Vad tror ni om kam valet

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Vad tror ni om kam valet

Inlägg av r.friborg »

Hej

Vad tror ni om den här vassa kammen till min motor.
Kg09 12,7 lyft, knock vinkel 104 grader,duration 324 grader.

Motorrecept hittar ni på denna länken http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1924

Dena kam är en liten chansning. men jag kom över den till rätt pris.
Men jag tror att den är väl vass. Åsikter någon?

Mvh Robert
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tror nog den nockvinkeln är för vass.
blir ett satans flås genom motorn samt att grenröret och turbon blir onödigt varma.

Är nästan så att 110graders nockvinkel blir för vasst tillåmed på en sådan motor kombination (hx50)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Som sagt.. det kommer bli tvärdrag genom motorn.. massor av fin färskgas ut i turbinen..
Men den som lever får se hur det går! ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

med den turbon kan den fungera rätt bra!
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Den kammen hade varit svår att få till att lira i en sugmaskin, med överladd och lågt komp så är den helt fel.

bra lyft med nockvinkeln är på tok för låg, kommer inte börja dra riktigt förrens 4000varv, och kanske ladd vid 5000varv.
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Hej

Det jag hoppas på är att värmen i grenröret + en viss förbränning i grenröret kommer att främja spolupen lite.

Jag siktar på 402 meter så jag hoppasa att det fungerar bra.
Jag räknar inte med att få ladd tidigt.

Jens har du någon förklaring på varför du tror att den fungerar.
Det här är lite av ett experiment från min sida.
Värmen som utvecklas ser jag som en fördel.


Mvh Robert
Senast redigerad av r.friborg den lör jan 22, 2005 11:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Littet tilläg. jag ska inte ha så fruktansvärt lågt komp.
Kommer att ligga på 8,3:1.
Jämför du med en sug motor så är det ju givetviss lågt. Men en turbo med högt ladd så är det inte så lågt. Det beror på vad du menar.

Mvh Robert
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

r.friborg skrev:Littet tilläg. jag ska inte ha så fruktansvärt lågt komp.
Kommer att ligga på 8,3:1.
Jämför du med en sug motor så är det ju givetviss lågt. Men en turbo med högt ladd så är det inte så lågt. Det beror på vad du menar.

Mvh Robert
lågt komp är under 11 :wink:

jag tycker du ska testa en annan kam, en så vass ser jag bara som nackdel på en turbomotor.

inte särskillt svår att sälja heller skulle jag inte tro.

jag ska köra med en 112grader nockvinkel, 285-295duration 12,5 i lyft, det på 46/40 ventiler och 2,5L 8,4komp och det tror jag kommer fungera bra ihop.
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Jag bygger 2,3 liter.
Jag ska testa kammen och se hur det fungerar i praktiken.

jag hoppas att det blir som jag tror.

Mvh Robert
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

själv så hade jag problem med att k-kammen var för vass i min 8v motor som jag hade för några år sedan.
Har för mig att den har 114graders nockvinkel.

körde med portat 940grenrör och en 18t. plockade ut ca 300hk med den kombinationen, men inte helt smärtfritt..

Insuget var svart innuti av avgasmottrycket..

inte helt perfekt direkt..

Men större turbo =mindre avgasmottryck som ger möjlighet till vassare kamprofil.

Testa och se vad som händer, det är ju inte en hel vetenskap att shimsa in en ny kam..

K-kammen kanske sitter som gjuten i din masikn som antagligen inte bygger lika mycket mottryck som min gjorde.

Det är mycket lättare att övervarva ett aggregat om man kör med låg nockvinkel... Körde sönder två aggregat denna sommaren, det är inte skojj.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

har prøvd med turbo på b23 med volvos GT6 :evil: det var INTE lykkad :shock: skulle inte få bilen at gå frammåt ,var inte drakraft i den,førran ved 4500,men da skjedde ALT.motorn tokvarvade,å spann i alle gear......det er INTE for stadskjørning akkurat..... :cry: :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

caterpillar: Vad för turbo hade du med GT6-kammen ? Och hur såg grenröret ut ? Detta spelar stor roll..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag VET att den fungerar (inte tror) för vi har provat en liknande kam i söderlunds pv för många år sen. Den kräver dock en stor turbo med ännu större avgashus, ett sugmotor-liknande grenrör (långt ca 70cm), en fin topp, helst separata spjäll på insuget. Avgastrycket måste sen vara minst ett par hekto lägre än laddtrycket.
Obs den fungerar också bäst under ca 1.5 bar.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

det va temmelige org saker ..... :lol: hadde ikke tid til å prøve no annet.... må være 7år siden...... :evil: hadde man hatt bedre tid i sånne tilfeller kunne det kansje gått bra ;-) kommer sikkert bedre tider å STØØRRE sjanser til å forske ut til egne løsninger....har jo ett lite audiprojekt på gang,til eget bruk :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Hej

Mitt grenrör, har ca 60 cm långa rör.
Toppen är en stenparner portad topp, med 46/40 ventiler.
Ja Turbon är ju stor.
Men det blir ett ombyggt e insug till en början.

Tror du kammen främjer spolupen något.

Mvh Robert
Skriv svar