Trycktäta Stromberg

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
volvoekern
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 15, 2005 11:48 pm

Inlägg av volvoekern »

var ikke nål ventilen jeg mente.
se her : http://www.misab.se/B21582.htm
hvorfor skal men egentlig ha strammere fjäder???
there is only one car ! !
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Du kan lägga upp bilderna på www.junsele.com
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

Här kommer några bilder

tätad Choke http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=24624
Ska byta till korta insexer...
Ej testat ännu!

Modifierat insug http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=24625
Klantade mig så jag fick göra såhär...

Stromberg egen slipad turbonål http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=24623
Ej testad ännu!

Oljeretur http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=24626
volvoekern
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 15, 2005 11:48 pm

Inlägg av volvoekern »

Mattmuff : hvorfor har du modifisert insug??? må man det???
there is only one car ! !
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

nejnej det var jag som klantade mig, Jag svetsade en anslutning med 2"rör på en vanlig 4mm plåt, När det var klart upptäckte jag att jag glömt det lilla hålet till höger som jag tror är till för tomgången? Jag tyckte det skulle vara knöligt att svetsa om så jag filade upp det hålet istället så att även det skulle få luft...sen om det funkar har jag ingen anning om :lol:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hehe den ena bulten satt lite snett tyckte ja :D men de borde la funka de där.. om de nu inte läcker
ang slang till laddtryck sätt de i insuget iställe skulle ja rekomendera, plugga allt i förgasaren & ta allt från insuget.. känns lättare & då är de ju verkligt tryck oxå?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja kom på en sak du kan inte köra me orginaltändning om du inte svetsar fast vikterna i fördelaren så du får fast tändkurva... tändningen ska ju sjunka normalt sett när du får laddtryck dvs öka mer & mer med varvet & sedan sjunka vid ladd... men svetsar du får du samma tändning hela tiden vilket innebär att de blir lite fel men de funkar att ladda på mer och de är ju då de rör på sig
volvoekern
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 15, 2005 11:48 pm

Inlägg av volvoekern »

jeg har hørt at du kan bruke vakumklokka fra b19!!! fordelaren som du fikk med r-sport settet fungerer vel riktig???er det jeg har!!! tenkte på dubbel stromberg på b21/23/230, noen som har erfaring med det??? går det ann å få kjøpt insug til det noen sted?? er det noen som vet hvilken stromberg det er størst munstycke i?? er det denne : http://www.misab.se/B21582.htm ? og hvorfor må man ha strammere fjäder??? går kanskje ann å bruke 2 hvis man må ha den hådere??
there is only one car ! !
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

jo den kom ganska snett den bulten men hålet går ju så snett så vad ska man göra? :wink:
Det där med tändningen var jag inte beredd på, svetsa fördelaren..
Har du gjort så larsat? tänkte ifall du hade nån bild på det.
Men jag måste ju kunna starta upp motorn med original tändning och se så allt lirar? sen kan man börja justera oh fixa så man börjar få lite flås.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

volvoekern visst kan du använda B19 fördelare.. men den passar ju inte B20 motorn
ang insuget så kan du ta 3 stycken B21/23A insug & kapa sönder & svetsa ihop till ett för dubbla gasare, det blir mycket bra! det finns nog inte att köpa färdigt..
mattmuff klart du kan starta upp motorn men du ska inte ladda så mycket eftersom tändningen ökar ju mer du varvar & det ska som sagt sjunka vid ladd så det blir ju tvärt om vid ladd då, risken är att motorn spikar sönder.. har inte gjort de & vet inte om ja ska göra de, isåfall på en saab 9000 fördelare (som ska passa b20 och är brytarlös) men jag tänkte köra med ford edis fast tändning så jag slipper köra fördelare, men vi får se vad som händer, sök lite här på forumet de ska finnas bilder på en svetsad b20 (tror jag, iaf volvo) fördelare i nån tråd tror de var maysons!

ang fjädern så vill man ju ha så hård att kolven lyfter i topp just när man har maxvarv/flöde/laddtryck... om den går upp i topp vid 5000 varv & man fortsätter ladda på mer då kommer den ju ganska självklart spika om bränsleblandningen är rätt vid just 5000 varv sen tar ju soppan slut, visst trycket från BTR ökar men det kanske inte räcker... en lämplig nål ska ju justera detta, de får man väll testa kanske funkar me dubbla, funkar nog att dra ut den lite, går nog byta... de är ju inte topp priority man måste ju få igång skiten först för att kunna testa, men man vet ju inte hur kolven står om man kör med övertryck lite svårt att se ;)
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

funderade över munstycket från misab.se. Håldiameter 2.54 mm..vad är original håldiameter i dom?
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

Ok, Jag får se hur min fugge kommer att fungera har ingen aning om det men som sagt man får ju testa sig fram, bara man får igång alt hyffsat så kan man börja justera sen, Ni håller på med b20 motorer men jag har en b21a så jag vet inte om du kanske har nån bra ide på vad jag ska göra med mitt tändproblem, plocka nått nytt eller modda mitt?
vill nog lägga ner lite arbete på tändningen innan jag startar upp, det måste ju ändå göras så lika bra att gör det nu!
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

larsat skrev:volvoekern visst kan du använda B19 fördelare.. men den passar ju inte B20 motorn
ang insuget så kan du ta 3 stycken B21/23A insug & kapa sönder & svetsa ihop till ett för dubbla gasare, det blir mycket bra! det finns nog inte att köpa färdigt..
mattmuff klart du kan starta upp motorn men du ska inte ladda så mycket eftersom tändningen ökar ju mer du varvar & det ska som sagt sjunka vid ladd så det blir ju tvärt om vid ladd då, risken är att motorn spikar sönder.. har inte gjort de & vet inte om ja ska göra de, isåfall på en saab 9000 fördelare (som ska passa b20 och är brytarlös) men jag tänkte köra med ford edis fast tändning så jag slipper köra fördelare, men vi får se vad som händer, sök lite här på forumet de ska finnas bilder på en svetsad b20 (tror jag, iaf volvo) fördelare i nån tråd tror de var maysons!

ang fjädern så vill man ju ha så hård att kolven lyfter i topp just när man har maxvarv/flöde/laddtryck... om den går upp i topp vid 5000 varv & man fortsätter ladda på mer då kommer den ju ganska självklart spika om bränsleblandningen är rätt vid just 5000 varv sen tar ju soppan slut, visst trycket från BTR ökar men det kanske inte räcker... en lämplig nål ska ju justera detta, de får man väll testa kanske funkar me dubbla, funkar nog att dra ut den lite, går nog byta... de är ju inte topp priority man måste ju få igång skiten först för att kunna testa, men man vet ju inte hur kolven står om man kör med övertryck lite svårt att se ;)
fjädern går väl att shimsa...
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Mattmuff skrev:Ok, Jag får se hur min fugge kommer att fungera har ingen aning om det men som sagt man får ju testa sig fram, bara man får igång alt hyffsat så kan man börja justera sen, Ni håller på med b20 motorer men jag har en b21a så jag vet inte om du kanske har nån bra ide på vad jag ska göra med mitt tändproblem, plocka nått nytt eller modda mitt?
vill nog lägga ner lite arbete på tändningen innan jag startar upp, det måste ju ändå göras så lika bra att gör det nu!
alla motorer med föredelaren i blocket går väl att svetsa fördelaren på
volvoekern
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jan 15, 2005 11:48 pm

Inlägg av volvoekern »

er de orginale insugene i alu?? eller hva slags legering er det??
there is only one car ! !
Skriv svar