Patrik "palle" Nilsson

En liten presentation av er själv (frivillig)
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Patrik "palle" Nilsson

Inlägg av palle »

Tjenare på er!

Har sett att det inte är en enda Alfa på detta forum ......men nu är det en i alla fall.

Håller på med en Alfa 75'a turbo ie som jag har stressat upp lite.
Programerbart sprut, 4 spjälls, avstämt gren rör i rostfritt, 4" downpipe och 3" resten av vägen, MSD6 med en fin tändspole, stor IC från en Scania (kapad förståss) och en större modell av turbo från en lastbil som jag inte vet något om förutom att det är en Holset.

Provade att köra lite i sommras men det bara rapplade så jag skall pröva nu i sommar igen.

Hade tänkt att lägga in en bild men vet inte hur man gör, så det får väl vänta.

//palle
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Välkommen! :)

En Alfa 75, den är bakhjulsdriven va?

Jag skulle gärna se lite bilder på det du byggt, det skulle vara bra om du skapade ett konto på t.ex. photobucket och ladda upp dina bilder där.
-> http://photobucket.com/

När dom väl ligger där kan du lägga in adressen till en bild i en IMG-tag som är så kallad BBCode, läs mer om det här :
-> http://forum.savarturbo.se/faq.php?mode=bbcode

Det är inte så komplicerat som det låter.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Inlägg av palle »

Nu är det jag till slut.
Har bytt spridare sedan sist till 998cc Delphi som funkar kanon. Då jag körde med "gammla" spridarna 0280150363 så bottnade jag dom ca 94% dutycycle. Dom skulle flöda bränsle för ca 350hk (614cc/min vid 3bar, och om jag räknar rätt så flödar dom 752cc/min vid 4.5 bars bränsletryck och det skall räcka till 350hk (ge och ta) teoretiskt ). Den gick faktiskt bra till dit, men mycket vill ha mer ! Beställde dessa Delphi och vilken skillnad !!! Tidigare hade jag ungefär som en varv stopp vid ca 5700rpm men inte nu längre. :D

Om ny spridarna flödar 998cc/min och jag får ett bränsletryck på 5.5bar (grundtryck ca 4bar) så får jag ett flöde på 1344cc/min och då skall dom räcka till 630 hk ! (teoretiskt).
Turbon är förresten en H2A, det har jag tagit reda på nu. Hur mycket luft orkar en sådan pumpa till ni som vet?
Är sugen att byta till en HX35 i vinter men vi får se.

Ny spridarna kör jag på ca 54% dutycycle, max ladd och rpm. Lambdan visar 12.39 vid max men EGT visar bara 550gr och tändningen är då 3gr. Någon som är duktig och räkna hur mycket hk man får ut då.

Nu är jag sugen på att få komma ut och bekänna färg vid nåt blackrace, eller åtminstånde få en tid.

Finns bygg bilder på http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=8234&page=1 om ni vill veta mer.
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Inlägg av palle »

Kan släppa ut en bild hur "jag" ser ut ungefär. Dock en gammal bild.
Bild

Nu är den bra mycket lägre och med OMP stolar.
Roni
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:42 am
Ort: Piteå

Inlägg av Roni »

Den ser ju super fräsch ut :D
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Inlägg av palle »

Tack för det, men........det är mörkt på dörrsidorna (soljus). Alfa har aldrig varit känd för att vara rostfri. Den har "bara" gått 14000 mil så hyffsad är den, men rost finns. Bara ytrost än så länge. Inga hål. Skall hoppa på det i vinter nu då jag har fått motorn att fungera.
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Inlägg av palle »

Nu har jag provat på att köra Blackrace med min Alfa i alla fall och det gick ungefär som jag trodde eller faktiskt lite bättre. Då jag bara hade gatbilsdäck så slirade det mycket (60 fots tid 2.23) och kunde inte ladda mer än 1.5-1.6 ungefär för sedan slirade kopplingen också. :(
Men skam den som ger sig ...... skall byta koppling, lamell och däck tills nästa gång och försöka ladda mera. Hade tänkt mig runt 2 bar för det har jag provat mer och det gick bara fint då. :D

Närmast på önskelistan i vinter är några roligare kammar för det är original ännu.
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Inlägg av palle »

Glömde att skriva in att min bästa tid denna premiär blev 8.89 och 138.
TMS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: fre sep 23, 2005 10:58 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av TMS »

Jag blev rätt nyfiken när jag såg din Alfa, synd bara att det inte är någon score-board i BR! Min bror har haft MASSOR med Alfa, från Alfetta till 164 3.0 inklusive 2 GTV 6:or.
Du skruvade väl upp turbotrycket rätt rejält i slutet om jag såg rätt, den gick ju betydligt vassare i slutet på dagen.
Kul med en liten "uddabil" i Blackrace.
Bild
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Inlägg av palle »

Jo jag började på 1 bar för jag ville se om grejerna skulle hålla. Fick ingen ordning på launchen, den ville bara upp i 0.3 bar. Skall se om jag kan bättra på den också tills nästa gång.
Skriv svar