Sida 5 av 13

Re: Åhbergs busbil volvo 940. 411hk 555nm Filmklipp

Postat: tor nov 03, 2011 8:07 pm
av ahberg
2st bosch 044 pumpar köpta
insugs saker köpta

matchportat insugsflänsen mot toppen och svetsat på rörstumpar.
nästa gång blir det att göra uttag för spridarhylsorna samt fuelrailen

Bild
påbörjat med insuget.

skall bygga 2st likadan insug, en polare ville också ha ett gjort, dock kom det andra paket på vift med en till uppsättnings av insugs saker :?

allt för nu

//Marcus

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: tis nov 15, 2011 10:12 pm
av ahberg
insugen börjar ta mer form

mellan flänsen och plenumet kmr det 45graders siliconböjar, bara för att få det vinklat som jag vill

Bild

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: lör nov 26, 2011 3:54 pm
av ahberg
rivit lite till..

riv ut det gamla soppasystemet i skuffen för jag var inte nöjd med detta.
riv även väck org tanken nu.

skall ha fuelcell i skuffen nu ist.

Bild
sålde detta samt öven mina pumopar
Bild
tomt nu,
Bild
valsar en plåt som skall täcka över reservhjulet och ha fuelcell o pumpar bultat i denna sen

Bild
insugen börjar bli klara för helsvetsning
Bild
bara fixa en fläns till spjällhuset och svetsa fast lite vakuumnipplar

//marcus

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: lör nov 26, 2011 7:44 pm
av Toffe
När vi gjort insug så har vi håll samma avstånd runt trattarna, typ om du har 20 mm imellan så ska du även ha de runt om! Ett 3" rör tycker ja blir för litet.. Annars ska du svetsa tratten direkt utan instick på dessa.

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: sön nov 27, 2011 12:36 pm
av ahberg
okej, det kan vara värt att tänka på..

blir flödet så mkt sämre som det är nu då?

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: mån nov 28, 2011 10:20 pm
av Toffe
Ja inbillar mig detta ja! Annars ser de bra ut förutom just detta ! Ja tror de är där trångt

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: tis nov 29, 2011 6:29 pm
av ahberg
bygger ju 2 st insug. så skall prova ha ett insug som ovan med utstick på trattarna
sen det andra lägger jag trattarna kant i kant så att säga...

sedan får våren utvisa vilket som fungerade bäst

learn by doing :thumbright:

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: tis nov 29, 2011 8:34 pm
av Toffe
Bra inställning! De mer intresanta är ett med lila mycket instick som runt tratten samt i mellan dem,
Men med ett 3" och ett med 4"'plenum.

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: tis nov 29, 2011 8:48 pm
av ahberg
ja precis.

det kan ju inte mer än att gå helvete :doh:

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: tis nov 29, 2011 11:51 pm
av Painlake Racing
Do it! :thumbright: Testar man inte så får man ju aldrig veta. Sen skulle jag ha velat testa ett helt utan trattar för att få veta hur pass dåligt det fungerar, med motorn likadan i övrigt förstås.

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: ons nov 30, 2011 4:32 pm
av ahberg
visst kan man bygga ett utan trattar också och prova.

för jag material över så bygger jag ett 3:e utan trattar :thumbright:

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: ons nov 30, 2011 6:01 pm
av Painlake Racing
Det vore väldigt intressant :) smidigt att byta också eftersom du sätter det i gummin. Sen beror det väl på hur mycket flöde toppen kan ta emot, hur mycket det kommer skilja på insugen. Ett bromstest vore ju det ultimata ;)

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: tor dec 01, 2011 10:53 pm
av ahberg
Fick lite slangar idag ifrån do88.se, fortfarande snabb leverans ifrån dessa :thumbright:

har ett 960 spjällhus som skall dit så skall se om våran lokala speedshop kan fixa lite flänsar till dessa spjällhus.

Bild
prov monterat :thumbright:

//Marcus

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: fre dec 02, 2011 2:15 am
av Painlake Racing
Jag har funderat ganska mycket angående ditt plenum, även sökt en hel del.

För det första så tar jag tillbaka idén om att för skoj skull testa helt utan radie.

Jag är lite rädd för att du kommer få turbulens när trattarna inte får tillräckligt med plats runtom.

Som jag har förstått det, rätta mig gärna, så är trattens uppgift att styra om backpulsen som blir när ventilen stängs, för att göra plats för luften som ska in i tratten när ventilen öppnas.

Sen läste jag ett inlägg nånstans här inne om varför trattarna sticker ut. Där stod det att det är för att luften får klättra och ha sig för att komma in i tratten och att det då hann tryckutjämnas, så att alla cylindrar får samma mängd luft.

Min lekmanna teori, är att backpulsen följer radien ut ur tratten för att sen vända och sugas in i tratten igen när ventilen öppnas.

Risken med turbulens som jag ser det, är att inte alla cylindrar får samma mängd luft, så man riskerar att den går snålt på en cylinder. Så det är nog en bra idé att kolla stiften när du kört lite.

Det vore kul om någon som är lite mer påläst kunde kommentera och dementera!

Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge

Postat: fre dec 02, 2011 8:15 am
av Peter schmidt
Ska du ha silicon slangar på rörena mellan topp och spjälhuset ? Blir nog inte så
bra då dom suger ihop sej när du har vacuum på tomgång etc :?