Lämpligt avgashus HX55 t. 5.7l?
Lämpligt avgashus HX55 t. 5.7l?
Vad är lämplig storlek på avgashus till en Holset HX55:a singelbygge på en V8 (346cu.in) Vill ha hygglig spool vid 2-2,5k rpm.
19? 22? Vill inte få för mycket motstånd i rören..
Borde vara rätt jämförbart med CSB 350, som jag antar vissa här kör med?
Tacksam för tips.
19? 22? Vill inte få för mycket motstånd i rören..
Borde vara rätt jämförbart med CSB 350, som jag antar vissa här kör med?
Tacksam för tips.
Allt kan laddas
Även med största avgashuset (28 cm^2) kommer du ha fullt ladd innan 2500. Jag skulle köra med ett större aggregat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
berätta mer om motorn
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
När vi ändå har det uppe..
Vad räcker en Hx 55:a med 25:ans avgashus till effektmässigt?
/David
Vad räcker en Hx 55:a med 25:ans avgashus till effektmässigt?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Problemet är att på en stor motor har kompressorn storknat innan turbinen får bottna. Det måste alltid sättas i perspektiv vilken motor den ska sättas på.
Får kompressorn jobba på 2.0-2.5 bar är det inga problem att flöda nånstans ärliga 800 hk.
Får kompressorn jobba på 2.0-2.5 bar är det inga problem att flöda nånstans ärliga 800 hk.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Om man skulle ha den på en 5 liters motor med en låg trimningsgrad på säg, 2-270 hk? Kommer kompressorn storkna på en sådan motor också?
(Tack för svaret förresten!)
/David
(Tack för svaret förresten!)
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Det fungerar rätt bra på en sån motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
En "bone stock" LS1:a från en -99 Corvette. Maxvarv nånstans 6500. 2.02-1.60 ventiler. 10.2:1 i grundkomp. (orört alltså) 345hk N/A.Jens Gustavsson skrev:berätta mer om motorn
Initialt (då allt får ske i sin tid) ca 650hk på veven, dvs relativt låga laddtryck... Senare blir det vev/stak/kolvbyte och då krana på ytterligare.
Alltid trevlig om turbon hänger med en bit till då, låt säga 8-900hk nånting..
Hade först tänkt mig dubbelkonstruktion, men efter att ha läst mer och mer samt lyssnat på råd så känns en singelkonstruktion som en klart vettig lösning.
Skall gå på E85 (såklart). VEMS motorstyr.
Ang. HX55, verkar finnas lite olika stora kompressorer med? Mätte lite snabbt på två st, 64mm ind på ene 71 på andre? Olika trim endast?
Nedrans djungel...
Thunderbolt>>> Så rätt så
Edit: Stort tack för svaren, har letat som en iller efter turbinmappar men det verkar vara väldigt sparsmakat med detta..
Allt kan laddas
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Precis ett sånt agg ska det bliChristian L skrev:Du skulle haft en som är 76in ca87ut och 27-30is avgashus allt som är mindre än den kommer att göra att du får en motor som inte kommer att vilja dra på varven= en tråkig motor med truck känsla! en standart ls1a med hyffsade extraktor rör och sportfilter ger ju 350hk!

Allt kan laddas
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt: