Dannej Volvo 745 drifting projekt
Dannej Volvo 745 drifting projekt
Jag har varit dålig på att uppdatera den här projekttråden, så jag får göra om den, börjar med lite info på förstasidan sen börjar själva projektet på sidan 13, allt imellan är några år gammalt =)
Filmer http://www.youtube.com/user/MrDannnej" onclick="window.open(this.href);return false;
B230FK block, betongfyllt, borrat 97mm, oringat, toppdeckat, B23 Vev (Smidd) 85 mm slag. 2500cc, Smidda kolvar och stakar
405 Topp, 46/40 ventiler, maxportad, 324° Kam
Separata spjäll från M3 E30, med modifierat plenum
Hx40 största modellen, dubbla separata wastegates
Egenbyggt grenrör, puls split, riktigt extractor med alla rör lika långa
Haltech E11V2 Wastefire
ZF Låda, Sachs 200mm 2 skivig racekoppling, stålsvänghjul
3,5" avgasystem hela vägen.
Separat 2,5" alu avgassystem till wastegatarna
Chassi
Fram
Coilovers fram, specialbyggda med kortade justerbara gula koni
960 Spindlar (justerbar Kinpin)
Justerbar övre topplagring med nållager, justerbar camber + caster
Modifierade bärarmar med uniballs, även där ställbar camber + caster
Distans/Adapter för upprätade bärarmar, fixar cambern vid infjädring alltså ökad negativ camber när hjulet fjädrar in. (original är tvärt om)
Ackeman vinkeln är ombyggd till "Paralell-Steer" istället för "True Ackeman" som är original på alla bilar. Detta för bättre drifting egenskaper
Ökad styrvinkel (steglöst justerbar)
25mm Krängningshämmare
Bak:
Dubblakrängningshämmare
Förstärkt bakvagnsbrygga + sidostag
Justerbara infallsvinklar på momentstag
Justerbara momentstag med uniballs
Fälgar
JP MK18x8,5" x 14st
Toyo R888 fram, bak är olika var 5:e minut
Hålborrade skivor
Mintex Sport M1144 belägg (100-400¤C)
Motul Racing 600 Bromsvätska
Defi linkmätare, hela kittet, med loggning, inspelning, peak samt varning. Greddy laddtrycksstyrning, Bredbandslambda, avgasmottryckmätare samt vevhustryckmätare, diverse knappar, till fläktar vattenpump och bränslepumpar.
Drifting Resultat:
Bivarödsdriften 2009: 3:e plats
2:a deltävlingen Bivaröd 2010: 4:e plats
3:e deltävlingen Bivaröd 2010: 3:e plats
Scandinavian Drift, Sturup raceway 2010 ProAm: 3:e plats
4:e deltävlingen Bivaröd 2010: 3:e plats
Filmer http://www.youtube.com/user/MrDannnej" onclick="window.open(this.href);return false;
B230FK block, betongfyllt, borrat 97mm, oringat, toppdeckat, B23 Vev (Smidd) 85 mm slag. 2500cc, Smidda kolvar och stakar
405 Topp, 46/40 ventiler, maxportad, 324° Kam
Separata spjäll från M3 E30, med modifierat plenum
Hx40 största modellen, dubbla separata wastegates
Egenbyggt grenrör, puls split, riktigt extractor med alla rör lika långa
Haltech E11V2 Wastefire
ZF Låda, Sachs 200mm 2 skivig racekoppling, stålsvänghjul
3,5" avgasystem hela vägen.
Separat 2,5" alu avgassystem till wastegatarna
Chassi
Fram
Coilovers fram, specialbyggda med kortade justerbara gula koni
960 Spindlar (justerbar Kinpin)
Justerbar övre topplagring med nållager, justerbar camber + caster
Modifierade bärarmar med uniballs, även där ställbar camber + caster
Distans/Adapter för upprätade bärarmar, fixar cambern vid infjädring alltså ökad negativ camber när hjulet fjädrar in. (original är tvärt om)
Ackeman vinkeln är ombyggd till "Paralell-Steer" istället för "True Ackeman" som är original på alla bilar. Detta för bättre drifting egenskaper
Ökad styrvinkel (steglöst justerbar)
25mm Krängningshämmare
Bak:
Dubblakrängningshämmare
Förstärkt bakvagnsbrygga + sidostag
Justerbara infallsvinklar på momentstag
Justerbara momentstag med uniballs
Fälgar
JP MK18x8,5" x 14st
Toyo R888 fram, bak är olika var 5:e minut
Hålborrade skivor
Mintex Sport M1144 belägg (100-400¤C)
Motul Racing 600 Bromsvätska
Defi linkmätare, hela kittet, med loggning, inspelning, peak samt varning. Greddy laddtrycksstyrning, Bredbandslambda, avgasmottryckmätare samt vevhustryckmätare, diverse knappar, till fläktar vattenpump och bränslepumpar.
