Lämpligt avgashus HX55 t. 5.7l?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Lämpligt avgashus HX55 t. 5.7l?

Inlägg av DrTurbo »

Vad är lämplig storlek på avgashus till en Holset HX55:a singelbygge på en V8 (346cu.in) Vill ha hygglig spool vid 2-2,5k rpm.
19? 22? Vill inte få för mycket motstånd i rören..
Borde vara rätt jämförbart med CSB 350, som jag antar vissa här kör med?


Tacksam för tips.
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Även med största avgashuset (28 cm^2) kommer du ha fullt ladd innan 2500. Jag skulle köra med ett större aggregat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

berätta mer om motorn
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Ort: Klippan

Inlägg av Thunderbolt »

LS1? 8)
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

När vi ändå har det uppe..
Vad räcker en Hx 55:a med 25:ans avgashus till effektmässigt?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Problemet är att på en stor motor har kompressorn storknat innan turbinen får bottna. Det måste alltid sättas i perspektiv vilken motor den ska sättas på.

Får kompressorn jobba på 2.0-2.5 bar är det inga problem att flöda nånstans ärliga 800 hk.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Om man skulle ha den på en 5 liters motor med en låg trimningsgrad på säg, 2-270 hk? Kommer kompressorn storkna på en sådan motor också?
(Tack för svaret förresten!)

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det fungerar rätt bra på en sån motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

Jens Gustavsson skrev:berätta mer om motorn
En "bone stock" LS1:a från en -99 Corvette. Maxvarv nånstans 6500. 2.02-1.60 ventiler. 10.2:1 i grundkomp. (orört alltså) 345hk N/A.
Initialt (då allt får ske i sin tid) ca 650hk på veven, dvs relativt låga laddtryck... Senare blir det vev/stak/kolvbyte och då krana på ytterligare.
Alltid trevlig om turbon hänger med en bit till då, låt säga 8-900hk nånting..
Hade först tänkt mig dubbelkonstruktion, men efter att ha läst mer och mer samt lyssnat på råd så känns en singelkonstruktion som en klart vettig lösning.
Skall gå på E85 (såklart). VEMS motorstyr.

Ang. HX55, verkar finnas lite olika stora kompressorer med? Mätte lite snabbt på två st, 64mm ind på ene 71 på andre? Olika trim endast?
Nedrans djungel...

Thunderbolt>>> Så rätt så

Edit: Stort tack för svaren, har letat som en iller efter turbinmappar men det verkar vara väldigt sparsmakat med detta..
Allt kan laddas
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Du skulle ju haft en hx60 ialf eller något i närheten.
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

Det lutar väldigt åt ett HX60, men samma sak där så är turbinmappar lika lätt att hitta som laddtrycket i en skuren Garrett..
:doh:
Allt kan laddas
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Du skulle haft en som är 76in ca87ut och 27-30is avgashus allt som är mindre än den kommer att göra att du får en motor som inte kommer att vilja dra på varven= en tråkig motor med truck känsla! en standart ls1a med hyffsade extraktor rör och sportfilter ger ju 350hk!
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

Christian L skrev:Du skulle haft en som är 76in ca87ut och 27-30is avgashus allt som är mindre än den kommer att göra att du får en motor som inte kommer att vilja dra på varven= en tråkig motor med truck känsla! en standart ls1a med hyffsade extraktor rör och sportfilter ger ju 350hk!
Precis ett sånt agg ska det bli :thumbright:
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Min LS1 6.0lit laddar 2.3 bar vid 3600 rpm med en S480turbo med 88/96mm turbin och 1.32 A/R. Och den laddar mer än 0.5 bar vid 2500 rpm. Så jag skulle nog satsa på en större turbo än HX55.

Mvh
Skriv svar