Lättrycks kompressor
Lättrycks kompressor
Är lite missnöjd med min nymonterade Weiand 144 (fröken kompressor)
Enligt Holleys sida så ska man få ca 5,5psi på en mild 350 (det har jag)
Men jag får bara 3psi och det tycker jag är lite dåligt.
Är det någon som är jävlig på att räkna på utväxlingen på kompressorn
Remhjulen som följde med kittet har följande mått, nedre 6,0" och övre 3,05" vilket ska ge 1.97:1 (97%)
Frågan är då som följande om kompressorn ska ge 3,25psi vid 5500varv på kompressorn, Vad är det då för varv på motorn????????
Remhjulen som följde med kittet har följande mått, nedre 6,0" och övre 3,05" vilket ska ge 1.97:1 (97%)
Frågan är då som följande om kompressorn ska ge 3,25psi vid 5500varv på kompressorn, Vad är det då för varv på motorn????????
Re: Lättrycks kompressor
Det borde bli 2791 varv på motornRohden skrev:Är lite missnöjd med min nymonterade Weiand 144 (fröken kompressor)

Du har inga läkage då ?
MVH Mats
Senast redigerad av T-27 den sön aug 03, 2008 12:54 am, redigerad totalt 1 gånger.

Det följde med ett diagram med kompressor när dom provkörde den på fabrik, det visar 3,25psi vid 5500 kompressor varv och 6,5psi vid 9500 kompressor varv.
Jag vet inte riktigt själv vad jag är ute efter men när Holley "uppskattar" ett tryck på en mild 350 och jag kommer inte ens i närheten så vill jag först utesluta att kompressorn är skrot innan jag handlar andra pulleys.
Men man kanske inte kan jämföra provkörnings resultat med verkligheten?
Jag vet inte riktigt själv vad jag är ute efter men när Holley "uppskattar" ett tryck på en mild 350 och jag kommer inte ens i närheten så vill jag först utesluta att kompressorn är skrot innan jag handlar andra pulleys.
Men man kanske inte kan jämföra provkörnings resultat med verkligheten?
Re: Lättrycks kompressor
Det blir ju ca: 2800 rpm på motorn för att kompressorn skall ge 5500 rpm med dom pulleysarna.. och vid 6000 rpm på motorn har du ca 11800 rpm på kompressorn..Rohden skrev:Är lite missnöjd med min nymonterade Weiand 144 (fröken kompressor)
men det förklarar ju fortfarande inte felet

holley kanske tycker att din motor är jätte vass mot deras test motor och därför "sväljer" din motor mer... tror iaf inte att det är något fel på din kompressor.. Din "fröken kompressor" kanske är för liten helt enkelt.
Har ingen aning om vad en 144 klarar...
Men det stod ju att den skulle ge 6,5psi vid 9500rpm på kompressorn, det har du redan vid 4822 rpm på motorn med dina pulleys... du har ju nästan 1:2 drivning
vet inte hur mkt man kan varva dessa kompressorer, så du kanske inte tjänar nått på andra pulleys.
om du inte har några läckor så kommer inte jag på nått annat iaf.
Har ingen aning om vad en 144 klarar...
Men det stod ju att den skulle ge 6,5psi vid 9500rpm på kompressorn, det har du redan vid 4822 rpm på motorn med dina pulleys... du har ju nästan 1:2 drivning
vet inte hur mkt man kan varva dessa kompressorer, så du kanske inte tjänar nått på andra pulleys.
om du inte har några läckor så kommer inte jag på nått annat iaf.