 turbo. Men har nu upptäckt att det inte passar eftersom det sitter ett litet rör under varje avgashus/cylinder som leds bort i ett större rör till luftfiltret och lite andra ställen, Vad är det här för rör?? Hur ser det ut på b21et? kan jag inte använda mitt turbogrenrör utan måste jag svetsa eget? väldigt tacksam för svar!!!
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Re: Hjälp!! Grenrörs problem!

Inlägg av henkeboi »

Mattmuff skrev:Håller på och ska hänga på turbo på b21a, har köpt en garret turbo(utbytes turbo från 240turbo) samt ett original turbo grenrör från 240 turbo. Men har nu upptäckt att det inte passar eftersom det sitter ett litet rör under varje avgashus/cylinder som leds bort i ett större rör till luftfiltret och lite andra ställen, Vad är det här för rör?? Hur ser det ut på b21et? kan jag inte använda mitt turbogrenrör utan måste jag svetsa eget? väldigt tacksam för svar!!!
det är puls-air skiten du menar...som är till för att leda in gamla avgaser i motorn så att den sotar igen snabbt. bara att plugga helvetet.
men jag tycker turbogrenröret borde passa även med dedär fula rören, eftersom de är original på b21et. lycka till

mvh

Henke
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

nepp, grenröret passar inte med den skiten på, men det är historia nu, rev ner skiten och gängade hålen som rören satt i. Sen drog jag i M10 bultar...
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Puls-air är till för att få in luft i grenröret (efterförbränning i grenröret) för att få renare avgaser.

På B21ET sitter det inte sånt, inte heller på B21E.
det är puls-air skiten du menar...som är till för att leda in gamla avgaser i motorn så att den sotar igen snabbt. bara att plugga helvetet.
men jag tycker turbogrenröret borde passa även med dedär fula rören, eftersom de är original på b21et. lycka till
Nu har du nog blandat ihop Puls-Air och EGR.

EGR leder tillbaka avgaser in i insuget vid delgas, för att sänka förbräningstemperaturen och därigenom få renare avgaser.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

helt fel har han inte... när puls-air-systemet pajjar så leder det tillbaka avgaser till insuget... dom nya 50-öringarna passar som pluggar :!:
Axel Wall
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

det är sant, men jag tänkte mest på varför det sitter där överhuvud taget.

MVH Jonas
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

Det var puls-air systemet jag pluggade men nu måste jag ha hjälp med EGR, Det satt EGR på gammla grenröret, ska jag bara flytta över det till mitt nya turbogrenrör? EGR är kanske inte så bra att skippa och plugga igen?
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

pluggade igen EGR:en precis...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ska du ha de i en bil som är äldre än 76 så kan du ju plugga allt sånt onödigt! 8)
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

ehhm... en 83:a?
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Är det någon ide att montera egr-systemet när motorn inte kommer att vara besiktningsbar i en bil efter 1976??

Motorn blir ju inte avgasklassad även om du monterar egr-system.

MVH Jonas
Skriv svar