Drifting Resultat:
Bivarödsdriften 2009: 3:e plats
2:a deltävlingen Bivaröd 2010: 4:e plats
3:e deltävlingen Bivaröd 2010: 3:e plats
Scandinavian Drift, Sturup raceway 2010 ProAm: 3:e plats
4:e deltävlingen Bivaröd 2010: 3:e plats
Senast redigerad av dannej den sön nov 20, 2011 11:26 pm, redigerad totalt 2 gång.
fyfan riktigt nice, alltid kul att kolla på projekt bilder.
tummen upp! ... dock lite nyfiken ären samma platta mot turbom på kkk27 turbon och holset för lät som att du bara byter turbo och annan mapp när du ska köra på strippen jäntemot drifta runt ?
tummen upp! ... dock lite nyfiken ären samma platta mot turbom på kkk27 turbon och holset för lät som att du bara byter turbo och annan mapp när du ska köra på strippen jäntemot drifta runt ?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Trevligt med TIG-svets.
Vad använde du för material för att göra en "mock-up" av grenröret ?
Vad är det för märke på spridarna (788cc) ?
- Mattias
Vad använde du för material för att göra en "mock-up" av grenröret ?
Vad är det för märke på spridarna (788cc) ?
- Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det är precis vad tanken är, placeringen av turbon gör det möjligt att byta den på 15-20 minuter.robban skrev:fyfan riktigt nice, alltid kul att kolla på projekt bilder.
tummen upp! ... dock lite nyfiken ären samma platta mot turbom på kkk27 turbon och holset för lät som att du bara byter turbo och annan mapp när du ska köra på strippen jäntemot drifta runt ?
Det är inte samma fläns, men det kan man ju ordna enkelt, problem är till för att lösas
MSD spridaremattias skrev:Trevligt med TIG-svets.
Vad använde du för material för att göra en "mock-up" av grenröret ?
Vad är det för märke på spridarna (788cc) ?
- Mattias
"Mock-up" vad är det?
Om du tänker på grenrörsmallen så är det helt vanlig aluminium slang, som är fäst på en platta med slangklämmor mot toppen, mycket bra för att testa sig fram till en bra form.
En "mock-up" är typ en försöks-version, så det var precis som du förstog att jag menade
Jag samlar lite idéer kring hur man bekvämt bygger grenrör, så man inte behöver bråttas med inpassnings-problem eller att man bara slösar tid helt enkelt.
Vad byggde du grenröret i för material?
Ser ut som vanligt svartstål med 2-3 mm väggar?
- Mattias
Jag samlar lite idéer kring hur man bekvämt bygger grenrör, så man inte behöver bråttas med inpassnings-problem eller att man bara slösar tid helt enkelt.
Vad byggde du grenröret i för material?
Ser ut som vanligt svartstål med 2-3 mm väggar?
- Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Det fungerar utan stålomspunnet men jag skulle föredragit armerad bränsleslang med pressade kopplingar.mAySon skrev:Tänkte på det där men dina bränsleslangar....för att det ska gå igenom besiktnignen måste du väll ha stålomspunnen slang?!?!
Spindelbygge på G
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
- turboamazon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
- Ort: Västerås
Grenröret är av helt vanliga tryckkärlsrör, alla med samma radie från början, finns ju med större radie om man behöver.
Bränsleslangarna är inte slangar utan plaströr som mekonomen tydligen numera använder istället för slang. alltså garanterat lika stabil som armerad gummislang, i alla fall vid så låga tryck som det blir på bränslet
Bränsleslangarna är inte slangar utan plaströr som mekonomen tydligen numera använder istället för slang. alltså garanterat lika stabil som armerad gummislang, i alla fall vid så låga tryck som det blir på bränslet
Intressant, dom såg rätt styv ut nu då jag kollar, vad använder man för anslutningar?dannej skrev:Bränsleslangarna är inte slangar utan plaströr som mekonomen tydligen numera använder istället för slang. alltså garanterat lika stabil som armerad gummislang, i alla fall vid så låga tryck som det blir på bränslet
Spindelbygge på G
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt: