Projekt A-traktor !TurboDutten!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck

Projekt A-traktor !TurboDutten!

Inlägg av Lepsyl »

Nu när jag äntligen gått in i tid från garaget ska jag passa på och visa vad som försigår med Duetten.

Det började med att att den satt på en schyst topp på den när den köptes. Gick ju bra spann ettan och tvåan på blötasfalt, skit ballt! :twisted:
Sen fick jag även ett extraktor grenrör av en kompis då fick ju dutten 20hk till tyckte man :D
Fick även med ett par dubbla su med bilen när den köptes så skulle ju såklart dom hängas på, trattar svetsades och sen kördes det med dom, så osynkade som det bara går men bara synen av dubbla su'arna med trattar var bara för grymt.
Gick betydligt bättre med dom men sen hittades en billig weber 36/36 som det svetsades eget insug till och hängdes på. upplevde att den blev mycket rappare på gasen och någet bättre drag.
I samma veva blev det också aga-diff och nu spann den på ettan och tvåan på båda hjulen så bättre drag en första su'n hade det helt klart blivit :D

Och nu till nästa nivå, turbo!

Det börjades med att jag köpte en liten garret turbo av en kompis.
Hade ingen bild på turbon lös där sitter den hängd för grenrörsbygge.

Bild

Turbon plockades isär för att kollas igenom och vrida oljehuset.

Bild

Grenrörs flänsen.

Bild

Såhär blev grenröret.

Bild

Och såhär bled det slutliga resultatet som ska provköras imorn. gasade lite med det nu ikväll och det lät jäkligt grymt med vislande turbo och allt :twisted:

Bild

Bild

Bonus bild på mig när jag tiggar och ser lagom go ut :P

Bild

Kanske inte blev dom mest flödes fördelaktiga böjarna men nu har jag iaf ett koncept som ska byggas vidare på :thumbright: som sagt så ska det provköras imorn när jag fixat det sista med förgasare och olje tillförsel sen blir det en liten update på hur det gick :wink:

Kommentera gärna och säg vad ni tycker är bra eller vad jag bör ändra på.
Schmidt
Lite mer laddtryck

Inlägg av Schmidt »

a
Senast redigerad av Schmidt den tor jun 18, 2015 4:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lantzen »

Fan va coolt a-traktor! :D
Men det enda som är surt är att du kommer fan inte ha ngt fäste med din bil ! ja spann hejdlöst med min 740 då va de bara vassare kam i den för att den va så jävla lätt bak :P hahha
Fick sätta dit vattendunkar :D HAHAH xD¨
Lycka till
Mvh Danne
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck

Inlägg av Scrazher »

tror du ska akta dig för att köra med turbon placerad sådär, rätt viktigt att du har lagerhuset i våg om du vill ha någon som helst livslängd på den!

Småfränt bygge annars!
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck

Inlägg av Victor Heinerud »

Jahopp, nu har jag fått höra att det blivit nya planer :thumbright: hoppas det kommer en update ikväll så vi får se hur det blev nu istället! :wink: och jag har visst fastnat på sista bilden jag med!

//Victor
Lången
Forumsberoende

Inlägg av Lången »

Håller med föregående talare...har du turbon så där vinklad så kommer den nog inte att hålla nån längre period. Annars så ser det ju bra ut :thumbright:
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck

Inlägg av Lepsyl »

Nytt koncept påväg som b20power inte kunde hålla tyst om :wink: update kommer snart. kan säga att det suger lite mer än trycker :roll:
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck

Inlägg av Lepsyl »

Nya konceptet här. har varit klart i några dagar men har inte orkat updatera :doh:

Som vissa förståt så har jag alltså byggt om från tryckturbo till sugturbo för att underlätta med bränslesystemet. provkörde med tryckturbon men den dog när laddtrycket kom och för att få det att funka behövdes bränslesystemet updateras = för dyrt för mig :P
Det nya systemet blev klart i tisdags och det var det sjukaste jag varit med om :D villken jävla skillnad det blev, var helt skakis efter första rundan :hihi: från att knappt ha orkar börna på torr asfalt med agadiffen så spann den för glatta livet och gled från sida till sida på vägen :thumbright:

här är iaf resultatet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Tyvär så på onsdagen när jag påväg för att äta lunch i skolan så visade turbon vad den tyckte om min medbringare mellan bakaxeln och kardan. turbon visade sig vara överman och gjorde medbringaren obrukbar och skickade kardan ner i asfalten :lol:

Bild

Bild

Nästa steg att såklart fixa en ny medbringare men sen ska jag pröva med min weber 36/36 istället för su'n och så ska jag pröva med min andra kam, sen har jag en till b20 liggandes som ska kompsänkas så att man kan köra på lite mer laddtryck. laddtrycket nu ligger på ca 0,4 så det finns några hästar att hämta där :thumbright:
Mr.Thulin
För mycket laddtryck

Inlägg av Mr.Thulin »

men vafan hur kan en b20 palla det trycket egentligen..klarar en b230a det med fast med då som sagt 0,4-0,5 bar..gjorde det mkt skillnad.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Rolig dragning på vattnet, fått en extra värmeväxlare där :P

Bara så du vet det funkar det lika bra att strunta i vattnet på turbon med, inget som behöver vara inkopplat..

Bra gjort med installationen iaf och kul att se egna lösningar, t.ex. med bakvänd turbo :thumbright:

/Cristofer
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck

Inlägg av Victor Heinerud »

Blev bra det där, men jag missade att du hade dragit vattenkylning :thumbright: fast du skulle behöva täta oljereturen så att det inte läcker ner på downpipen, det finns ju en viss brandrisk :roll: och nästa steg då? kompsänka och öka laddtrycket lite? :wink:
Senast redigerad av Victor Heinerud den sön sep 14, 2008 8:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Schmidt
Lite mer laddtryck

Inlägg av Schmidt »

När jag pratade med jimmy idag så ryktades det om att kompsänka o ladda lite mer ja ;) frågan är hur långt soppan hänger med..
Lången
Forumsberoende

Inlägg av Lången »

Finns jualltid andra förgasare att hänga på om den där skulle bottna 8)
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

det här e kul:P jag byggde med turbo på min duett a-tralle. jäveln va kul de va, kopplingen slira hejdlöst. tyvärr hadde jag inte en aning vad jag syssla med så motorn spika sönder efter bara några mils körning. men sen dess är jag turbo frälst!!
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck

Inlägg av Lepsyl »

Tack för alla kommentarer :)

Nästa steg kommer bli att kompsänka en b20 som jag har liggandes, har även en oplanad topp som förmodligen åker på i samma veva.
Sen ska även en annan kamaxel i + att jag ska pröva med min weber 36/36 :D

Men nu har jag iaf hittat en ny medbringare så nu blir dutten körbar igen :twisted: synd bara att jag tror att något annat kommer rasa snart :roll:
Skriv svar