Dannej Volvo 745 drifting projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Dannej Volvo 745 drifting projekt

Inlägg av dannej »

Jag har varit dålig på att uppdatera den här projekttråden, så jag får göra om den, börjar med lite info på förstasidan sen börjar själva projektet på sidan 13, allt imellan är några år gammalt =)

Filmer http://www.youtube.com/user/MrDannnej" onclick="window.open(this.href);return false;

B230FK block, betongfyllt, borrat 97mm, oringat, toppdeckat, B23 Vev (Smidd) 85 mm slag. 2500cc, Smidda kolvar och stakar
405 Topp, 46/40 ventiler, maxportad, 324° Kam
Separata spjäll från M3 E30, med modifierat plenum
Hx40 största modellen, dubbla separata wastegates
Egenbyggt grenrör, puls split, riktigt extractor med alla rör lika långa
Haltech E11V2 Wastefire
ZF Låda, Sachs 200mm 2 skivig racekoppling, stålsvänghjul
3,5" avgasystem hela vägen.
Separat 2,5" alu avgassystem till wastegatarna



Chassi
Fram
Coilovers fram, specialbyggda med kortade justerbara gula koni
960 Spindlar (justerbar Kinpin)
Justerbar övre topplagring med nållager, justerbar camber + caster
Modifierade bärarmar med uniballs, även där ställbar camber + caster
Distans/Adapter för upprätade bärarmar, fixar cambern vid infjädring alltså ökad negativ camber när hjulet fjädrar in. (original är tvärt om)
Ackeman vinkeln är ombyggd till "Paralell-Steer" istället för "True Ackeman" som är original på alla bilar. Detta för bättre drifting egenskaper
Ökad styrvinkel (steglöst justerbar)
25mm Krängningshämmare

Bak:
Dubblakrängningshämmare
Förstärkt bakvagnsbrygga + sidostag
Justerbara infallsvinklar på momentstag
Justerbara momentstag med uniballs


Fälgar
JP MK18x8,5" x 14st

Toyo R888 fram, bak är olika var 5:e minut

Hålborrade skivor
Mintex Sport M1144 belägg (100-400¤C)
Motul Racing 600 Bromsvätska


Defi linkmätare, hela kittet, med loggning, inspelning, peak samt varning. Greddy laddtrycksstyrning, Bredbandslambda, avgasmottryckmätare samt vevhustryckmätare, diverse knappar, till fläktar vattenpump och bränslepumpar.

Drifting Resultat:
Bivarödsdriften 2009: 3:e plats

2:a deltävlingen Bivaröd 2010: 4:e plats

3:e deltävlingen Bivaröd 2010: 3:e plats

Scandinavian Drift, Sturup raceway 2010 ProAm: 3:e plats

4:e deltävlingen Bivaröd 2010: 3:e plats

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av dannej den sön nov 20, 2011 11:26 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

fyfan riktigt nice, alltid kul att kolla på projekt bilder.
tummen upp! ... dock lite nyfiken ären samma platta mot turbom på kkk27 turbon och holset för lät som att du bara byter turbo och annan mapp när du ska köra på strippen jäntemot drifta runt ?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Grymt bygge....MKt godis under huven...mums :-D
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Trevligt med TIG-svets. :-D

Vad använde du för material för att göra en "mock-up" av grenröret ?
Vad är det för märke på spridarna (788cc) ?

- Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Armin
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: lör nov 06, 2004 9:26 pm
Ort: Västerås/turbocity
Kontakt:

Inlägg av Armin »

ser riktigt grymmt ut!
Supra singelturbo homemade edition 9,65/263kmh
Borg warner 86mm 2010 1147whp 1115Wnm
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

robban skrev:fyfan riktigt nice, alltid kul att kolla på projekt bilder.
tummen upp! ... dock lite nyfiken ären samma platta mot turbom på kkk27 turbon och holset för lät som att du bara byter turbo och annan mapp när du ska köra på strippen jäntemot drifta runt ?
Det är precis vad tanken är, placeringen av turbon gör det möjligt att byta den på 15-20 minuter.

Det är inte samma fläns, men det kan man ju ordna enkelt, problem är till för att lösas :wink:
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

mattias skrev:Trevligt med TIG-svets. :-D

Vad använde du för material för att göra en "mock-up" av grenröret ?
Vad är det för märke på spridarna (788cc) ?

- Mattias
MSD spridare

"Mock-up" :roll: vad är det?
Om du tänker på grenrörsmallen så är det helt vanlig aluminium slang, som är fäst på en platta med slangklämmor mot toppen, mycket bra för att testa sig fram till en bra form.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En "mock-up" är typ en försöks-version, så det var precis som du förstog att jag menade ;)

Jag samlar lite idéer kring hur man bekvämt bygger grenrör, så man inte behöver bråttas med inpassnings-problem eller att man bara slösar tid helt enkelt.

Vad byggde du grenröret i för material?
Ser ut som vanligt svartstål med 2-3 mm väggar?

- Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Tänkte på det där men dina bränsleslangar....för att det ska gå igenom besiktnignen måste du väll ha stålomspunnen slang?!?!
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

mAySon skrev:Tänkte på det där men dina bränsleslangar....för att det ska gå igenom besiktnignen måste du väll ha stålomspunnen slang?!?!
Det fungerar utan stålomspunnet men jag skulle föredragit armerad bränsleslang med pressade kopplingar.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Undrar också lite över grenröret.
Är det byggt av likadana böjar eller har dom olika radie?
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Grenröret är av helt vanliga tryckkärlsrör, alla med samma radie från början, finns ju med större radie om man behöver.


Bränsleslangarna är inte slangar utan plaströr som mekonomen tydligen numera använder istället för slang. alltså garanterat lika stabil som armerad gummislang, i alla fall vid så låga tryck som det blir på bränslet
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

dannej skrev:Bränsleslangarna är inte slangar utan plaströr som mekonomen tydligen numera använder istället för slang. alltså garanterat lika stabil som armerad gummislang, i alla fall vid så låga tryck som det blir på bränslet
Intressant, dom såg rätt styv ut nu då jag kollar, vad använder man för anslutningar?
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

pzn skrev:Det fungerar utan stålomspunnet men jag skulle föredragit armerad bränsleslang med pressade kopplingar.
Jo visst funkar det, men dom gnällde ju i piteå i sommras på dom som inte hade stålomspunnet.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Det är ju plastslang original så det borde ju vara rätt godkänt?
Skriv svar