Vad tror ni om kam valet
- r.friborg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Vad tror ni om kam valet
Hej
Vad tror ni om den här vassa kammen till min motor.
Kg09 12,7 lyft, knock vinkel 104 grader,duration 324 grader.
Motorrecept hittar ni på denna länken http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1924
Dena kam är en liten chansning. men jag kom över den till rätt pris.
Men jag tror att den är väl vass. Åsikter någon?
Mvh Robert
Vad tror ni om den här vassa kammen till min motor.
Kg09 12,7 lyft, knock vinkel 104 grader,duration 324 grader.
Motorrecept hittar ni på denna länken http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1924
Dena kam är en liten chansning. men jag kom över den till rätt pris.
Men jag tror att den är väl vass. Åsikter någon?
Mvh Robert
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
tror nog den nockvinkeln är för vass.
blir ett satans flås genom motorn samt att grenröret och turbon blir onödigt varma.
Är nästan så att 110graders nockvinkel blir för vasst tillåmed på en sådan motor kombination (hx50)
blir ett satans flås genom motorn samt att grenröret och turbon blir onödigt varma.
Är nästan så att 110graders nockvinkel blir för vasst tillåmed på en sådan motor kombination (hx50)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
med den turbon kan den fungera rätt bra!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- r.friborg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Hej
Det jag hoppas på är att värmen i grenröret + en viss förbränning i grenröret kommer att främja spolupen lite.
Jag siktar på 402 meter så jag hoppasa att det fungerar bra.
Jag räknar inte med att få ladd tidigt.
Jens har du någon förklaring på varför du tror att den fungerar.
Det här är lite av ett experiment från min sida.
Värmen som utvecklas ser jag som en fördel.
Mvh Robert
Det jag hoppas på är att värmen i grenröret + en viss förbränning i grenröret kommer att främja spolupen lite.
Jag siktar på 402 meter så jag hoppasa att det fungerar bra.
Jag räknar inte med att få ladd tidigt.
Jens har du någon förklaring på varför du tror att den fungerar.
Det här är lite av ett experiment från min sida.
Värmen som utvecklas ser jag som en fördel.
Mvh Robert
Senast redigerad av r.friborg den lör jan 22, 2005 11:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
lågt komp är under 11r.friborg skrev:Littet tilläg. jag ska inte ha så fruktansvärt lågt komp.
Kommer att ligga på 8,3:1.
Jämför du med en sug motor så är det ju givetviss lågt. Men en turbo med högt ladd så är det inte så lågt. Det beror på vad du menar.
Mvh Robert
jag tycker du ska testa en annan kam, en så vass ser jag bara som nackdel på en turbomotor.
inte särskillt svår att sälja heller skulle jag inte tro.
jag ska köra med en 112grader nockvinkel, 285-295duration 12,5 i lyft, det på 46/40 ventiler och 2,5L 8,4komp och det tror jag kommer fungera bra ihop.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
själv så hade jag problem med att k-kammen var för vass i min 8v motor som jag hade för några år sedan.
Har för mig att den har 114graders nockvinkel.
körde med portat 940grenrör och en 18t. plockade ut ca 300hk med den kombinationen, men inte helt smärtfritt..
Insuget var svart innuti av avgasmottrycket..
inte helt perfekt direkt..
Men större turbo =mindre avgasmottryck som ger möjlighet till vassare kamprofil.
Testa och se vad som händer, det är ju inte en hel vetenskap att shimsa in en ny kam..
K-kammen kanske sitter som gjuten i din masikn som antagligen inte bygger lika mycket mottryck som min gjorde.
Det är mycket lättare att övervarva ett aggregat om man kör med låg nockvinkel... Körde sönder två aggregat denna sommaren, det är inte skojj.
Har för mig att den har 114graders nockvinkel.
körde med portat 940grenrör och en 18t. plockade ut ca 300hk med den kombinationen, men inte helt smärtfritt..
Insuget var svart innuti av avgasmottrycket..
inte helt perfekt direkt..
Men större turbo =mindre avgasmottryck som ger möjlighet till vassare kamprofil.
Testa och se vad som händer, det är ju inte en hel vetenskap att shimsa in en ny kam..
K-kammen kanske sitter som gjuten i din masikn som antagligen inte bygger lika mycket mottryck som min gjorde.
Det är mycket lättare att övervarva ett aggregat om man kör med låg nockvinkel... Körde sönder två aggregat denna sommaren, det är inte skojj.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Jag VET att den fungerar (inte tror) för vi har provat en liknande kam i söderlunds pv för många år sen. Den kräver dock en stor turbo med ännu större avgashus, ett sugmotor-liknande grenrör (långt ca 70cm), en fin topp, helst separata spjäll på insuget. Avgastrycket måste sen vara minst ett par hekto lägre än laddtrycket.
Obs den fungerar också bäst under ca 1.5 bar.
Obs den fungerar också bäst under ca 1.5 bar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
det va temmelige org saker ..... hadde ikke tid til å prøve no annet.... må være 7år siden...... hadde man hatt bedre tid i sånne tilfeller kunne det kansje gått bra kommer sikkert bedre tider å STØØRRE sjanser til å forske ut til egne løsninger....har jo ett lite audiprojekt på gang,til eget bruk
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel