Förstärka stakar? smart eller bara dumt?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Förstärka stakar? smart eller bara dumt?
Är jag dum i huvet eller kan man göra så här?
jag satt och fundera på vart man ska skaffa starkare 22mm B18-B20 stakar men det fins inga sånna från kina iallafall och 4 st från verdi skulle sitta fint men det blir ganska dyrt och då törs man ju inte ladda på ordäntligt så det ända rätta då är ju att bygga egna.
M-stakarna från B23A motor har tidigare fungerat problemfritt till 600motor hk i min B20 men man skulle kanse börjat fundera på lite värre vid den effekten?
det käns ganska rätt med svets stakar på en snik motor med mycket effekt iallafall
jag svetsade med migen och en 2-3mm plåt, detta är bara ett test det kommer se bättre ut sen, kommer också att svetsa plåtar på båda sidorna.
jag tror inte man ska svetsa närmast de runda delarna både för att försöka hålla dem runda och för att inte ställa till det med onödiga späningar i profilen.
nån som vet vad som händer med matrealen?
staken kommer att svarvas upp till 24mm i änden så då blir stakens viktiga delar raka mot varandra.
skiljer det mycket mellan olika plåt kvaliter? vad rekomenderas? jag kan inte mycket i ämnet
jag satt och fundera på vart man ska skaffa starkare 22mm B18-B20 stakar men det fins inga sånna från kina iallafall och 4 st från verdi skulle sitta fint men det blir ganska dyrt och då törs man ju inte ladda på ordäntligt så det ända rätta då är ju att bygga egna.
M-stakarna från B23A motor har tidigare fungerat problemfritt till 600motor hk i min B20 men man skulle kanse börjat fundera på lite värre vid den effekten?
det käns ganska rätt med svets stakar på en snik motor med mycket effekt iallafall
jag svetsade med migen och en 2-3mm plåt, detta är bara ett test det kommer se bättre ut sen, kommer också att svetsa plåtar på båda sidorna.
jag tror inte man ska svetsa närmast de runda delarna både för att försöka hålla dem runda och för att inte ställa till det med onödiga späningar i profilen.
nån som vet vad som händer med matrealen?
staken kommer att svarvas upp till 24mm i änden så då blir stakens viktiga delar raka mot varandra.
skiljer det mycket mellan olika plåt kvaliter? vad rekomenderas? jag kan inte mycket i ämnet
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis aug 19, 2008 4:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jodå!
Det var rymligt tänkade.
Som kuriosa kan jag berätta om att jag svetsade i en MC-ram en gång. Tillverkade en gigg att sätta den i så lade jag ett platt-alustång och gjorde en 30 cm lång svets läng med hela ramen. Gjorde faktiskt lika på båda sidor. Ramen fastnade i giggen. Fick slå loss den. Ramen hade blivit nästan 1 cm kortare pga svetssträngen. Mao, det var ingen bra lösning. Det blev massor med spänningar i materialet.
Är materialet i vevstaken överhuvudtaget svetsbart. På riktigt alltså.
Du måste handtera spänningarna som blir i materialet. Annars tar materialet hand om det själv under tiden du kör. DÅ är dom inte lika raka som efter att du arborrade staken.
Storändan kommer också att bli deformerad.
Köp ett stål och sätt upp i fräsmaskinen i stället. Blir väldigt mycket bättre.
Mats
Det var rymligt tänkade.
Som kuriosa kan jag berätta om att jag svetsade i en MC-ram en gång. Tillverkade en gigg att sätta den i så lade jag ett platt-alustång och gjorde en 30 cm lång svets läng med hela ramen. Gjorde faktiskt lika på båda sidor. Ramen fastnade i giggen. Fick slå loss den. Ramen hade blivit nästan 1 cm kortare pga svetssträngen. Mao, det var ingen bra lösning. Det blev massor med spänningar i materialet.
Är materialet i vevstaken överhuvudtaget svetsbart. På riktigt alltså.
Du måste handtera spänningarna som blir i materialet. Annars tar materialet hand om det själv under tiden du kör. DÅ är dom inte lika raka som efter att du arborrade staken.
Storändan kommer också att bli deformerad.
Köp ett stål och sätt upp i fräsmaskinen i stället. Blir väldigt mycket bättre.
Mats
håller nog med ovan talare. om du mäter upp den staken lär du märka att den inte är så värst rak längre-
i en riktigt budget motor så kan man nog göra så men den lär troligen inte gå måmnga mil. lär bli rätt mycket slitage på lager/bussning iom brytningen som lär bli...
är väll för övrigt gjutjärn i stakarna så svetsbarheten är ju vanligen inte så värst bra. rixken finns att svetsen spricker sen när det blir lite påfrestningar på staken...
MEN om JAG skulle göra så skulle jag nog kört i vanlig jr325 stål 2 eller 3mm , kör man tjockare så blir det nog för styvt så det lär garanterat spricka nånstans när staken vill röra på sej. tunnare så gör det nog ingen nytta,. lagom är bäst så materialet kan röra sej iallafall lite grann...
förvärma staken i ugn till typ 2-300 grader sakta men säkert. svetsa med lagom ström på 2.5mm p5 pinnar(finns ju specialpinnar med för sånna grejjor men har rätt bra erfarenteher av å svetsa gjutjärnd med p5)
in kör inetrmitensvets, dvs svesta en cm på ena sidan vänd på staken å svetsa kors å tvärs så det blir ungefär lika mycket spänning i hela staken.
sen in ugnen å reglera ner värmen sakta men säkert över en hel dag eller så..
sen spänna upp den i nån form av fräs å köra ett par varv med honingsverktyg så man får hålen någorlunda raka mot varanrdra igen ...
det är iallafall min teori. skulle jag bygga nått budget kunde jag mycket väl tänka mej att testa
i en riktigt budget motor så kan man nog göra så men den lär troligen inte gå måmnga mil. lär bli rätt mycket slitage på lager/bussning iom brytningen som lär bli...
är väll för övrigt gjutjärn i stakarna så svetsbarheten är ju vanligen inte så värst bra. rixken finns att svetsen spricker sen när det blir lite påfrestningar på staken...
MEN om JAG skulle göra så skulle jag nog kört i vanlig jr325 stål 2 eller 3mm , kör man tjockare så blir det nog för styvt så det lär garanterat spricka nånstans när staken vill röra på sej. tunnare så gör det nog ingen nytta,. lagom är bäst så materialet kan röra sej iallafall lite grann...
förvärma staken i ugn till typ 2-300 grader sakta men säkert. svetsa med lagom ström på 2.5mm p5 pinnar(finns ju specialpinnar med för sånna grejjor men har rätt bra erfarenteher av å svetsa gjutjärnd med p5)
in kör inetrmitensvets, dvs svesta en cm på ena sidan vänd på staken å svetsa kors å tvärs så det blir ungefär lika mycket spänning i hela staken.
sen in ugnen å reglera ner värmen sakta men säkert över en hel dag eller så..
sen spänna upp den i nån form av fräs å köra ett par varv med honingsverktyg så man får hålen någorlunda raka mot varanrdra igen ...
det är iallafall min teori. skulle jag bygga nått budget kunde jag mycket väl tänka mej att testa
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ursäkta..
men jag trodde faktiskt mera och bättre om trådstartarens förmåga att inse vad som händer med ett värmebehandlat stål vid 'punktvärmning'
sen kommer det dessutom bli väldigt med brottanvisningar i svetsen.
Och dessutom vid både lill och storände.
mitten på staken är juh designad att ta upp massvis med kraft på en 'lång' yta.
Nu har du koncentrerat kraften till där plåten slutar mot stor och lillände.
och dessutom med massvis med sättningar i matrialet som man inte vill ha.
enda sättet att förstärka är väl att bomba på med migen allt som går samt normalisera och värmebehandla för att sedan fräsa ut en ny stake ur klumpen man får.
som befog för mitt uttalande så har jag faktiskt erfarenhet från just vevstakstillverkning.(Verdi)
Mvh
Patrick
men jag trodde faktiskt mera och bättre om trådstartarens förmåga att inse vad som händer med ett värmebehandlat stål vid 'punktvärmning'
sen kommer det dessutom bli väldigt med brottanvisningar i svetsen.
Och dessutom vid både lill och storände.
mitten på staken är juh designad att ta upp massvis med kraft på en 'lång' yta.
Nu har du koncentrerat kraften till där plåten slutar mot stor och lillände.
och dessutom med massvis med sättningar i matrialet som man inte vill ha.
enda sättet att förstärka är väl att bomba på med migen allt som går samt normalisera och värmebehandla för att sedan fräsa ut en ny stake ur klumpen man får.
som befog för mitt uttalande så har jag faktiskt erfarenhet från just vevstakstillverkning.(Verdi)
Mvh
Patrick
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
jens du kan måttbeställa av parner utan extra kostnad,då kan du passa på att skaffa en lite längre så slipper du decka blocket så mycket.(då jag antar du ska åka vw kolvar) annars så är det väl inga bekymmer att byta bussning i en b23 stake.
Senast redigerad av Martin H den tis aug 19, 2008 3:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
vad pratar vi för pengar då?Martin H skrev:jens du kan måttbeställa av parner utan extra kostnad, annars så är det väl inga bekymmer att byta bussning i en b23 stake.
ursäkta ot
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
berätta! som jag sa så kan jag inte sånt här.Kadett4wd skrev:ursäkta..
men jag trodde faktiskt mera och bättre om trådstartarens förmåga att inse vad som händer med ett värmebehandlat stål vid 'punktvärmning'
Mvh
Patrick
jag vill veta mer om vilket matreal en vanlig stake är gjord av och vad som händer med det då man svetsar lite försiktigt i det (den blir alldrig speciellt varm) jag tror också att man ska förvärma om det överhuvudtaget går att svetsa i?
hur är en orginal stake värmebehandlad?
om svetsen blir hyggligt bra så tror jag rätt säkert att den blir betydligt mycke starkare på det mest kritiska ställena, jag har alldrig sett en stake bli krokig ovanför eller nedanför där jag svetsat, rundheten i hålen kommer inte att påvärkas då det är för långt från svetsen.
ska göra nåra bond test i pressen på en osvetsad VS en svetsad.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis aug 19, 2008 4:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
avspänningsglödgning tror jag bör vara 600 grader iaf.knotan skrev: in kör inetrmitensvets, dvs svesta en cm på ena sidan vänd på staken å svetsa kors å tvärs så det blir ungefär lika mycket spänning i hela staken.
sen in ugnen å reglera ner värmen sakta men säkert över en hel dag eller så..
!:
det är vad våra kunder vill ha. Det brukar vara upp till 600 grader och sedan ligga där ett par timmar för att seda sakta sjunka till normaltemp.
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bond tester av vevstakar
Test 1 (referens stake M) börjar böja sig vid 4 ton sen om man pumpar ca 1 pump/2 sec så ligger den kring 5-6 ton då den böjer sig mer och mer.
Test 2 B20 stake svetsad på ena sidan + en skada efter ett svets test, börjar böja sig vid 3 ton vid pumpning så ligger den kring 4-5 ton. den börjar inte spricka fönrens den är ricktigt krokig i plåt och svets och stake samtidigt.
test 1
test 2 (böjs mer än M staken) och var mer böjd när den satt i pressen
brottanvisningen test 2
den började spricka där jag hadde elduphör med miggen, kanse är mycket svets fogen som håller ihop det? mer svets kanse?
Test 1 (referens stake M) börjar böja sig vid 4 ton sen om man pumpar ca 1 pump/2 sec så ligger den kring 5-6 ton då den böjer sig mer och mer.
Test 2 B20 stake svetsad på ena sidan + en skada efter ett svets test, börjar böja sig vid 3 ton vid pumpning så ligger den kring 4-5 ton. den börjar inte spricka fönrens den är ricktigt krokig i plåt och svets och stake samtidigt.
test 1
test 2 (böjs mer än M staken) och var mer böjd när den satt i pressen
brottanvisningen test 2
den började spricka där jag hadde elduphör med miggen, kanse är mycket svets fogen som håller ihop det? mer svets kanse?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis aug 19, 2008 4:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad är en vevaxel gjord av för matreal? där är det ganska axepterat att man svetsar om axiallager och strokar mm?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Test 3 en orginal B20 stake ganska lik som den svetsade ca 4-5 ton vid pumpning och 2.5 -3ton då den börjar böja sig.
rätt intresant ochså att det går tyngre och tyngre ju mer man böjer staken ca 6-7 ton när jag pumpa då den var ricktigt krokig.
rätt intresant ochså att det går tyngre och tyngre ju mer man böjer staken ca 6-7 ton när jag pumpa då den var ricktigt krokig.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
när man svetsar vevaxlar har man specielt tillsatsmaterial fråga mig inte vad för det vet jag inte,Jens Gustavsson skrev:vad är en vevaxel gjord av för matreal? där är det ganska axepterat att man svetsar om axiallager och strokar mm?
det finns tillsats material för att svetsa det mesta, men frågan e om det är värt besväret då det ofta kräver komplicerade för och efter värmingar.
vet föresten att castolin har en elektråder för svetsning av vevaxlar men även det bör ju variera vad man ska ha då alla biltillverkare knappast har samma material i sina vevaxlar
en vevstake är inget jag skulle svetsa med migen i, om du ska göra lite enkla test hemma så skulle jag ta en pinne för rostfritt med mycket nickel i det brukar man använda när man ska laga gjutgods och man inte har nått annat, nickeln gör att svetsen blir seg
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
kolla hans hemsida står där.jonas_linder skrev:vad pratar vi för pengar då?Martin H skrev:jens du kan måttbeställa av parner utan extra kostnad, annars så är det väl inga bekymmer att byta bussning i en b23 stake.
ursäkta ot
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
men vill man ha en seg svets?ergu skrev:när man svetsar vevaxlar har man specielt tillsatsmaterial fråga mig inte vad för det vet jag inte,Jens Gustavsson skrev:vad är en vevaxel gjord av för matreal? där är det ganska axepterat att man svetsar om axiallager och strokar mm?
det finns tillsats material för att svetsa det mesta, men frågan e om det är värt besväret då det ofta kräver komplicerade för och efter värmingar.
vet föresten att castolin har en elektråder för svetsning av vevaxlar men även det bör ju variera vad man ska ha då alla biltillverkare knappast har samma material i sina vevaxlar
en vevstake är inget jag skulle svetsa med migen i, om du ska göra lite enkla test hemma så skulle jag ta en pinne för rostfritt med mycket nickel i det brukar man använda när man ska laga gjutgods och man inte har nått annat, nickeln gör att svetsen blir seg
jag kunde inte se nån sprick tendens förns staken va typ 20mm krokig och direkt staken sviktar mer än ett par mm så är det ju över redan.
är det inte bara att få staken så hård som möjligt utan att den spricker då den böjs under 2-3mm?
jag förstår att staken utsäts för uprepade små svägningar i värkligheten (högfrekventa brytningar men vad man ser i pressen kan ju inte va helt fel?)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/