Eric Wiklund skrev:nog förstog jag frågan men jag tycker att om man vill ha hjälp får man anstränga sig lite själv med att göra en vettig fråga som folk vill svara på.
Ska tryckplatta vara till ett djupt eller plant svänghjul?
Diameter på svänghjulet?
Hur mycket effekt eller rättaresagt hur mycket vrid vid vilket varv?
Högre upp i registret håller den längre.
Till plant svänghjul:
ca 400hk brukar en rätt inschimsad saab 215mm tryckplatta och 4puck sinter hålla.
Någon s**b tryckplatta blir det inte, men ett plant svänghjul stiftat för min 712 platta tillsammans med en bmw lamell(fortfarande i värsta fall sinter).
Pratade med säljaren till lådan och det som behövdes då var att byta lagret för ingående axel från lådan till ett som hade rätt diameter för axeln, då detta skiljer m90 och 260´n åt.
Låter någolunda vettigt?
Hålla för 400hk eller är det bara sinter som gäller då?
Sen om motorn så är det en b230 turbo-96 om det är intressant.
Edit: missade visst vrid vs effekt vs varv frågan...
Vridmomentet har jag inte tänkt på mycket med men kopplingen ska ju hålla, effektmässigt är målet 400hk+, men vill ha kvar en normal körbarhet.
Så vrid och effekt kommer ligga sent i registret.
Men nog om det, blir nästan lite mycket motor för transmissions delen nu
Mvh T