kylningsproblem med elfälkt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
kylningsproblem med elfälkt
Har problem med kylningen på min bmw E30.
Satte på elfläkt istället för vanliga originalfläkt då bilen hade en tendens att bli varm vid driftning osv men annars stod mätarn på rätt temperaur.
Kylarn kommer från E36 98 och är kanske 1 dm högre än original.
Köpte den största elfläkten på ppf 382mm sugande.
Nu blir den varmare än innan ja bytte fläkt bara jag glider runt i stan och burnar jag med bilden börjar är det inte långt ifrån kokning.
Har luftat och grejjat men får ingen fason på den.
Har bara vatten i systemet.
Och den suger luften bakåt mot motorn.
Tacksam för svar kul att veta hur det är för er andra!
Satte på elfläkt istället för vanliga originalfläkt då bilen hade en tendens att bli varm vid driftning osv men annars stod mätarn på rätt temperaur.
Kylarn kommer från E36 98 och är kanske 1 dm högre än original.
Köpte den största elfläkten på ppf 382mm sugande.
Nu blir den varmare än innan ja bytte fläkt bara jag glider runt i stan och burnar jag med bilden börjar är det inte långt ifrån kokning.
Har luftat och grejjat men får ingen fason på den.
Har bara vatten i systemet.
Och den suger luften bakåt mot motorn.
Tacksam för svar kul att veta hur det är för er andra!

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
kanske hittar nått här
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
Okey det är så. Visste jag inte om! Ska då ta å testa med det. tycker ju att mitt kyleri borde fugera ypperligt annars..Volvoiten skrev:Du skrev att det BARA är vatten i systemet?!
Rent vatten kokar betydligt tidigare än glykolvatten du måste väl absolut ha glykol i bilen?
Glykolen skyddar ju inte enbart mot isproppar utan höjer även kokpunkten
hade i vatten till en början efter renovering sen har hag inte bytt..
tack tack

glykolen höjjer inte kokpunkten utan de övertryck som bli i kyl systemet höjer kokpunkten.
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.
Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.
Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge skrev:glykolen höjjer inte kokpunkten utan de övertryck som bli i kyl systemet höjer kokpunkten.
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.
Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?
glykolen höjer kokpunkten till ca 108 grader vid noll tryck och höjer den uppimot 120 grader vid tryck
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
vid vilket tryck då? 2 hg eller ett bar? hur är formeln för uträkning av kokpunkten på vatten / ökat tryck?Mattias J skrev:ogge skrev:glykolen höjjer inte kokpunkten utan de övertryck som bli i kyl systemet höjer kokpunkten.
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.
Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?
glykolen höjer kokpunkten till ca 108 grader vid noll tryck och höjer den uppimot 120 grader vid tryck
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
kylproblem ?
Hur ser elfläkten ut ?
Jaqg hade samma problem innan jag byggde in fläkten i en stor kåpa så att man tvingar all luft genom kylet och inte runt det .
Det gjorde väldigt stor skillnad
Jaqg hade samma problem innan jag byggde in fläkten i en stor kåpa så att man tvingar all luft genom kylet och inte runt det .
Det gjorde väldigt stor skillnad
Ville bara göra ett inlägg som är sett rent Logiskt...
Trycket ändrar kokpunkten på vattnet.
Annars kan jag inte förklara på nått vettigt sätt varför vatten kokar redan vid ca 70 °C på mount everest som är 8850 meter.
Eftersom luften blir tunnare ju längre upp man kommer i atmosvären sjunker ju också trycket.
MER TRYCK = Högre kokpunkt
LÄGRE TRYCK= Sänker kokpunkten
Trycket ändrar kokpunkten på vattnet.
Annars kan jag inte förklara på nått vettigt sätt varför vatten kokar redan vid ca 70 °C på mount everest som är 8850 meter.
Eftersom luften blir tunnare ju längre upp man kommer i atmosvären sjunker ju också trycket.

MER TRYCK = Högre kokpunkt
LÄGRE TRYCK= Sänker kokpunkten