Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej ska du ha enkel turbo på en BB av lite häftigare slag än standard och det ska lira bra så blir det en enorm singel turbo :shock: du behöver nått med 80-88mm inlopp på kompressorn sen en turbin med UTLOPP på minst 96mm men gärna 100mm.

bättre och billigare med dubbel turbo nästan tror jag lättare att få till turbin flödet.

kolvar och stakar och vevaxlar av super dyr modell behöver bara bytas om man tänkt bygga turbo systemet felaktigt och sen spika skiten ur den hela tiden :)

på mina B20 kör jag volvo orginal kolvar, stakar, vev utan problem med 575+hk/ 2.1L. det motsvarar 2026 hk på 7.4L. tror faktiskt six pack motorn har lika bra grejor i sig nästan men den är större men typ 1500hk skulle jag inte bli förvånad om det höll bra till. men det är med etanol, efi och sten koll på allt.
mvh jens
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Vill ha dubbelturbo. Turbo grenrör svetsar jag ihop själv. tänkte bygga av grövre järnrör typ 3mm tjocklek.
Jag har inte bestämt vad jag ska ha för komp förhållanden. Man vill ju kunna köra bilen utan turbo med. Måste komma underfund med hur man tar reda på vilket komp förhållande jag har, och hur jag ska sänka det. Om jag ska bygga distansmellan topp och block. Eller byta kolvar?
jag har ju en bit kvar innan det är dax. Ska byta vxl låda. konvertera bränslesystem till insprut. Måste veta vilken storlek på turbos som är bäst för min maskin. Det är ju kul med mycket hp, men vore ju trevligt om det höll också. Haha
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

försök komma fram till kompa förhålandet sen kan du kolla med en kompa mätare på full gas också det är lite användbart med.

värderna på kamaxeln vid 0.05" och nock vinkel och installations vinkel har också stor betydelse för vilket kompa förhållande som är lämpligt.

med för liten turbo så går grejor sönder snabbt! avgas tryck är fienden :)

med E85 så håller allt mycket bättre och man kan köra mycket högre kompa bara man har koll på grejorna och mappningen men man får byta olja lite oftare och ha anpassad olja.

mvh jens
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Enok »

Tänk bara på att std blocken brukar spricka ovanför ramlagren när man tar ut hög effekt. Alu ramlager överfall
hjälper.
Peter Olson
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Jens Gustavsson skrev:försök komma fram till kompa förhålandet sen kan du kolla med en kompa mätare på full gas också det är lite användbart med.

värderna på kamaxeln vid 0.05" och nock vinkel och installations vinkel har också stor betydelse för vilket kompa förhållande som är lämpligt.

med för liten turbo så går grejor sönder snabbt! avgas tryck är fienden :)

med E85 så håller allt mycket bättre och man kan köra mycket högre kompa bara man har koll på grejorna och mappningen men man får byta olja lite oftare och ha anpassad olja.

mvh jens
man kanske inte borde ge sig in i detta. Man vet för lite om Turbo. Man är nog för dum i huvudet. haha
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte så svårt men det kan va bra att ha nån att prata igenom problem och funderingar med. köper man grejor av mig så brukar jag också hjälpa till med så mycket support som möjligt också så det ska fungera bra i slutändan.

just beräkning på turbo storlekar och kam, kompa, tänd kurva och lamda värden mm är bra att få lite hjälp med.

mvh jens
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Jag har hittat en bra komp räknare. men det står chambers in cc. vad menas med det? Är det volymen i förbrännings rummet?

:?
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Jag kom på det. jag har 10.5:1 i komp.

Cylinder diameter 4.360
Stroke length 3.750
Chamber in cc 87
Piston dome 0
Gasket thickness 0.039
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Enok skrev:Tänk bara på att std blocken brukar spricka ovanför ramlagren när man tar ut hög effekt. Alu ramlager överfall
hjälper.
Hur mycket tål ett standardblock då?
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Enok »

Det brukar talas om 650hk över det bör man göra någon åtgärd.
Peter Olson
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Jens Gustavsson skrev:det är inte så svårt men det kan va bra att ha nån att prata igenom problem och funderingar med. köper man grejor av mig så brukar jag också hjälpa till med så mycket support som möjligt också så det ska fungera bra i slutändan.

just beräkning på turbo storlekar och kam, kompa, tänd kurva och lamda värden mm är bra att få lite hjälp med.

mvh jens
Vad rekommenderar du för prylar? Jag har tänkt dubbelturbo, Kanske 700 till 1000 hästar. Beror ju på vad maskinen tål. Har ju förstått att det inte finns nåt med turbo som heter budget bygge. För jag vill ha insprut. Och jag lär väl byta tändsystem.

Har mopar performance tändsystem. så frågan är vilket man ska köra med. Har kollat på edelbrocks insug för insprut, men funderade på om man ska svetsa ihop ett eget i aluminium.
Använda mig av mitt torker II insug och bygga en adapter till gas spjället. borra och sätta i bongar för spridare. Och ska jag ha insprut måste jag köpa nya bränslepumpar, och fixa en retur ledning.

Sen ska man ha intercooler och tryckrör. Oljekylare kanske kan vara bra, elfläktar.

Turbo grenrör. (bygger jag själv)
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Enok skrev:Det brukar talas om 650hk över det bör man göra någon åtgärd.
Om man byter ram lager överfall vad tål den då? och bör man göra nåt mer?
måste man inte line borra överfallen? många frågor blir det. haha
Senast redigerad av chargerhell den fre mar 07, 2014 8:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

tändsystemet med fördelare kan nog styras av insprutet (vems tycker jag fungerar bra och är prisvärt om man ser på allt som följer med som bb lamda inbyggd logg mm) ,om det är brytarlöst kan man trigga från fördelaren också om den stummas på typ 50 grader om man kan peka in rotorn så den pekar mot tändkabeln i locket på ca 25 grader men bäst är en crank trigger på 50 grader förtändning med gt1 givare.

om man ökar kläm spalten till 3mm så lugnar förbräningen ned sig och då håller det bättre specielt med bensin.

med E85 så behöver man oftast inte sänka kompan eller förbränings hastigheten på sånna låga effekter och tryck vi nu snackar om men då behövs ca 30% mer soppa än bensin och det blir fort mycket pumpar och så men det är viktigt och måste byggas rätt. grova sug ledningar från en ombyggd tank med stor utbyggd låda bak på lägsta punkt och 3 st 044 pump bensin och 4st på e85 om du ska ha 1000hk och lite marginal på systemet riktig regulator också som pallar med de flöderna.

sen är grenröret och turbo valet det som avgör om det blir lyckat eller inte. jag jag både enkel och dubbel turbos till ett sånt koncept och även wg som är viktigt.

faktiskt helt ok att bygga om ett förgasar insug som är bra. fungerar det bra på en sån sugmotor kommer det fungera bra på en turbo motor men jag rekomenderar sigel plan insug då de brukar fördela bättre och man sänker vridet lite på mellan varv där det lix kommer bli för mycket med turbo.

laddning på elsystemet är viktigt också minst 150 amp gärna 200amp från en modärn bil.

E85 eller bensin förgasare är faktiskt inte helt uteslutet om man mer är en förgasar kille men de kostar lika mycket som ett vems efi specielt då du måste köpa till en BB lamda logger mm och en riktigt bra förgasar hatt.



mvh jens
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

kan man köpa vems sprut av dig?

Hur stora turbos tycker du jag ska ha då?
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Antar du tröttna på mina frågor. Jag har inte så stor koll på det här, men vill lära mig.
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Skriv svar